Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Lexus RX 450h – Wild vanbuiten, zacht vanbinnen

Als volwaardige Toyotadochter mag ook Lexus zich gerust een pionier van de hybride auto. De RX wil die koers natuurlijk aanhouden. Al verandert er wel een en ander. Op een aangename manier bovendien.

Al sinds de vorige generatie verscheen in 2009 is er veel gewijzigd aan het uiterlijk van Lexus’ RX. De nieuwe Lexus designtaal is zeker niet naar de smaak van iedereen, maar op de nieuwe RX valt op dat de veelheid aan details verspreid zijn over een voldoende grote oppervlakte om geen rommelige indruk na te laten. Uiteindelijk, wanneer je er voor staat, kan je alleen maar concluderen dat hij een fameuze smoel heeft en dat de foto’s zijn uitstraling misschien niet helemaal juist weergeven. De foto’s fixeren nogal op het roeperige gezicht, terwijl dat in de praktijk eigenlijk veel beter meevalt.

Top-afwerking

Nogal een geluk, want anders zou de schok te groot zijn voor wie van de buitenkant naar de binnenkant wil. Je vindt er een sober en elegant interieur. De afwerkingskwaliteit is werkelijk top, en wie beweert ‚dat de Duitsers toch nog een hoger niveau halen’ is simpelweg een leugenaar.

Wat uitrusting betreft, volgt de Lexus RX de lijn die zijn concurrenten uitstippelen, met onder meer een groot 12,3 inch multimediascherm centraal, net als alle comfort- en veiligheidssnufjes. Vergeet ook niet dat wanneer je bij Lexus de verhouding tussen prijs en geboden uitrusting bekijkt, er weinigen dit luxemerk wat kunnen maken.

335 Nm, is dat alles?

Het hybride systeem dat we aantreffen in de Lexus RX 450h bestaat uit een 3.5 V6 benzinemotor en twee elektrische motoren (vooraan en achteraan) die samen 313 pk kunnen vrijmaken. Het maximaal bereikbare koppel bedraagt 335 Nm. Is dat alles? Wel, eigenlijk gaat het hier alleen om het koppel van de V6. Volgens Lexus is het in de praktijk erg moeilijk om het beschikbare koppel van de combinatie exact te berekenen. In de praktijk voelen de hernemingen erg vlot aan. Naar ons gevoel heb je toch makkelijk 500 Nm onder de voet beschikbaar. Verre van slecht.

Die trekkracht laat je graag los, want het onderstel van de Lexus RX lijkt nu veel beter om te kunnen met een meer sportief rijgedrag. Dat voel je overigens nog beter aan in de topuitrustingen F Sport en Privilège, die over een uitstekende actieve ophanging beschikken. Ook de manier waarop de mechaniek reageert is duidelijk verbeterd. In Sport-modus - in Sport S en Sport S in de F Sport en in de Privilège - wil de Lexus RX graag spelen wanneer je hem aanport met de rechtervoet. De typische zeurderige koffiemolen die zo synoniem geworden is met hybride Toyota’s is hier in geen velden of wegen te bespeuren. Wat dynamiek betreft kunnen we dus wel stellen dat de Lexus RX getransformeerd is. Al is het daar wel waar: we zitten nog niet helemaal op het niveau van enkele Duitse concurrenten. De Lexus RX blijft vooral schitteren waar het op luxueus gebruiksgemak, stilte en zachte vering aankomt. Een cocon als een wieg.

Hybride… of toch diesel?

Tot zover alles goed? Wel, toch niet helemaal. Het verbruik. Lexus geeft 5,3 l/100 km op voor 122 gr/km, en dat is in de stad en op gewone wegen nog wel best benaderbaar. Zonder veel moeite zie je 7 l/100 km op de boordcomputer. Maar eens op de snelweg klimt het verbruik vlot naar 8 en 9 l/100 km. Terwijl je je strikt aan de toegelaten snelheid blijft houden. Voor een benzine SUV van 2,1 ton is dat nog een respectabel cijfer, maar voor een auto die a priori is voorbestemd om lange afstanden te malen is het geen goed voorteken. Tegenover diesels heeft hij alleen nog een fiscaal voordeel uit te spelen. Want de hybride kost je bij ons slechts 173,50 euro aan BIV, terwijl hij voor 80 procent aftrekbaar is als bedrijfswagen. Met bovendien het laagste VAA in zijn segment.

We kunnen dus perfect begrijpen waarom de Lexus RX het in de VS en in Rusland zo goed doet, maar hier in Europa blijft diesel een voorname concurrent. Wat comfort in de rijbeleving betreft, heeft hij dan weer van niemand lessen te leren.

Moet je wel 62.450 euro kunnen besteden.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Lexus RX 500h (2023) banner

Test: Lexus RX 500h, toch liever performance? (2023)

Autotests · Lexus
Lexus RZ 450e (2023) banner

Lexus RZ: elektrisch, premium en verrassend

Autotests · Lexus
Lexus RX 450h+ (2023) banner

Lexus RX 450h+: Europa in het vizier

Autotests · Lexus
Ontdek meer