Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Lynk & Co 01, abonneren... of toch maar kopen? (2023)

In het straatbeeld zie je hem steeds vaker: de Lynk & Co 01, die mysterieuze plug-inhybride SUV van Geely, het concern achter Volvo en Polestar. Hoe dat verhaal ook alweer in elkaar zat?

In het kort

De Lynk & Co 01 blijft ook twee jaar na zijn lancering een compleet uitgerust en aantrekkelijk geprijsd alternatief voor de usual suspects bij de plug-inhybride SUV’s. Zijn verschillende financieringsopties zijn het sterke punt, de wachttijden bij onderhoud en herstellingen het zwakke punt.

Pro

Voordelen

  • Standaarduitrusting
  • Prima PHEV
  • Flexibele financiering
Contra

Nadelen

  • Infotainment kan beter
  • Geen personalisatie
  • Kinderziektes bij naverkoop

De Lynk & Co 01 op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Auto’s staan 95 procent van de tijd stil. Waarom zou je dus het volle pond betalen voor een auto die je amper gebruikt? Is het dan niet interessanter om alleen te betalen voor je gebruik en je auto te delen wanneer je hem niet nodig hebt? Dat is het uitgangspunt van Lynk & Co, de Zweeds-Chinese dochteronderneming van Geely en dus zustermerk van Volvo en Polestar.

Daarom biedt Lynk & Co zijn tot nu toe enige model, de SUV 01, vooral aan in een maandabonnement dat je elke maand kosteloos kunt stopzetten. Met meer flexibiliteit als een leaseformule dus – al heeft Lynk & Co ook dat in de aanbieding. Tegelijk kun je de Lynk & Co 01 ook gewoon kopen. De auto delen via de app – en dus een huurprijs vragen voor het gebruik van je auto – kan altijd.

Lynk & Co 01 (2023) static, profile view

Exterieur

Twee jaar na de lancering van het merk in ons land is er aan de Lynk & Co 01 nog niet veel veranderd. Dat betekent dat je nog steeds een Volvo XC40 in vermomming krijgt. Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen, maar deze 01 staat op hetzelfde CMA-platform als de XC40 (en de Polestar 2) en werd getekend door voormalig Volvo-designer Peter Horbury. Die gaf de 01 een eigen Lynk & Co-designtaal, met de bolle koplampen hoog boven op de motorkap als meest opvallende designkenmerk.

Parkeer je deze Lynk & Co 01 naast de Volvo XC40, dan is de Zweedse Chinees (de 01 wordt gebouwd in China) zowat 11 centimeter langer: 4,54 meter tegenover 4,43 meter. Met 1,86 meter is de breedte identiek, met 1,67 meter is de 01 zowat 2 centimeter hoger dan de XC40. Laatste opvallend detail: bij ons zul je de Lynk & Co 01 altijd in het blauw of zwart tegenkomen. De keuze van koetswerkkleur is immers de enige opties. De blauwe accenten in de daklijn en de velgen krijg je er wel altijd bij.

Lynk & Co 01 (2023) static, rear view

Interieur

Ook binnenin zijn de familiebanden met de Volvo XC40 ver te zoeken. Je herkent wel enkele bedieningsorganen (zoals de hendels op de stuurkolom en de bedieningsknoppen voor de achteruitkijkspiegels), maar verder geeft Lynk & Co aan de 01 zijn eigen draai. Dat zie je bijvoorbeeld meteen aan de zetels: ze hebben een geïntegreerde hoofdsteun en zijn bekleed met Econyl, een blauw-zwart materiaal dat onder meer uit gerecycleerde visnetten wordt gemaakt.

Op enkele details na is het interieur van de 01 nog hetzelfde als twee jaar geleden. De dakbekleding is nu zwart en je krijgt een afrolscherm in plaats van een klassieke hoedenplank, en gelukkig werd ook de stem van ‘Frank’ verbeterd. Dat is de digitale spraakassistent, die als je het ons vraagt nog steeds veel beter kan. Dat geldt ook voor de connectiviteit van het 12,7 duim grote infotainmentscherm. De Volvo XC40 en Polestar 2 gebruiken Android Automotive, dus waarom de Lynk & Co 01 nog niet? Gelukkig kan de bouw- en afwerkingskwaliteit van deze 01 zich wel meten met die van de XC40.

Lynk & Co 01 (2023) dashboard

Motor

Twee jaar geleden debuteerde deze 01 als full hybrid en als plug-inhybride. Die zelfopladende hybride is relatief snel uit het aanbod verdwenen, waardoor je de Lynk & Co vandaag alleen nog met stekker kunt krijgen. Die plug-inhybride aandrijflijn combineert een 1.5-driecilinder turbobenzine van 180 pk met een elektromotor van 60 kW (82 pk) en een batterij met bruikbare capaciteit van 14,1 kWh.

Het systeemvermogen bedraagt daardoor 261 pk, en dat is identiek aan dat van de Volvo XC40 T5 Recharge. Maar vandaag kun je geen plug-inhybride XC40 meer bestellen, dus wie toch dezelfde aandrijflijn wil, kan uitwijken naar deze Lynk & Co 01. De Zweedse Chinees legt een elektrisch rijbereik voor van 69 kilometer, een gemiddeld WLTP-verbruik van 1,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 27 g/km.

Lynk & Co 01 (2023) interior

Rijgedrag

In de praktijk zal de 01 er ook alles aan doen om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. In de Hybrid-modus blijft de batterij dan ook het eerste aanspreekpunt voor de aandrijflijn, ook bij snelwegsnelheden. Hier had een intelligente navigatie bijvoorbeeld welkom geweest. Je kunt het batterijniveau ook aanhouden en dus de benzinemotor aanspreken wanneer je de snelweg oprijdt, maar die functie zit redelijk verborgen in het infotainmentscherm.

Voor de rest is deze Lynk & Co een aangename en comfortabele stuurder. In de Power-rijmodus ook een behoorlijk kwieke omdat hij dan kan rekenen op het instantkoppel van de elektromotor, maar met een sprinttijd naar 100 km/u in 8,0 seconden is de 01 niet bepaald een sportieveling. Daar zit het leeggewicht van 1,9 ton vooral voor iets tussen. Gelukkig heb je daar in het dagelijkse verkeer niet al te veel last van.

Lynk & Co 01 (2023) dynamic, front view

Prijs

Hier komen we bij het usp van Lynk & Co. Je kunt een maandabonnement afsluiten, en dan betaal je vandaag 600 euro per maand – ook Lynk & Co is onderhevig aan inflatie – inclusief verzekering, onderhoud, taksen en maandelijkse kilometerlimiet van 1.250 kilometer. Je moet dan wel rekening houden met een levertijd van ongeveer zes maanden. Intussen is er ook een private lease-formule van minimum 723 euro per maand, maar wel met een flexibelere kilometerlimiet.

Daarnaast kun je deze Lynk & Co 01 ook gewoon kopen. Dan betaal je vandaag intussen 46.000 euro – opnieuw: inflatie – en ben je meteen eigenaar zonder kilometerlimiet. Tot slot kun je de auto ook lenen: daarvoor heb je de Lynk & Co-app nodig en betaal je alleen voor je gebruik. Alleen bleek dat onderdeel van de app tijdens onze testperiode niet altijd foutloos te werken. Die kinderziektes duiken trouwens ook op bij de naverkoop: Lynk & Co gaat geplaagd onder lange wachttijden en moeilijk bereikbare helpdesks bij het boeken van afspraken voor onderhoud of herstellingen.

Lynk & Co 01 (2023) dynamic, profile view

Besluit

Maakt onbekend onbemind? De Lynk & Co 01 gebruikt de technische basis van de Volvo XC40 en combineert die met een volledige standaarduitrusting tot een aantrekkelijk geprijsd alternatief. Die prijs maak je nog aantrekkelijker door de auto te verhuren via de app. Nu alleen nog de kinderziektes wegwerken...

Specificaties

  • Motor: 1.5-driecilinder turbobenzine + elektromotor
  • Vermogen: 261 pk
  • Koppel: 425 Nm
  • Overbrenging: Zeventrapsautomaat, dubbele koppeling
  • 0-100 km/u: 8,0 s
  • Topsnelheid: 210 km/u
  • Koffervolume: 466 – 1.213 l
  • Batterijcapaciteit: 17,6 kWh (bruto) - 14,1 kWh (netto)
  • Elektrisch rijbereik: 69 km (WLTP)
  • Gemiddeld verbruik: 5,6 l/100 km (gemeten)
  • CO2-uitstoot: 27 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 46.000

Klaar voor de volgende stap?