Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Opel Mokka – Jammer voor de concurrentie

Overal wordt van Opel het beeld opgehangen van een merk dat op sterven na dood is. Wij vinden dat een constructeur die op amper zes maanden tijd drie nieuwe modellen lanceert, eerder in goede vorm verkeert.

Het is natuurlijk zo dat Opel op commercieel vlak de wind nog niet volop in de zeilen heeft. Maar aan de horizon duikt toch goed nieuws op. De Corsa en de Astra blijven zich handhaven in de top 3 van hun segmenten. De kleine Adam lijkt erg veelbelovend. De prachtige Cascada cabriolet zal de volgende zomer zeker een blikvanger worden. En ook de Mokka staat zonder twijfel een veelbelovende carrière te wachten. Het kan dus bijna niet anders dat Opel binnenkort weer uit het slop raakt.

Discreet? Deze jongen zeker niet!

Momenteel overheerst bij alle SUV’s en crossovers groot en klein een stijl met een lage lijn (Qashqai, Mitsu ASX/Peugeot 4008/Citroën C4 Aircross, Skoda Yeti...) die tot doel lijkt te hebben te verhullen dat deze modellen behoren tot een segment dat tegelijk erg populair én politiek incorrect is. De Mokka volgt die trend daarentegen helemaal niet. Het lijkt alsof de Opel de concurrentie met een scheef oog bekijkt en luidkeels «Boeeh!» wil roepen. De kloeke Mokka valt dan ook meteen op in het straatbeeld en onderscheidt zich duidelijk van zijn concurrenten met meestal een eerder anonieme, zelfs saaie look, als tenminste de Nissan Juke buiten beschouwing wordt gelaten.

Het interieur springt dan weer minder uit de band. De aankleding draagt de typische Opel-stempel, die zoals gewoonlijk ook een rijkelijke uitrusting oplevert. De Mokka zal trouwens de enige in zijn klasse zijn die kan uitpakken met ‘premium’ snufjes, zoals actieve bi-xenon koplampen of het Opel Eye 2 veiligheidssysteem, dat verkeersborden leest, alsook een crashwaarschuwing en een rijstrookbewaking omvat...

De zitruimte is prima voor een voertuig van 4,28 meter lang. Maar de koffer met een inhoud van 366 later is aan de krappe kant en ook kleiner dan de meeste van zijn concurrenten. Op de algemene afwerkingskwaliteit is dan weer niets aan te merken en een echte Opel waardig.

Zuinige klepper

De Mokka zal leverbaar zijn als voortrekker of met vierwielaandrijving, die normaal alle vermogen op de voorwielen brengt, maar indien nodig de kracht netjes verdeelt tussen beide assen. Opel voorziet drie motoren: een 1.6 benzine met 115 pk (enkel 2x4, 17.490€), een 1.4 turbobenzine met 140 pk (enkel 4x4, 22.290€) en de goede, oude 1.7 diesel met 130 pk (22.190€ als 4x2, 24.190€ in 4x4). De basis 1.6 krijgt van huis uit een manuele vijfbak, terwijl de geblazen 1.4 en de 1.7 diesel over een verhouding meer beschikken. Een zestrapsautomaat is enkel op de tweewielaangedreven 1.7 CDTi verkrijgbaar. Alle versies zijn meteen met een start-stopsysteem uitgerust.

We kregen eerst de handgeschakelde 1.7 CDTi 4x2 in handen. De eerste aangename verrassing daarbij was het verbruik. Tijdens een rustige rit op secundaire wegen gaf de boordcomputer minder dan 5 liter aan (normverbruik: 4,7 l/100 km, 120 g CO2/km). En later, toen we op de (Duitse) autosnelweg de topsnelheid van 187 km/u verifieerden (ze klopt), bleef het gemiddelde eveneens onder de 7 liter. Enkel is het jammer dat deze krachtbron, die zo zuinig is, geweldig herneemt (300 Nm tussen 2.000 en 2.500 toeren) en vinnig optrekt, toch wel erg luidruchtig functioneert!

Dan stapten we in de 1.4 Turbo 4x4 (6,4 l/100 km, 149 g CO2/km), die volledig het omgekeerde van de diesel is: de motor loopt zeer zacht en haalt zijn kracht in de hoge toeren, ondanks de turbolader en de 200 Nm die vanaf 1.850 toeren paraat is. Dat houdt in dat de krachtbron wel wat punch mist, maar toch nog zeer aangenaam is in de lagere en middenregionen. In ieder geval komt de Mokka zeer dynamisch uit de hoek dankzij een uitstekend chassis en een strak stuurgedrag. Ander goed nieuws is dat Opel niet gepoogd heeft het hogere zwaartepunt van het koetswerk te compenseren met een zeer harde demping. Er werd een prima compromis tussen comfort en rijdynamiek gevonden.

Het besluit is dat als het aan ons ligt we de beschikbare 22.290 euro voor een compacte crossover het liefst bij Opel zouden besteden aan deze knappe Mokka, ook al heeft die enkele minpuntjes.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Opel

Klik hier en zoek uw occasie Opel Mokka tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Opel Mokka, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Opel Astra GSe test AS24

Opel Astra GSe: meer dan alleen verpakking

Autotests · Opel
Opel Astra Hybrid (2023) banner

Opel Astra Hybrid 180: Astra, ben jij dat?

Autotests · Opel
Opel Astra Sports Tourer (2022) banner

Opel Astra Sports Tourer: de goede huisvader

Autotests · Opel
Ontdek meer