Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI ecoFlex 165 pk – Geknipt voor de job

Grote monovolumes zijn uit. Leve de compacte monovolume! En het rijtje wordt met de dag indrukwekkender: Citroën Grand C4 Picasso, Peugeot 5008, Ford S-Max, Renault Espace,... Ook benieuwd hoe de Opel Zafira Tourer het verschil maakt?

Allereerst maakt de Zafira Tourer dankbaar gebruik van het slimme Flex7-zetelsysteem van Opel (meerprijs: 500 euro). Daarmee kan je alle zetels afzonderlijk neerklappen of naar voren kantelen. Met als resultaat een vlakke vloer dan wel makkelijke instap. Het Lounge Seating-systeem (inbegrepen vanaf de Cosmo-uitvoering, anders 250 euro) doet daar nog een schepje bovenop en tovert de middelste zetel van de tweede zetelrij om tot een brede armsteun. Royaal slim!

Premium

Opel slaagt er met deze Zafira ook in om een aangename interieurruimte te creëren. De tijd van de saaie Opel-cockpits ligt definitief achter ons. We durven zelfs het woord ‘premium’ in de mond te nemen: alles werkt naar behoren, is met degelijke materialen afgewerkt en lijkt prima in elkaar getimmerd door de mensen in Bochum. Eenmaal on the road is vooral de stilte aan boord opvallend. Rol- en andere rijgeluiden geraken niet door de dikke isolatie van deze Zafira Tourer. En om even terug te komen op de zetels: vooraan zitten ze lekker comfortabel, achteraan is het woord ‘bank’ meer op zijn plaats.

Nou-nou-verbruik

De 2.0 commonrail diesel met 165 pk en 350 Nm uit deze test is natuurlijk een droom in deze klasse van wagens. En de combinatie met de standaard manuele zesbak loopt als een trein. In 9,8 seconden tot 100 km/u en met vlotte hernemingen en schakelovergangen. Niks op aan te merken dus. Het verbruik is eerder nou-nou. Opel scoort op papier dan wel een mooi gemiddelde van 5,2 l en een CO2-uitstoot van 137 gr, maar reken in de praktijk op 6,3 liter met een lichte voet tot 7 liter met een wat progressievere rijstijl. Hoewel zijn rijgedrag altijd aangenaam licht blijft, doet de Zafira Tourer zijn naam eer aan. Hij verleidt niet echt tot sportief scheuren. Eerder tot comfortabel cruisen.

50 knopjes

In tegenstelling tot behoorlijk wat van zijn concurrenten werkte het ingebouwde start-stopsysteem ons niet op de zenuwen. De motor slaat quasi geruisloos af en aan. Zo moet ecorijden zijn. Waar we ons wel opnieuw aan stoorden, was het aantal knopjes in de cockpit (50 alstublieft!) en het Slavische accent van de Nederlandstalige begeleidende stem. Het navigatiescherm is wel bijzonder duidelijk afleesbaar.

Vele extraatjes

De basisprijs voor de Zafira Tourer 2.0 CDTI ecoFlex 165 pk in Cosmo-uitvoering bedraagt 28.400 euro. Daarmee zit hij qua prijs/uitrusting in lijn met zijn rechtstreekse concurrenten. Leuk zijn evenwel de vele extraatjes waarvan enkele interessante rijhulpsystemen zoals verkeersbordenherkenning, lane departure warning en adaptieve snelheidsregeling die te verkrijgen zijn in Driver Assistance Packs van 500 tot 1.250 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Opel Astra GSe test AS24

Opel Astra GSe: meer dan alleen verpakking

Autotests · Opel
Opel Astra Hybrid (2023) banner

Opel Astra Hybrid 180: Astra, ben jij dat?

Autotests · Opel
Opel Astra Sports Tourer (2022) banner

Opel Astra Sports Tourer: de goede huisvader

Autotests · Opel
Ontdek meer