Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: McLaren Artura, als het geen Ferrari moet zijn (2023)

Er waait een frisse wind door McLaren. Eentje die de V8 inruilt voor een V6 met elektrohulp. Autoscout24 doet de test met de 680 pk sterke Artura.

In het kort

Ook McLaren voelt de ecobui boven zijn hoofd hangen. Waardoor het tijd is om afscheid te nemen van de twinturbo V8. De Artura bijt de spits af en beschikt over een V6 met eveneens twee turbo’s… én elektrohulp.

Pro

Voordelen

  • Chassis
  • Prestaties
  • Prijs
Contra

Nadelen

  • Mist uniek design
  • Details interieur
  • Geen Ferrari 296 GTB

De McLaren Artura op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

McLaren staat aan de vooravond van een heuse revolutie. Met dank aan een frisse wind die door het gamma waait. Net zoals de GT, Elva en Senna grijpt de nieuweling van het Britse merk niet naar cijfers om zijn naam te vormen. Nee, de spirituele opvolger van de 570S gaat door het leven als de… Artura.

Exterieur

Visueel moet je alvast moeite doen om te zien dat deze Artura nieuw gerief is van McLaren. Want het design oogt op z’n minst… herkenbaar. De snuit, flank, derrière. We hebben het precies allemaal al wel eens gezien op andere modellen van het merk.

McLaren-Artura-Review-AS24 06

Niet dat je daardoor anoniem door het straatbeeld zal glijden. Want hoewel deze Artura het flamboyante mist van pakweg een Ferrari 296 GTB of een Lamborghini Huracan, is dit heus geen grijze Porsche 911. De zeldzaamheid van het merk doet zonder twijfel een extra duit in dat zakje.

Interieur

Niet dat we er van uit gaan dat je dagelijks in contact komt met supercars. Deed je dat wel, dan kon je niet ontkennen dat McLarens vaak wat steken lieten vallen in het interieur. Inderdaad, “kon” en "lieten", want tegenwoordig heeft het Britse merk serieuze stappen gezet.

McLaren-Artura-Review-AS24 03

Voor extravagantie is er nog steeds geen plaats, in de eerste plaats doet het interieur van de Artura denken aan de cockpit van een racewagen. De stoelen zitten opvallend comfortabel en de zichtbaarheid rondom is stukken beter dan je zou verwachten. Probeer gewoon deze Artura niet achterwaarts te parkeren. Want het beeld van de camera verschijnt in de instrumentencluster dat wordt geblokkeerd door het stuur bij manoeuvres.

Motor

Visueel mag de Artura er dan uitzien als alle andere modellen van het merk, onderhuids is dit bijna een tabula rasa voor het merk. De koolstofvezel kuip is gloednieuw (en weegt amper 82 kg!) en de twinturbo V8 mocht op pensioen. In de plaats komt een gloednieuw ontwikkelde 3-liter V6 waarvan de cilinders op 120° van elkaar staan. Daardoor konden de turbo’s geplaatst worden binnen de “V” van de motor. Een hot-V concept dat ook Mercedes en Ferrari gebruikt.

McLaren-Artura-Review-AS24 05

Dan zijn we er trouwens nog niet, want de 585 pk sterke V6 krijgt hulp van een elektromotor die tussen motor en versnellingsbak zit. Puurt die zijn energie uit de accu van 7,4 kWh, dan stijgt het vermogen naar 680 pk. Het resultaat? Een hallucinante CO2-uitstoot van amper 104 g/km… en een sprint naar de honderd van 3 seconden. Kijk, dat klinkt niet slecht.

Rijgedrag

Het klinkt fout… maar laten we beginnen over het elektrisch rijden met deze Artura. Dat is mogelijk, voor een theoretische 31 km, maar laat ons eerlijk zijn; je wil geen supercar rijden met een elektromotor van 95 pk. Nee, je wil het volle blik bonen loslaten op de omgeving.

McLaren-Artura-Review-AS24 02

De V6 brult als de motor van een LeMans-racer en het chassis geeft ongelooflijk veel vertrouwen. De stuurinrichting, remmen en ophanging… indrukwekkend voor een plug-inhybride. Met net geen 1.4 ton is de Artura ook opvallend licht. Oké, hij mag dan twee cilinders minder hebben, deze Artura voelt in elke vezel aan als een échte McLaren.

Prijs

Draagt deze Artura dan ook een prijskaartje van een échte McLaren? Euhm, ja. Met een startprijs van 240.000 euro en een MSO-personalisatieafdeling waar je kleuren & geuren kan aanvinken voor de prijs van een gemiddelde BMW is deze auto niet voor iedereen weggelegd. Ga je echter kijken naar zijn Italiaanse concurrenten (van bij Lambo en Ferrari), dan is deze McLaren echter scherp geprijsd. Waar voor je geld… het bestaat ook in supercarland.

McLaren-Artura-Review-AS24 01

Besluit

De Artura is een ware revolutie voor McLaren. Een supercar die je bijna dagelijks kan inzetten met hallucinante prestaties. Alleen… ziet hij er uit zoals élke andere McLaren.

McLaren Artura 2023

  • Motor: 3.0 V6 benzine, twinturbo
  • Vermogen: 680 pk
  • Koppel: 720 Nm
  • Overbrenging: 8-traps automaat
  • 0-100 km/u: 3 sec
  • Topsnelheid: 330 km/u
  • Verbruik: 8 l/ 100 km (getest)
  • CO2-uitstoot: 104 g/km

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Eerste contact: McLaren 675 LT – Een ontmoeting met geschiedenis

Autotests · McLaren

Eerste contact: McLaren 650S – Driver-Friendly

Autotests · McLaren

Threshold: Stoffel Vandoorne kreeg F1-doop in Goodwood – ‘Vooral M23 maakte indruk’

Autotests · McLaren
Ontdek meer