
Test: Nissan Micra, de Japanner met een Frans hart (2025)
In het kort
De Nissan Micra leent alle fundamenten van de Renault 5 E-Tech, en dat is maar goed ook. De kleine Japanner transformeert zich zo in een elektrische stadsauto met een verstandige aandrijflijn en geavanceerde technologie.
Voordelen
- Efficiënte aandrijflijn
- Afwerking van het interieur
- Rijplezier
Nadelen
- Beenruimte achterin
- Polariserend design
- Geen betaalbare instapversie
Een Nissan Micra op Autoscout24?
Naar de zoekertjes!
Laten we meteen duidelijk zijn: ja, de nieuwe Nissan Micra is een nauwe verwant van de Renault 5. Ze delen een groot deel van hun carrosserie en al hun technologie. Het marketingteam van Nissan lijkt echter de memo niet te hebben ontvangen. Wat is er mis met het overnemen van de genen van de Auto van het Jaar 2025?
Exterieur
Sommigen zullen zeggen dat de nieuwe Nissan Micra "een Renault 5 met een ander embleem" is, maar zij verdienen een controlebezoek bij de oogarts. Behalve de ruiten en de voorruit zijn alle carrosseriedelen specifiek voor de Micra. Het meest opvallende element: het front dat vierkanten en rondingen combineert, gekenmerkt door de cirkelvormige visuele signatuur. We zien elementen van de 3e generatie Micra, maar veel mooier...
Het achterste deel imiteert de voorkant, met volledig ronde lichten. Als een bril op zijn neus wil de Micra zich van alle kanten onderscheiden. Aan de zijkanten valt de concave taillelijn op die van de koplampen tot aan de achterdeuren loopt. Ten slotte zijn er de 18-inch velgen, behoorlijk groot voor een stadsauto. Nog beter: ze zijn standaard!
Interieur
Eenmaal over de drempel worden de familiebanden met de Renault 5 meer dan duidelijk. Het is simpel: de exterieurs zijn specifiek voor beide modellen, maar het interieur wordt gedeeld. We vinden dus hetzelfde tweelaagse dashboard, maar bij de Micra is de ruimte voor de passagier bekleed met zacht kunstleer.
Omdat de Micra alles van de R5 overneemt, is het ook de eerste Nissan met het volledig connected infotainmentsysteem van Android Automotive (Google). Anders dan dat in de nieuwe Leaf, neemt het alles over wat we waarderen van het Renault-systeem, namelijk een goed doordachte ergonomie en een reactiesnelheid waardig aan een smartphone. Alles verloopt nog steeds via twee 10,1-inch schermen.
Aangezien de nieuwe Nissan Micra de sterke punten overneemt, neemt hij ook de zwakke punten van de Fransman over. Met name de krappe beenruimte achterin en het gebrek aan een frunk onder de motorkap vallen op. De kofferbak achteraan meet 326 liter.
Motor
Om niet in herhaling te vallen als een bekraste plaat, neemt de nieuwe Micra de aandrijflijn van de R5 over. Dat is echter niet niks, want het maakt het de eerste volledig elektrische Micra! Hierdoor bestaat zijn gamma uit twee varianten. De eerste versie combineert een 90 pk motor met een 40 kWh batterij, terwijl de tweede hetzelfde doet met een 150 pk motor en een 52 kWh batterij.
De nieuwe Micra biedt dus twee niveaus van bereik. De instapversie haalt tot 317 km, terwijl de versie met "groot bereik" tot 416 km biedt. Hetzelfde geldt voor snelladen, met 80 kW voor de kleine batterij en 100 kW maximaal vermogen voor de grote. Ze hebben 30 minuten nodig om van 15 tot 80% te gaan. Om zich te onderscheiden van zijn neef, neemt de Micra de 95 pk aandrijflijn niet over
Op de weg
Deze zesde generatie Micra is niet alleen de eerste die elektrisch wordt, maar ook de eerste die een zekere verfijning biedt. Terwijl zijn voorgangers aangenaam waren, wordt de nieuwe generatie Micra echt comfortabel. Dit is vooral merkbaar op het gebied van geluidsisolatie, een belangrijk punt voor elektrische auto's. Op de talrijke moeilijkheden en meervoudige uitdagingen die de Nederlandse wegen van onze test boden - let op het sarcasme - leek de nieuwe Micra ook soepeler dan zijn neef, maar nog steeds dynamisch. Een ander pluspunt blijft het verbruik. Ons testmodel toonde 14,7 kWh/100 km na 150 km, wat een reëel bereik van 380/400 km geeft.
Prijs
Hoe zal de nieuwe Nissan Micra zich dus onderscheiden van zijn neef? Kijkend naar de prijslijst heeft de Japanner er niet voor gekozen om goedkoper te zijn, door het ontbreken van een basisversie van 95 pk. De instapversie (40 kWh/120 pk) is er vanaf €29.250, terwijl de versie met een groter bereik minimaal €34.450 kost. Dat plaatst hem een paar honderd euro duurder dan zijn neef, bij gelijkwaardige uitrusting.
Besluit
De nieuwe Nissan Micra is een anders geklede Renault 5 en daar is niets mis mee! De nieuwe Japanse stadsauto wordt er modern, comfortabel en goed uitgerust door. Bovendien krijgt hij zijn eigen ronde en leuke stijl. Het bewijs dat het nemen van de Auto van het Jaar 2025 als basis in geen geval een slechte keuze was...
Technische fiche: Nissan Micra Long Range (2025)
- Motor: elektromotor
- Vermogen: 150 pk
- Koppel: 245 Nm
- Versnellingsbak: vaste verhouding
- 0-100 km/u: 8,0 s
- Topsnelheid: 150 km/u
- Kofferbak: 326 / 1.106 liter
- Verbruik: 14,7 kWh/100 km (gemeten)
- Batterij: 52 kWh
- Bereik: 416 km (WLTP)
- Prijs: €34.450