Test: Kia EV4, want het hoeft niet altijd een SUV te zijn (2025)

Kia blijft stevig inzetten op elektrisch en verrast dit keer met een berline en een compacte vijfdeurs. De Kia EV4 is geen SUV... en dat is maar goed ook!

In het kort

De Kia EV4 neemt alle kwaliteiten over die het succes van zijn kleine broer, de EV3, verklaren. Hij is comfortabel, ruim, slim doordacht en bovendien zuinig. Je zou je haast afvragen of een goede elektrische auto per se een SUV moet zijn…

Pro

Voordelen

  • Algemeen comfort
  • Zuinige aandrijving
  • Royale autonomie
Contra

Nadelen

  • Polariserend design
  • Warmtepomp ontbreekt in instapversie
  • Geen frunk

Een elektrische Kia op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

BEBE20250925 Kia EV4 01

Hoewel de meerderheid van de elektrische wagens op onze wegen SUV’s zijn, kunnen we gerust stellen: nee, niet alle stroomslurpende EV’s hoeven hoog op de poten te staan! Kia lijkt het daarmee eens, want de nieuwe EV4 is een berline.

Exterieur

Eerst even de modellen verhelderen: de EV4 komt in twee carrosserievarianten. De berline (Fastback) is bedoeld voor de internationale markt, terwijl de compacte vijfdeurs exclusief voor Europa is ontwikkeld – bij ons dus.

BEBE20250925 Kia EV4 02

Beide versies delen hetzelfde front en het polarisende design – smaken verschillen. De flanken ogen vergelijkbaar met vijfhoekige wielkasten (GT-Line) en verzonken deurgrepen. De compacte EV4 snijdt zijn achterkant strak af, met een zwarte strook over het dak. Achteraan doen de lichtblokken denken aan de EV3 en zorgen voor een stoere look.

Interieur

“Stoer” is hier op zijn plaats. Hoewel Kia de EV4 in het C-segment plaatst, flirt hij met de bovengrens: 4,43 m lang, 13 cm meer dan de EV3 en 6,3 cm langer dan een Peugeot 308. Dankzij de wielbasis van 2,82 m ontbreekt het binnenin niet aan ruimte. De achterbank is breed en comfortabel, al kan je je voeten nog steeds niet onder de voorstoelen schuiven.

BEBE20250925 Kia EV4 03

De koffer meet 435 liter (490 liter voor de Fastback – geen frunk), en dat is beter dan de meeste concurrenten. De afwerking doet bovendien premium aan: zachte kunststoffen overal, zelfs achterin, en fraaie stoffen of gerecycleerd PU op het dashboard. Qua technologie leent de EV4 alles van zijn SUV-broers: dubbele 12,3-inch schermen met daartussen een 5,3-inch display voor de airco. Vier fysieke knoppen regelen nog steeds de temperatuur en er zijn handige shortcuts onder het scherm. Verder blinkt de EV4 uit in opbergruimte: grote deurvakken en een tweelaagse middenconsole.

BEBE20250925 Kia EV4 04

Motor

Omdat de EV4 het platform van de EV3 overneemt, delen ze ook de motoren. Onder de kap van de compacte versie ligt een 204 pk sterke elektromotor met 283 Nm koppel, goed voor 0–100 km/u in 7,7 seconden.

De batterij-opties zijn identiek: een 58,3 kWh-accu voor 440 km autonomie of een 81,4 kWh-versie die tot 625 km haalt. Laden gebeurt met respectievelijk 100 en 120 kW – eerder gemiddeld. Opladen van 10 naar 80% duurt 29 minuten met de kleine batterij en 31 minuten met de grote.

BEBE20250925 Kia EV4 05

Rijgedrag

Sinds Kia’s tweede generatie EV’s – na de Soul EV en de EV6 – slaan de Koreanen zelden een verkeerde toon aan. Ook de EV4 is in de eerste plaats opvallend comfortabel, mede dankzij Europese afstemming en frequentie-afhankelijke dempers. Sportief wil hij niet zijn: de basisdynamiek is aanwezig, maar alles voelt zacht en verfijnd aan. Precies wat je verwacht van een dagelijkse gezinswagen.

BEBE20250925 Kia EV4 06

Bovendien kan de EV4 prima als enige gezinswagen dienen. Vooral de 81,4 kWh-versie blinkt uit met meer dan 600 km WLTP-autonomie. Tijdens onze test haalden we gemiddeld 15,4 kWh/100 km zonder al te zuinig te rijden. Kortom: de opgegeven autonomie blijkt ook in de praktijk realistisch.

Prijs

Officieel positioneert Kia de EV4 tegenover de Peugeot e-308 en VW ID.3, maar eerlijk gezegd lijkt de EV3 zijn grootste rivaal. Het prijsverschil blijft beperkt tot enkele honderden euro’s.

BEBE20250925 Kia EV4 07

De Belgische instapversie (Business) start aan 38.890 €. De grote batterij kost 43.990 €. Daarmee is de EV4 2.000 à 5.000 € goedkoper dan de Peugeot en Volkswagen.

Besluit

Je hoeft geen SUV te zijn om elektrisch door het leven te gaan, dat bewijst de Kia EV4 overtuigend. Hij biedt veel ruimte, comfort, technologie én een royale autonomie. Wat wil je nog meer?

Infobox icon

Technische fiche: Kia EV4 81,4 kWh FWD (2025)

  • Motor: elektromotor
  • Vermogen: 204 pk
  • Koppel: 283 Nm
  • Versnellingsbak: vaste verhouding
  • 0–100 km/u: 7,7 s
  • Topsnelheid: 170 km/u
  • Koffer: 435 / 1.415 liter
  • Verbruik: 15,4 kWh/100 km (gemeten) / 14,6 kWh/100 km (WLTP)
  • Batterij: 81,4 kWh
  • Autonomie: 625 km (WLTP)
  • Prijs: 43.990 €

Artikel delen

Alle artikels

Test: Kia Sorento, de MPV vermomd als SUV (2024)

Test: Kia EV9, duur… maar wat een luxe! (2024)

Kia Niro HEV: de zachte overgang

Ontdek meer