In het kort
De nieuwe MGS5 EV vervangt niet alleen de ZS EV, maar laat ook de "goedkope" filosofie van zijn voorganger achter zich. Geen paniek, de nieuwkomer blijft betaalbaar, maar is beter afgewerkt en beter uitgerust!
De nieuwe MGS5 EV vervangt niet alleen de ZS EV, maar laat ook de "goedkope" filosofie van zijn voorganger achter zich. Geen paniek, de nieuwkomer blijft betaalbaar, maar is beter afgewerkt en beter uitgerust!
MG verandert van koers. Van een volledig elektrisch merk wil het nu een multi-energie merk worden. Terwijl de ZS is veranderd in een hybride crossover, besluit MG zijn elektrische versie te vervangen door een ander model, groter en vaardiger. Hier is de MGS5 EV.
Hoewel het lijkt op de naam van een wasmachine, markeert de nieuwe MGS5 EV een verandering voor het Chinees-Britse merk. Het is niet langer een elektrische versie, maar een zelfstandig model. Dit is de kans om een eigen ontwerp te creëren. MG kiest voor ronde, vloeiende lijnen die niemand zullen choqueren. Of ze ook het hart van sommigen zullen doen sneller kloppen, valt te betwijfelen...
Hoe dan ook, de MGS5 EV neemt de plaats in van de ZS EV. Echter, de nieuwkomer groeit ook. Met een lengte van 4,47 m is hij 15 cm langer dan zijn voorganger. Vooral de wielbasis van 2,73 m is een van de grootste in zijn segment.
Dankzij de extra 15 cm speelt de nieuwe MGS5 EV in een geheel andere klasse dan de ZS. Niet alleen biedt de koffer 453 liter praktische ruimte, maar de lange wielbasis zorgt vooral voor een koninklijke ruimte voor de achterste passagiers. Bovendien heeft deze crossover ook daadwerkelijk gebruiksvriendelijke voetruimtes, in tegenstelling tot veel concurrenten. Volwassenen hebben dus hun plek achter in de MGS5 EV.
Hoewel de interieurruimte een sprongetje voorwaarts maakt, is dit niets vergeleken met de technologie, afwerking en uitrusting. De MGS5 EV is uitgerust met een dashboard in twee niveaus, bekleed met mooi zacht aanvoelend kunststof en een reeks fysieke knoppen. De middenconsole heeft ook deze mooie afwerking, met alcantara rond de versnellingspook en op de inductielader. Ondanks de doffe kleur is de waargenomen kwaliteit van dit interieur niet misplaatst in een crossover van het dubbele prijsniveau...
Op het gebied van technologie vinden we een instrumentenpaneel van 10,25 inch en een infotainmentsysteem van 12,8 inch. Hun grafische weergave is een beetje verouderd en de ergonomie van het centrale scherm is niet de meest logische, maar Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard draadloos beschikbaar.
Onder zijn ronde esthetiek gebruikt de MGS5 EV het platform en technologie van de veel strakker vormgegeven MG4. Onder de vloer bevinden zich twee batterijen. De eerste is 49 kWh groot (Standard Range), terwijl de tweede 64 kWh groot is (Long Range). Beide zijn gekoppeld aan een elektrische motor op de achteras, die respectievelijk 170 pk en 231 pk produceert.
Met twee batterijen zijn er dus twee actieradius. De kleine batterij biedt tot 340 km (WLTP), terwijl de grotere de actieradius uitbreidt tot 480 km (WLTP). De laadvermogens variëren ook van 120 tot 139 kW. Bij een geschikte laadpaal duurt het opladen van 10 tot 80 % respectievelijk 24 en 28 minuten.
We spraken eerder over de rommelige ergonomie van het infotainmentsysteem. Voor sommigen is dit misschien niet zo'n groot probleem, maar in deze MGS5 EV beïnvloedt het ook het rijgedrag. De reden is eenvoudig: de rijhulpsystemen. Zoals gebruikelijk bij Chinese auto's zijn de hulpsystemen veel te assertief, te gevoelig... en veel te moeilijk uit te schakelen!
Zodra deze kleine hindernis is overwonnen, komt de MGS5 EV over als een goede metgezel voor de dagelijkse ritten. Hij voelt dynamisch aan, maar verwacht niet dat je haren rechtop gaan staan bij de minste bocht. Hij controleert zijn carrosseriebewegingen goed en heeft een iets stijve, maar niet ondraaglijke vering.
De MGS5 EV overtuigt verder met zijn puike geluidsisolatie en, vooral, gecontroleerd elektrisch verbruik. Tijdens onze test, op een mix van Vlaamse wegen, toonde onze MGS5 EV Luxury Long Range een gemiddeld verbruik van 13,8 kWh/100 km. Da's meer dan straf.
De nieuwe MGS5 EV komt dus met meer ruimte, meer actieradius, meer technologie en een veel betere afwerking dan de ZS EV. Is hij dan duurder? Nee, hij is zelfs goedkoper! De instapversie Comfort is geprijsd vanaf 33.985 €, terwijl de grotere batterij 37.485 € kost. De topversie Luxury, die alleen beschikbaar is met de grote batterij, kost 39.985 €.
Niet alleen biedt MG een grotere en beter uitgeruste elektrische SUV dan voorheen, ook worden er dubbele promoties aangeboden met een lancering korting van 2.000 €. En we hebben nog niet eens gesproken over de standaarduitrusting, die het infotainmentsysteem, cruisecontrol, LED-verlichting en zelfs een verwarmd stuurwiel en verwarmde stoelen omvat...
De nieuwe MGS5 EV maakt indruk. Niet met zijn ronde stijl, maar met zijn prestaties. De nieuwkomer is leefbaar, praktisch, comfortabel, goed afgewerkt... en betaalbaar!
Technische fiche: MGS5 EV Long Range (2025)