Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Mercedes C 300 e: hybride of elektrisch?

Een nieuwe generatie C-Klasse, een nieuwe plug-inhybride. Deze keer legt Mercedes de klemtoon op elektriciteit: de C 300 e krijgt een grote batterij waarmee hij meer dan 100 elektrische kilometers ver geraakt.

Pro

Voordelen

  • Elektrisch rijbereik
  • Hybride efficiëntie
  • Comfort
Contra

Nadelen

  • Koffervolume
  • Isolatie motorgeluid
  • Afwerkingsdetails

De Mercedes C-Klasse is zo’n instituut geworden in Stuttgart dat we je hem niet meer hoeven voor te stellen. Sinds de vorige generatie moet de hybride het grootste deel van de bedrijfsvloot gaan uitmaken, maar om van een mooi verhaal een echte success story te maken, legt Mercedes bij deze nieuwe C 300 e de klemtoon op elektriciteit.

Mercedes C 300 e (2022) statisch, vooraanzicht

Volwassen

Sinds vorig jaar probeert de nieuwe C-Klasse een plek op de markt te veroveren die vooral door SUV’s wordt gedomineerd. Om toch wat extra argumenten achter de hand te hebben, is hij inspiratie gaan halen bij dé berline uit Stuttgart bij uitstek, de S-Klasse. Daar haalt hij zelfs wat meer dan inspiratie van. De nieuwe C-Klasse staat namelijk op hetzelfde MRA2-platform, dat hem 6 centimeter langer maakt en zijn wielbasis met 2,5 centimeter doet toenemen.

Die link met Stuttgarts grootste berline is overduidelijk in het interieur. De buitenkant lijkt vooral een stijlevolutie van de vorige C-Klasse, maar de binnenkant lijkt bijna gecopy-paste te zijn van de S-Klasse. Je herkent bijvoorbeeld het centrale verticale touchscreen voor het MBUX-systeem, dezelfde bedieningsorganen en hetzelfde stuur. Alleen de ventilatieroosters zijn anders.

Mercedes C 300 e (2022) interieur

Nieuwe plug-in

Het grootste verschil waar onze C 300 e mee uitpakt, is uiteraard de plug-inhybride aandrijflijn. Onderhuids zit een nieuw geheel dat de 2.0-viercilinder turbobenzine koppelt aan een elektromotor die via een koppelomvormer in de negentrapsautomaat is ingewerkt. Beide motoren produceren respectievelijk 204 pk en 129 pk, en sturen een gecumuleerd vermogen en koppel van 313 pk en 550 Nm naar de achterwielen. Dat maakt van deze C 300 e – op de AMG C 43 na – de krachtigste C-Klasse, die 0-100 km/u aflegt in 6,1 seconden.

Mercedes C 300 e (2022) statisch, achteraanzicht

Indrukwekkend rijbereik

Zoals bij alle plug-inhybrides is het uithangbord van het geheel natuurlijk de batterij. De grootte daarvan bepaalt immers het rijbereik en dus de ‘ecologische’ prestaties. Dat heeft Mercedes duidelijk begrepen: net als bij alle recente plug-ins, of dat nu de S 580 e is of de GLE 350 de, is de batterij groot. Heel groot zelfs.

In deze C 300 e zit dus een accu van 25,4 kWh. Dat is bijna zoveel als sommige bescheiden elektrische auto’s. Bij een grote capaciteit hoort een ruim rijbereik: Mercedes spreekt over 111 kilometer. Dat is voldoende om deze plug-inberline een van de laagste homologaties in het segment te geven, zoniet de laagste. Het gemiddelde verbruik bedraagt op papier 0,6 l/100 km, de CO2-uitstoot 13 g/km. Bovendien kun je de batterij met DC-gelijkstroom snelladen aan 55 kW.

Mercedes C 300 e (2022) rijmodi

En er is nog goed nieuws: hoewel de batterij (veel) groter is dan voordien, is ze beter ingewerkt. Geen onhandige bobbel in de koffer meer, waardoor ze 45 liter groter is geworden. Dat gezegd zijnde is het koffervolume van 360 liter nog steeds kleiner vergeleken met de benzine-/dieselmodellen en hun 455 liter.

Mercedes C 300 e (2022) rijdend, vooraanzicht

Elektrisch rijden

De technische cijfers klinken al goed, maar op de weg maakt de C 300 e echt indruk. Niet alleen met zijn elektrisch rijbereik, maar vooral met zijn rijbereik in het algemeen. Met nog steeds een benzinetank van 50 liter kun je makkelijk meer dan 700 kilometer afleggen. In ons geval was de batterij leeg na 96 kilometer rijden op een gemengd traject, inclusief snelweg.

Op dat lange elektrische traject imiteert de C-Klasse bijna perfect een elektrische auto. Het vermogen is instant beschikbaar, de koppelomvormer maskeert de gangwissels goed. Zelfs regeneratief remmen door je voet van het gaspedaal te halen benadert bijna het one-pedal-gevoel. Eens de batterij leeg is, wordt de stilte doorbroken door een ruwe en niet goed geïsoleerde viercilinder. Jammer voor een comfortabele berline...

Mercedes C 300 e (2022) rijdend, achteraanzicht

Prijzen

Met een prijskaartje van 58.564 euro is de nieuwe Mercedes C 300 e verre van gratis, maar dat is het geval voor het hele gamma. Met gelijkaardige uitrusting kost hij 3.200 euro meer dan een C 300 benzine. Kijk je naar de concurrentie, dan kost de BMW 330e 54.750 euro, maar die heeft een minder ruim rijbereik. Een Volvo S60 T8 kost met 63.100 euro flink wat meer, maar is met 455 pk ook veel krachtiger.

Conclusie

Hoewel de nieuwe C-Klasse geen stijlrevolutie ontketent, zit zijn sterkste kwaliteit onderhuids. Dankzij de (zeer) grote batterij en elektrische rijbereik dat in de praktijk met 100 kilometer flirt, herdefinieert de nieuwe Mercedes C 300 e de gebruiksvoorwaarden van een plug-inhybride.

Mercedes-Benz C 300 e (2022)

  • Motor: 2.0 benzine, viercilinder-in-lijn + elektromotor
  • Vermogen: 313 pk
  • Koppel: 550 Nm
  • Overbrenging: 9-trapsautomaat
  • 0-100 km/u: 6,1 s
  • Topsnelheid: 245 km/u
  • Koffervolume: 360 l
  • Batterijcapaciteit: 24,5 kWh
  • Elektrisch rijbereik: 111 km
  • Verbruik: 0,6 l/100 km (WLTP)
  • CO2-uitstoot: 13 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 58.654

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Mercedes-Maybach S-Klasse: alleen het beste is goed genoeg

Autotests · Mercedes-Benz

Mercedes EQS 450+: fahren fahren fahren auf der Autobahn

Autotests · Mercedes-Benz

Mercedes C 200 d Break: lekker ouderwets

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer