Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Bericht

Na het inloggen kun je AutoScout24 nog beter gebruiken.

  • Synchroniseer favorieten
  • Zoekopdrachten opslaan
  • Adverteren

Lexus UX 300e: eerste poging

Hybridespecialist Lexus waagt zich voor het eerst aan een volledig elektrisch model. De UX 300e krijgt een batterij van 54,3 kWh en een rijbereik van 300 kilometer. Een geslaagde eerste poging?

Uitleggen hoeven we niet meer, toch? Toyota en premiumdochter Lexus zijn echte specialisten in klassieke hybridetechnologie. Vandaag bestaat hun gamma op enkele uitzonderingen na uitsluitend nog uit dat soort aandrijvingen. Een van die uitzonderingen is deze UX 300e, de eerste poging van Lexus om mee te spelen in de steeds groter wordende markt van volledig elektrische auto’s.

Lexus UX 300e rijdend voor

Bescheiden

Voor zijn eerste elektrische model maakt Lexus al bij al een bescheiden entree. Geen moduleerbaar platform dat honderden miljoenen euro kost. Zelfs geen revolutionair design. Nee, de UX 300e is simpelweg de elektrische versie van... de Lexus UX. Een aanvullende motorversie dus, waardoor de verschillen ten opzichte van het hybridemodel miniem zijn.

We zien nieuwe velgen in maten 17 en 18 duim, twee klepjes die de laadpoorten verbergen, en uiteraard een “Electric”-logo op de flanken. Voor de rest behouden de Japanners het typische design van deze kleine crossover. Hij doet het zelfs met het bekende grote radiatorrooster van het merk.

Lexus UX 300e rijdend frontaal

Hetzelfde, of toch bijna

Hetzelfde liedje in het interieur. Daar zijn de verschillen op één hand te tellen, en er zijn er zowel goeie als slechte bij. Laat ons beginnen bij de goeie verschillen: de keuzehendel voor de versnellingsbak komt integraal uit de grote sportieve LC Coupé. Dat juweeltje van leder en metaal vult het premiumgevoel van het interieur perfect aan.

Anderzijds zien we een nieuw semi-digitaal instrumentenpaneel, dat niet zou misstaan op een Toyota van 10 jaar geleden. Jammer, want de gewone UX gebruikt een mooi scherm met hoge resolutie. Zelfs het batterijniveau wordt aangegeven met een... fysiek metertje.

Lexus UX 300e interieur

Meer ruimte

De batterij zelf heeft een capaciteit van 54,3 kWh, en wordt verborgen onder de koffervloer en de achterbank. Daardoor is de zithoogte achteraan iets hoger, maar is de koffer ook groter. De batterij van het hybridesysteem is namelijk niet meer nodig. Lexus heeft 47 liter extra vrijgemaakt onder de koffervloer, waardoor het totaalvolume nu uitkomt op 367 liter.

315 kilometer

De elektromotor in de aandrijflijn is er een met permanente magneten en zit op de vooras. Hij is 204 pk en 300 Nm sterk, en stuwt de Japanse crossover naar 100 km/u in 7,5 seconden. De topsnelheid ligt op 160 km/u. Volgens de WLTP-cyclus moet het rijbereik van de Lexus UX 300e op 305 tot 315 kilometer liggen, afhankelijk van de uitvoering.

Als de batterij bijna leeg is, kan de eerste elektrische Lexus worden opgeladen met de boordlader van 6,6 kW. Snelladen kan aan 50 kW, via de typisch Japanse CHAdeMO-standaard. Je laadt de batterij dan op tot 80 procent in 50 minuten.

Lexus UX 300e laadklep

Als gegoten

Hoewel de eerste elektrische Lexus een bestaand platform gebruikt (GA-C), brengt hij het er nog goed vanaf. De UX gaf altijd al prioriteit aan rijcomfort en het premiumgevoel binnenin, en elektrisch rijden zit hem dus als gegoten. Naast het instantkoppel merk je meteen ook het werk dat de Japanners hebben gestopt in het terugdringen van lawaai en trillingen.

Met de ervaring van Toyota en Lexus in hybridetechnologie hadden we wel gehoopt dat diezelfde Japanners meer rekening hadden gehouden met remenergierecuperatie. Die kun je weliswaar instellen in drie niveaus via de peddels aan het stuur, maar dat wordt meteen gereset naar nul als je het gaspedaal indrukt. Gelukkig is er nog wel een B-modus op de versnellingsbak, maar die komt niet in de buurt van het zogenaamde one-pedal-rijgevoel.

Beter regeneratief remmen had misschien ook de dorst van de UX 300e kunnen beperken. Na een week gaf de boordcomputer 17,6 kWh/100 km aan, wat overeenkomt met 285 kilometer rijbereik op een volle batterij. Dat is ver van de 305 kilometer die Lexus opgeeft, maar de verwarming of klimaatregeling haalt ook meteen 60 kilometer van het rijbereik zodra je ze inschakelt. Auw.

Lexus UX 300e rijdend achter

Conclusie

Goedkoop is de Lexus UX 300e niet, met een prijskaartje van 53.100 euro, vooral omdat hij niet echt groot is. Maar voor een aanpassing aan een bestaand platform verdient de eerste poging van de Japanners punten, vooral voor rijcomfort, assemblagekwaliteit en werkingsstilte.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Lexus ES – De migrant

Autotests · Lexus

Test: Lexus RX 450hL – Brengt meer ook echt meer?

Autotests · Lexus

Test: Lexus GS300h – Op een kantelpunt

Autotests · Lexus
Ontdek meer