Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Mazda 6 facelift – Vervloekte taks

Wat men er ook van mag zeggen, en ondanks de schoonheidsfoutjes: we leven in een land waar het goed leven is. Behalve als je de bezitter bent van een Mazda 6 2.2. In dat geval voel je je echt koud gepakt.

De Mazda 6 zoals we die nu kennen (moest u hem al kennen), is in deze vorm onder ons sinds 2007. En zoals dat tegenwoordig bij constructeurs gaat, is het na 3 jaar tijd voor een facelift. Mazda is er dus wat vroeg bij, vooral omdat de 6 nu niet bepaald de vaakst voorkomende verschijning op straat is.

Voor wie hem wel kent en er zelfs van houdt, deze geruststelling: Mazda heeft eigenlijk weinig veranderd aan de 6. Het traditionele faceliftlijstje omvat wijzigingen aan de lichtblokken voor- en achteraan, bumpers, velgdesign, een ander stofje voor de stoelbekleding, nieuwe afwerking van de boordplank (waarbij de modieuze ‘piano black’ finish) en... dat is het al. Moet dat nu allemaal, kan een mens zich afvragen, vooral omdat het voor ons eigenlijk al goed was voorheen. Al voegen we er eerlijkheidshalve meteen aan toe dat de 6 er nu nog een tikkeltje sportiever uitziet, zeker de break. Bij Mazda zelf benadrukken ze dat ook de kwaliteitswaarneming is verbeterd met de facelift. Al moet je daar wel een erg kritische geest voor hebben, want ook hier weer: het was voordien al bijzonder goed. De Engelsen hebben daar een mooi spreekwoord voor: ‘if it ain’t broke, don’t fix it’. Ofwel: als er niks mis mee is, blijf er dan met je tengels af.

Op bochtige baantjes

Wanneer je regel per regel de verbeteringen doorneemt aan de Mazda 6, dan zou je denken dat ze alleen zinnig lijken voor het soort mensen dat snapt dat een wijziging van enkele graden van een hellingshoek van de ophanging een groot verschil kan maken. Een soort met wie elk weldenkend mens eigenlijk niet op café wil zitten. Dat neemt niet weg dat deze techneuten begrijpen dat Mazda het onderste uit de kan heeft gehaald om nog meer ‘fun’ in het chassis van de 6 te integreren. En dat was al niet weinig.

Onderweg merk je snel de verbeteringen op die de wijzigingen aan voor- en achterophanging en aan de stuurinrichting gerealiseerd hebben. In zijn segment was de Mazda 6 al een voorbeeld in wegligging en onderhoudend rijgedrag. Dat is er alleen nog op verbeterd.

Hierdoor kan de Mazda jagen op het terrein van de premium sedans. Tijdens de testdagen maakten collega’s de vergelijking met de Audi A4. Interessant, zeker wanneer je het prijsverschil bekijkt. Maar voor ons ligt het eigenlijk eenvoudig: we geven veruit de voorkeur aan de Mazda 6. Omdat hij uit èèn stuk gehouwen lijkt, zonder dat hij daar veel poespas rond moet maken. Daar waar een Duitser vaak voor de aanval kiest met een bocht in het vizier, en er een strijd van maakt om zijn Teutoonse superioriteit te bewijzen, danst de Mazda 6 lichtvoetig de bocht rond. Eenvoudig en onderhoudend. Flashback: het is alsof je beste kameraad zondagmiddag voor de deur staat met de vraag of je mag komen spelen.

0,2 liter te veel

Om andere aanpassingen te vinden, moet je onder de motorkap duiken. Bij de benzines vervant een 2.0 met 155 pk de oude 2.0. Hij krijgt een officieel gemiddelde van 6,9 liter opgeplakt. Bij de diesels nemen we afscheid van de oude 2.0 CDVi met 140 pk. Hij wordt vervangen door een nieuwe variant van de 2.2 CDVi (129 pk, 340 Nm tussen 1.800 en 2.600 opm). Het slechte nieuws: hierdoor stijgt de BIV in een klap van 495 euro naar 1.240 euro, en ook de jaartaks is hoger. Bijzonder jammer is dat, want de motor is een stuk beter. Zo krijgt hij een kleinere turbo, waardoor de motor sneller aanpikt dan de 2.0 deed. Zowel in acceleraties als hernemingen voelt hij vlot aan.

De 2.2 bestaat ook met 163 pk en 180 pk. We testten ook nog de 163 pk. Hij is wonderbaarlijk in elk toerental, zijn zesbak is een droom, zijn dorst beperkt (Mazda geeft 5,4 liter op en een CO2-uitstoot van 149 gr/km). Je voelt nauwelijks trillingen en hoort omzeggens geen dieselgeluid in het interieur.

Waarom een Duitser?

Je kan je afvragen waarom je nog voor een dure Duitser zou kiezen. De Mazda 2.2 met 163 pk kost 28.290 euro, is rijkelijk voorzien van snufjes, geniet van Mazda’s betrouwbaarheid en stuurt nog eens leuk ook. Ja ok, je draagt een deel van dat plezier af aan de Belgische staat, maar dat is dan ook echt het enige nadeel dat we hebben kunnen ontdekken aan de vernieuwde Mazda 6.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Mazda CX-5 (2022) banner

Mazda CX-5: beter met de jaren

Autotests · Mazda
mazda-cx-60-back

Mazda CX-60 PHEV: overtuigingskracht

Autotests · Mazda
AS24 Mazda 2 2021 banner

Mazda 2: onbekend maakt onbemind

Autotests · Mazda
Ontdek meer