Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Opel Astra OPC – Het betere werk

Naast de koele cijfers (voor de Astra OPC: 280 pk, 400 Nm, 250 km/u) maakt eveneens de link met de autosport de reputatie van een hot hatch. Deze visie deelt ook Volker Strycek, de baas van het Opel Performance Center (OPC) dat op de Nürburgring is gevestigd.

Bij de voorstelling van de laatste OPC-creatie legde hij dan ook graag de nadruk op de verwantschap met de racerij, waaruit vele componenten geplukt werden. Zo heeft de Astra OPC een geoptimaliseerde Hyperstrut-vooras met een specifieke geometrie, een uitlaatsysteem met een diameter van 70 mm, nieuwe 20 duimsvelgen die per stuk 250 gr lichter werden, Brembo-remmen die eveneens 8 kg verloren, een geoptimaliseerde Watt-achteras, een resonator in de inlaatkanalen, pneumatisch gestuurde voordrukventielen op de turbolader, én met 200 Nm per liter pakt hij uit met het beste specifieke koppel in zijn klasse, dankzij de Borg-Warner lader.

Geweldige tractie

Mooie woorden, maar steeds blijft de vraag hoe zo’n krachtige voortrekker het er in de realiteit vanaf afbrengt. De Astra OPC heeft een mechanische sper met lamellen op de vooras. Dat is goed nieuws, want dit concept overtuigde reeds op de Corsa OPC Nürburgring Edition met merkwaardig hoge bochtensnelheden en een bijzonder strak stuurgedrag. De Astra OPC reageert op dezelfde wijze, waardoor je hem zelfs op het gas in de bocht kan sturen, zoals je dat met een sportieve achterwielaandrijver zou doen.

Mooi is dat de Astra OPC ondanks zijn duidelijk sportief concept met een 10 mm lagere ophanging en de (optionele) 20 duimsvelgen toch nog het nodige comfort verzekert bij alledaagse verplaatsingen. Dat komt op het conto van de elektronische sturing van het gaspedaal, de stuurbekrachtiging en de dempers. Met een druk op de OPC-knop maak je de Astra OPC meteen sportiever, waarbij vooral de directere en zwaardere sturing opvalt. Ook handig is het ESP, dat in drie stappen volledig uit te schakelen is, voor wie de nodige stuurmanskunst bezit.

Stoer voorkomen

Even belangrijk dan de zuivere prestaties is het feit dat je achter het lekker in de hand liggende stuurwiel ook makkelijk een goede zitpositie vindt in de omvattende sportstoelen. Die zijn optioneel zelfs veelvoudig verstelbaar, ook aan de zijkanten, zodat je er als gegoten in zit.

De opsmukbeurt gebeurde vooral aan de buitenzijde van de Astra met een agressievere voor- en achterzijde, die met tal van opties uit het OPC-gamma nog verder gepersonaliseerd kan worden. In het lijstje staan onder meer een koolstofvezel dakspoiler en stoere flankverbreders. Allemaal factoren die van de Astra OPC een geduchte speler maken op de markt van hot hatches. De concurrentie is gewaarschuwd!

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Opel Astra GSe test AS24

Opel Astra GSe: meer dan alleen verpakking

Autotests · Opel
Opel Astra Hybrid (2023) banner

Opel Astra Hybrid 180: Astra, ben jij dat?

Autotests · Opel
Opel Astra Sports Tourer (2022) banner

Opel Astra Sports Tourer: de goede huisvader

Autotests · Opel
Ontdek meer