Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Lotus Elise Cup 250 – 100 procent biologisch gekweekt rijplezier

Ook al viert de Lotus Elise inmiddels zijn 15de verjaardag in deze vorm, op deze jongedame zit duidelijk nog geen sleet. Met de Elise Cup 250 rijdt Lotus zelfs een Mini-Exige voor.

De Lotus Elise Cup 250 is op het testcircuit van Lotus in Norfolk, Engeland volgens CEO Jean-Marc Gales liefst 4 seconden per ronde sneller dan de Elise Cup 220 en even snel als de Exige S.

Zonder zonnekleppen

Om dat te bereiken heeft Lotus langs de ene kant nog heel wat gewicht overboord gegooid. De klassieke batterij is vervangen door een compacter lithiumbatterij, een winst van liefst 10 kilogram. Carbon kuipstoelen brachten 6 kilogram winst. Ook de voetensteun van de passagier ging overboord en… jawel, zelfs de zonnekleppen zijn geofferd op het altaar van ‘light is right’. Colin Chapman zou goedkeurend knikken.

De Lotus Elise Cup 250 klokt zo af op 931 kilogram. Wie opteert voor carbon spoilers, diffusors en zijschorten, kan daar nog eens 10 kilogram van afknijpen. Die aerodynamische hulpstukken leveren deze Elise een neerwaarwaartse druk op van 155 kilogram bij 215 km/u. Hij is dus vooral ontworpen om erg hard door de bocht te scheuren.

De 1.8 Toyotamotor kreeg nog een kleine pepkuur. Hij produceert nu 243 pk, die hij bovendien pas bereikt bij 7.200 opm. Dat is 400 opm meer dan in de Elise Cup 220. Met 250 Nm tussen 3.500 opm en 5.500 opm is hij ook bij lage toerentallen bijzonder makkelijk handelbaar. Je hoeft er niet mee te scheuren als Lewis Hamilton. Dat is ook het grote onderscheid met een Exige S, aldus Gales nog. De Elise Cup 250 is ook bruikbaar voor alledaagse verplaatsingen. Kom, relatief bruikbaar.

Snel op het gas

Op de openbare weg blijkt hij comfortabel en schokvrij, maar op circuit komt hij pas echt tot zijn recht. De semislick Yokohama banden verslinden bocht na bocht met een niet aflatende ijver. Verslik je niet door te optimistisch de bocht in te duiken, want dan duik je over de voorwielen weg. Maar met de juiste instuursnelheid kan je vervolgens bliksemsnel op het gas en kan je door de zes korte versnellingen schakelen. Hij haalt 100 km/u in 4,3 seconden en een topsnelheid van 248 km/u. Cijfers waarmee hij maar weinig concurrentie moet vrezen.

Exclusief speeltje

Je moet toch op iets meer dan 62.000 euro rekenen voor deze snelste der Elises. Maar dat is heel wat minder dan de Exige S of andere exoten die deze prestaties bieden. Alleen, Lotus wil deze Elise Cup 250 behoorlijk exclusief houden. De productie zal niet meer bedragen dan 200 stuks op jaar basis.

Wie een Lotus Elise wel weet te waarderen, zal zeker deze topversie kunnen smaken. Rijplezier kan je maar zelden zo puur genieten als hier. Bovendien heeft voormalig PSA-baas Gales een flinke inhaaloperatie doorgevoerd op de afwerkingskwaliteit. Het blijft wachten op een echt nieuwe Lotus, maar tot het zover is blijkt er nog flink wat onontgonnen potentieel verborgen te zitten in de huidige line-up.

Lotus Elise Cup 250
Viercilinder benzine met compressor, 1.798 cc
243 pk bij 7.200 opm
250 Nm bij 3.500 – 5.500 opm
Top: 248 km/u
0-100 km/u in: 4,3 sec
Verbruik: 7,5 l/100 km
Testverbruik: n.g.
CO2: 175 gr/km
Prijs: 62.127 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Special: Lotus op Autosalon Brussel – Paleis 12 – Speeltje voor circuit gezocht?

Autotests · Lotus

Test: Lotus Elise S – Pure schoonheid

Autotests · Lotus

Eerste contact: Lotus Elise – Pure passie

Autotests · Lotus
Ontdek meer