Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: MG4 XPOWER, voorzichtig op de baan hé! (2023)

MG draait het volume op elf met de MG4 XPower, een compacte, betaalbare EV met 435 pk onder de schulp. Autoscout24 doet de test op het Formule 1-circuit van Zandvoort.

In het kort

MG wil met de MG4 het volledige spectrum inpalmen. Zo is er de budgetversie met compacte accu, de lange-afstandskoning met de Long Range en nu ook de sportieveling met de XPower. Daardoor beschikt de elektrische hatchback plots over vierwielaandrijving, 435 pk en een sprint naar de honderd van 3,8 seconden. Zei daar iemand hyperhatch?

Pro

Voordelen

  • Performance
  • Looks
  • Prijs
Contra

Nadelen

  • Remmen (op circuit)
  • Kalibratie ESP
  • Sober interieur

De MG4 op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Met de MG4 heeft het Brits/Chinese MG een winnaar in handen. Want de elektrische hatchback maakt furore in de Europese verkooplijsten. Tot op het punt dat MG op zoek is naar een Europese site om lokaal MG4’s te gaan bouwen. Voor we daar aan toe zijn, eert het merk eerst nog even het sportieve verleden. Met de MG4 XPower.

Exterieur

Opvallend is dat eerbetoon niet. Want de MG4 XPower is geen roadster, coupé of uitbundig bespoilerde hatchback (zoals wijlen MG Metro 6R4). Nee, dit is een reguliere MG4 die aangekleed werd met enkele subtiele details. Zo krijgt deze XPower zilveren accenten rondom, 18-duims sportief ogende velgen en een nét wat hogere rijhoogte (om de batterij te beschermen op hobbelige B-wegen). Die knaloranje remklauwen? Dat zijn eigenlijk opzetstukken bovenop net wat kleinere remklauwen.

MG4 Xpower review

Toegegeven, een modale MG4 oogt op zichzelf al vrij sportief, dus “saai” durven we deze knaap bezwaarlijk noemen. Daarnaast hebben opgepepte benzine-monsters vaak extra koelwerk voor- en extra uitlaatwerk achteraan nodig, waardoor de bumpers vanzelf een maatje groeien. Bij een elektrische auto is daar uiteraard geen behoefte aan. Wil je echt in de spotlight lopen met je XPower? Dan moet je voor de optionele Hunter Green koetswerkkleur gaan, een heerlijke matgroene tint die lekker opvalt in het straatbeeld.

Interieur

De lijn der subtiliteit aan de buitenkant trekt MG ook aan de binnenkant door. Al voelen we stiekem aan ons teenwater dat dit manieren zijn om de prijs van deze raket wat verder te drukken. Geen sportstuur of -stoelen om de 435 pk beter te beteugelen. Wel het gekende minimalistisch interieur met een extra toefje Alcantara op deurpanelen en stoelen. Kijk je dan nog eens heel goed, dan kom je her en der nog wat rode stiksels tegen.

MG4 Xpower review

Hoewel je het interieur van de MG4 XPower weinig sportief kan noemen, biedt het riant plaats aan vier volwassenen (5 als je graag aan zelfkwelling doet) en ook de koffer is met 363 liter identiek aan de andere MG4’s. Weet wel dat een VW ID.3 het qua koffer nog net een stukje beter doet (385l). Maar hey, die komt natuurlijk niet met 435 pk!

Motor

Want daar draait het toch eigenlijk om bij deze MG4 XPower? Een elektromotor van 204 pk op de vooras en eentje van 228 pk op de achteras mogen in tandem maar liefst 435 pk en 600 Nm koppel produceren. Dat is meer vermogen dan je in hyperhatch Mercedes-AMG A 45 S krijgt en met zijn sprint naar de honderd van 3,8 seconden laat deze XPower een Porsche 911 Carrera achter zich aan het stoplicht.

MG4 Xpower review

Kortom, dit is een elektromonster in hatchbackverpakking. Om dat vermogen deftig aan de grond te krijgen mag de MG4 XPower beschikken over straffere remmen die ontwikkeld zijn door Continental. Stijvere stablisotorstangen, dikkere dempers en aangepaste veren maken de ophanging vooraan 25% en achteraan 10% stijver. Dé zwakke schakel zijn misschien de Bridgestone Turanza's die een moeilijke evenwichtsoefening maken tussen performance en efficiëntie. Want het WLTP-oog wil ook wat natuurlijk.

Rijgedrag

Is de MG4 XPower een rasechte elektrische hyperhacht, of eentje die het vooral moet hebben van de stoplichtgrand prix? Om dat uit te zoeken trokken we naar het technische F1-circuit van Zandvoort in Nederland. Gewapend met een roedel MG4 XPowers. Alles voor de wetenschap nietwaar?

MG4 Xpower review

Daar viel bij het uitrijden van de pitlane meteen de vulgaire versnelling op van deze XPower. Hij mag dan wel maar een top hebben van 200 km/u, voordat je tijd hebt om “godgloeiende” te zeggen heb je die al aangetikt. Het onderstel is stabiel en afgesteld op een veilige toef onderstuur die je met de rem kan kalibreren. Al hebben we daar meteen ook de achilleshiel van deze MG4 te pakken. Want het stopgerief lijkt wat onderbemeten voor deze XPower. Zonder twijfel omdat hij 1.878 kg in de weegschaal legt, maar ook omdat het elektronische sperdifferentieel de remmen gebruikt in de bochten. In de juiste handen rijdt deze XPower zonder twijfel het snot voor de ogen van een BMW M3 of Audi RS 3 op circuit, maar niet over meerdere rondes. Want dan werpen de remmen de handdoek in de ring.

Prijs

Ach, je vergeeft het ‘m meteen als je de prijs aanschouwt. Want gaat huidig hyperhatchkoning Mercedes A 45 AMG richting de 80.000 euro en kost een BMW M3 tegenwoordig evenveel als een ingetogen rijhuis, dan kost deze MG4 XPower amper 42.285 euro. Of anders gezegd: voor de prijs van een Volkswagen Golf met petieterige driecilinder heb je een elektrische hyperhatch. Kijk, die elektrische toekomst is plots niet zo erg, toch?

MG4 Xpower review

Besluit

Pk’s per euro is de MG4 XPower een ongelooflijk prestatiewonder. Niet in het minst omdat je hiermee op de openbare weg zowat 90% van het Belgische wagenpark zoek rijdt. Dit is een pijlsnelle elektrische GT, geen circuitmonster. Of het gros van de klanten daar wakker van zal liggen?

MG4 Xpower review

MG4 XPower 2023

  • Motor: 2x elektromotor (AWD)
  • Vermogen: 435 pk
  • Koppel: 600 Nm.
  • 0-100 km/u: 3,8 s
  • Topsnelheid: 200 km/u
  • Koffervolume: 363 liter
  • Batterijcapaciteit: 61,7 kWh (netto)
  • Rijbereik: 385 km (WLTP)
  • Verbruik: N.b. (circuittest)
  • Catalogusprijs: Vanaf 42.285 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

MG ZS EV Review 2022

MG ZS EV facelift: Een verhaal van meer (behalve de prijs)

Autotests · MG
AS24 MG Marvel R 2021 banner

MG Marvel R Performance: Chinees buitenbeentje

Autotests · MG
AS24 MG rijdend voor

MG EHS Plug-in Hybrid: Chinese outsider

Autotests · MG
Ontdek meer