Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Opel Ampera – Gaspedaal wordt stroompedaal

Het verhaal wil dat topman bij GM (Bob Lutz) jaren geleden een proefrit maakte met een elektrische auto, de toenmalige EV1. Onderweg strandde hij met een lege batterij. Omdat dit niet naar zijn zin was, stelde hij dat zo’n wagen ongeschikt om te commercialiseren.

Er moest een oplossing komen om de autonomie te vergroten. Een noodgenerator inbouwen bleek een prima oplossing en meteen was de range extender en bij uitbreiding de Opel Ampera (en de Volt) geboren. Vandaag is het zover en maakten we onze eerste proefrit met de definitieve versie die u en ik straks bij de Opel-boer kunnen bestellen. De afgelopen jaren en maanden mochten we al tal van preproductie modellen en zogenaamde ‘mules’ proefrijden maar dit is the real thing. Het design van de Opel Ampera ziet er met de boomerangvormige lichtunits op zijn minst futuristisch uit en dat past ook wel bij een auto met deze aandrijfmethode.

Futurisme

Het lijkt misschien een beetje complex om elektrisch te gaan rijden maar niets is minder waar. In feite ziet de interface van de wagen eruit als elke andere auto die we tot vandaag reden. Instappen doe je keyless en eens de sleutel in de wagen aanwezig is, kan je op de blauwe powerknop (op de centrale console) drukken om een en ander tot leven te wekken. Wanneer het dashboard oplicht, zie je een groen icoontje “ready” en dat betekent dat de motor klaar is om te vertrekken. Bij een conventionele wagen zou je nu de motor stationair horen spinnen. Niet hier, pas als je de versnellingspook van de in zijn “D” schuift, kan je vertrekken. De interface is dus heel vertrouwd. De pedalen zijn vergelijkbaar met die van een automaat. Je hebt een rem- en een gaspedaal. De versnellingspook heeft een D(rive), een N(eutral) en een R(everse). De parkeerrem is (hoe kan het ook anders ?) elektrisch.

Stroompedaal

Eens op pad merk je dat de wagen muisstil is en flink wat “spanning” onder het gaspedaal heeft. De elektromotor levert 150 pk en beschikt over 370 Nm aan trekkracht. Omdat dit koppel reeds vanaf de start paraat staat, gaat de Opel er als een speer vandoor aan de lichten, tenminste als je het (stroom-)pedaal vloert. Bij heel zacht remmen, voel je aanvankelijk enkele te verwaarlozen trillingen in het pedaal. Die hebben naar verluidt te maken met de energierecuperatie. Wanneer je het stroompedaal lost, of remt gaat de wagen de werking van de elektromotor omdraaien en de batterij weer bijladen. Op die manier kan men de autonomie op elektriciteit verlengen. Opel geeft een elektrische autonomie aan van 40 tot 80 km afhankelijk van de rijstijl. Ik koos voor doorgedreven ecorijden om te zien wat mogelijk was. Pas na 73,6 km sloeg de benzinemotor aan om stroom te produceren. Op dat ogenblik kan je twee dingen doen. Ofwel rij je netjes door en slurpt de Voltec technologie benzine uit het (kleine) tankje om de 1.4 Ecotec motor te voeden. Ofwel ga je op zoek naar een stopcontact. In een conventioneel 230 Volt stopcontact (min 10 A) kan je de batterij in 3 tot 4 uur laden.

Aandrijving altijd elektrisch

De Ampera wordt enkel door de elektromotor aangedreven en de benzinemotor dient slechts als generator. Opel voorziet ook een ‘Hold’ functie. Zo kan je bijvoorbeeld thuis vertrekken en stroom vragen aan de range extender om de batterijcapaciteit bijvoorbeeld op te sparen om 30 km verder in een stadskern te rijden. Zo zou je de lucht in onze hoofdstad een beetje schoner kunnen houden.

Als bestuurder ervaar je de Ampera als een comfortabele en eerder Amerikaans aanvoelende wagen. Niet verwonderlijk overigens want ook de Opel wordt in de States gebouwd. De besturing is voldoende alert maar het gewicht van ruim 1,7 ton valt niet weg te cijferen. Vergeleken met de prototypes die we eerder reden, is hij wel veel stiller geworden. Vooral de range extender is qua decibelproductie veel beschaafder geworden.

Wel elektrisch, maar geen elektrokorting...

Omdat er ook een benzinemotor aan boord is, ziet onze fiscus de wagen (voorlopig?) niet als een volledig elektrische auto. Omdat de Ampera een gecombineerde CO2 emissie heeft, beneden de 40 gram CO2/km, heeft hij recht op de ecopremie van 15 %, daar waar volledige elektrisch voertuigen (vb Nissan Leaf) een korting tot 30 % scoren.

De wagen komt bij ons in het najaar op de markt en kost 44.500 euro. Eind volgend jaar volgt er ook een minder riant uitgeruste versie en die betaal je 42.900 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Opel Astra GSe test AS24

Opel Astra GSe: meer dan alleen verpakking

Autotests · Opel
Opel Astra Hybrid (2023) banner

Opel Astra Hybrid 180: Astra, ben jij dat?

Autotests · Opel
Opel Astra Sports Tourer (2022) banner

Opel Astra Sports Tourer: de goede huisvader

Autotests · Opel
Ontdek meer