Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Mercedes C 200 d Break: lekker ouderwets

Zakelijke rijders stappen massaal over op hybride en elektrisch, maar de oude liefde blijft: Mercedes biedt zijn C-Klasse Break nog steeds als diesel aan. Welke kwaliteiten heeft de C 200 d vandaag nog?

Pro

Voordelen

  • Rijbereik
  • Technologie en connectiviteit
  • Uitstekende reiswagen...
Contra

Nadelen

  • …maar sportophanging te vermijden
  • Afwerkingsdetails niet op niveau
  • Prijs inclusief opties

Pakweg tien jaar geleden zo populair als wat, maar vandaag in het verdomhoekje geduwd: de diesel. Zeker in de zakelijke middens, de milieus waar hij traditiegetrouw altijd goed scoorde. Daar kiezen kopers, leasingbedrijven en vlootbeheerders vooral voor de fiscaal meest interessante optie, en die ligt tegenwoordig bij alles wat een stekker heeft. Hoe meer elektrisch, hoe beter.

Mercedes C 200 d (2022) statisch, vooraanzicht

Keuze voor herkenbaarheid

Maar in Stuttgart willen ze graag iedereen blijven bedienen. Dat maakt dat de nieuwste generatie van de C-Klasse er niet alleen als plug-inhybride is (met benzine- of dieselmotor) of als klassieke benzineversie, maar ook nog steeds met een lekker ouderwetse diesel. Correctie: met milde hybride diesel, want in deze modelgeneratie krijgen alle klassieke verbrandingsmotoren een bescheiden elektrisch duwtje in de rug.

Over ‘klassiek’ gesproken: het lijnenspel van deze C-Klasse Break is niet noemenswaardig anders dan dat van zijn voorganger. Vooral in profiel kiest Mercedes voor de herkenbaarheid van de vorige generatie, terwijl het design van voor- en achterkant netjes aansluit bij de rest van het moderne Mercedes-gamma: fijnere koplampen vooraan, daarachter een gewelfde motorkap en scherper uitlopende lichtblokken achteraan. Het dynamische ontwerp van de vorige generatie viel in de smaak, dus never change a winning team.

Mercedes C 200 d (2022) statisch, achteraanzicht

Mini-S-Klasse

De afmetingen werden wel wat groter om het verschil met de kleinere en enorm populaire CLA Shooting Brake extra in de verf te zetten: de C-Klasse Break werd 5 centimeter langer (4,75 meter), waarvan je 2,5 centimeter mag toeschrijven aan de wielbasis (2,87 meter). De breedte nam met 1 centimeter toe (1,82 meter), terwijl deze nieuwe generatie 7 millimeter lager werd (1,46 meter). Ongetwijfeld om de luchtgeleiding rond de auto te optimaliseren en zo het verbruik te drukken.

Deze nieuwe C-Klasse staat op het MRA 2-platform van de S-Klasse, en hoewel de uiterlijke gelijkenissen tussen de twee modellen zeker bij de Berline opnieuw treffend zijn, zie je bij de Break de overeenkomsten nog het meest binnenin. Met dank aan het centrale touchscreen natuurlijk, dat standaard 9,5 duim groot is, optioneel 11,9 duim. Daarmee bedien je niet alleen het uiterst geconnecteerde MBUX-infotainmentsysteem, maar net als in de S-Klasse voortaan ook de klimaatregeling.

Mercedes C 200 d (2022) dashboard

Ooghoogte

Hoewel we niet zo’n grote voorstanders zijn van de touchscreenbediening, blijkt alles een kwestie van gewenning. Ook de touchpads op het stuur, waarmee je zowel de rijhulp als het digitale instrumentenpaneel voor je neus bedient. Dat is standaard 10,25 duim groot, optioneel 12,3 duim. De afwerkingskwaliteit en de keuze van gebruikte materialen is prima, zolang je op ooghoogte blijft. Kijk je wat lager, dan laat deze nieuwe C-Klasse Break toch wel wat steekjes vallen. Jammer.

De grotere afmetingen zorgen voor wat meer elleboogruimte voor de voorste passagiers, maar komen vooral de reizigers op de achterbank ten goede. Zij krijgen niet alleen meer ruimte voor hun kruin, maar ook meer bewegingsvrijheid voor de benen. De kofferruimte van de C-Klasse Berline mag dan wel hetzelfde blijven, die van de Break wordt 30 liter groter: 490 liter met de achterbank rechtop, 1.510 liter met de rugleuningen neergeklapt.

Mercedes C 200 d (2022) achterbank

EQ Boost

Over naar die beruchte dieselmotor dan. De C 200 d waar wij mee op pad gingen is een recente aanvulling op het dieselgamma, en neemt de rol van instapdiesel over. Hij gebruikt dezelfde milde hybride 2.0 viercilinder als de andere diesels, en is 163 pk en 380 Nm sterk. Het EQ Boost-systeem van de milde hybride aandrijving zorgt tijdelijk nog eens voor 20 pk en 200 Nm. Het vermogen gaat via een negentrapsautomaat naar de achterwielen, waardoor deze C 200 d Break in 7,8 seconden naar 100 km/u sprint en een topsnelheid van 226km/u haalt.

Belangrijker voor een diesel: voor het verbruik geeft Mercedes gemiddeld 4,7 tot 5,4 l/100 km op (afhankelijk van je aankleding), voor de CO2-uitstoot 124 tot 141 g/km (idem). Wij klokten na een week testrijden af op een nog steeds keurige 5,7 l/100 km, en waren vooral onder de indruk van het rijbereik: in deze elektrische tijden was het lang geleden dat we nog eens meer dan 1.000 kilometer op het display zagen.

Mercedes C 200 d (2022) rijdend, vooraanzicht

Te vermijden

Natuurlijk was het ook weer even wennen aan de typische werkmansronk van een dieselviercilinder, maar Mercedes heeft wel zijn uiterste best gedaan om hem zo goed mogelijk te isoleren. De integratie van de milde hybride aandrijflijn verdient pluspunten: dat werkt bij de C 200 d in zowat alle omstandigheden soepel. Hou je er een ontspannen rijstijl op na, dan doet de 9G-Tronic het ook prima, bij een sportievere rijstijl wil hij minder alert reageren.

Het rijgedrag is verder sterk afhankelijk van welke opties je aanvinkt. De luchtvering op de achteras is alleen nog beschikbaar op de plug-inhybrides, adaptieve ophangingen en sportophangingen zijn er wel opnieuw. Nieuw in de optielijst is een meesturende achteras. Onze testwagen was voorzien van een sportophanging, en in combinatie met 19-duimsvelgen leverde dat bij de C 200 d niet het verhoopte rijcomfort op. Het viel ons eerder ook al op bij onze eerste kennismaking met de nieuwe C-Klasse, dus die sportophanging kan je beter vermijden. De Break is los daarvan trefzeker genoeg in zijn stuurgedrag om voldoende rijplezier op te leveren.

Mercedes C 200 d (2022) rijdend, achteraanzicht

Prijzen

Voor de Berline legt Mercedes je voor deze C 200 d een beginfactuur voor van 44.528 euro, voor de Break vraagt Stuttgart 45.980 euro. De uiteindelijke eindfactuur tikt met de nodige opties traditiegetrouw nog stevig aan: zo was onze testwagen voorzien van bijna 17.000 euro aan extra’s... Maar dat is bij de concurrenten niet anders. Een BMW 318d Touring met automaat kost je 41.250 euro voor je aan de optielijst begint, de Audi A4 Avant 35 TDI begint bij 43.400 euro. De Volvo V60 kost je als milde hybride B4 ook al 47.350 euro, maar de dieselmotor van de Zweed is iets krachtiger.

Conclusie

Hoewel je je tegenwoordig blauw betaalt aan dieselprijzen aan de pomp, heeft deze Mercedes C 200 d wel degelijk kwaliteiten. Zijn lage verbruik en royale rijbereik bijvoorbeeld, wat er in combinatie met de Break voor zorgt dat dit nog steeds een uiterst aangename reiswagen is. Al moet je dan wel wegblijven van de sportophanging en AMG-opties...

Mercedes C 200 d Break (2022)

  • Motor: 2.0 viercilinder, turbodiesel, milde hybride
  • Vermogen: 163 pk (+ 20 pk)
  • Koppel: 380 Nm (+ 200 Nm)
  • Overbrenging: 9-trapsautomaat
  • 0-100 km/u: 7,8 s
  • Topsnelheid: 226 km/u
  • Koffervolume: 490 – 1.510 l
  • Verbruik: 5,7 l/100 km (gemeten)
  • CO2-uitstoot: 124 – 141 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 45.980

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

23c0118 001

Test: Mercedes GLS 450d, als groot niet genoeg is (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0093 235

Test: Mercedes GLE 400 e Coupé, in de schaduw van de reus (2023)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer