Test: Porsche Macan – Meer spieren, meer sport

De Porsche Macan krijgt een make-over. Tegelijk laat Porsche de techniek en de mechaniek evolueren, om de rijdynamiek verder te verfijnen.

De facelift van de Porsche Macan is vooral achteraan duidelijk. Zoals andere Porsches krijgt ook de vernieuwde Macan een rode band – zilver in optie – die de lichtblokken optisch verbindt. Hiermee sluit de Macan aan bij de rest van het Porsche-gamma. Hij krijgt verder led-koplampen, meer kleuren, nieuwe velgdesigns en hertekende luchtopeningen. Dit moet volstaan om hem met bijkomende verleidingskracht het tweede deel van zijn carrière in te sturen. Het eerste deel is al bijzonder succesvol geweest: Porsche verkocht al meer dan 350.000 Macans.

Toetsen blijven

Het interieur is flink herwerkt, met het oog op de integratie van een nieuw multimediascherm met een grootte van 10,9 duim. Dat is veel breder dan voorheen. Ook de weergave en de helderheid zijn niet meer te vergelijken met het vorige exemplaar. Porsche opteert er wel voor om het aantal bedieningen op het scherm zelf beperkt te houden. Daarvoor blijft het trouw zweren aan fysieke functietoetsen naast het scherm. Dit leidt tot een cockpitgevoel waar je ofwel van houdt, of niet. Maar bij het rijden zorgt het voor een prettig gevoel. Porsche heeft natuurlijk van deze update gebruik gemaakt om al wat nieuw is inzake rijhulpen en multimedia een plekje te geven in de Macan.

Nog meer een Porsche

De nieuwe Porsche Macan krijgt momenteel uitsluitend een 2-liter viercilinder turbobenzine voor het basismodel en een 3-liter zescilinder benzine voor de Macan S. De andere afgeleiden (GTS, Turbo) volgen later nog, maar van een diesel is geen sprake meer. In beide gevallen opteert Porsche standaard voor een PDK 7-traps dubbelekoppelingsbak.

De meest bescheiden motorkeuze beschikt over een partikelfilter, waardoor het vermogen iets krimpt: van 252 pk naar 245 pk. Maar daarmee heeft hij nog meer dan voldoende kracht om de Macan als een Porsche te doen aanvoelen. Zo spurt hij naar 100 km/u in 6,5 seconden. Zijn relatief hoge gewicht (1.795 kilogram) beperkt wel zijn dynamische kwaliteiten, al zal hij niet snel ontgoochelen.

Al zullen de echt sportieve papa’s en mama’s – zo zijn er ook wel wat – liever de 5.000 euro extra op tafel leggen die nodig is om de overstap naar de Macan S en zijn V6 te maken. Die motor is volledig herwerkt, en hij blinkt uit in zowel zijn stevige push, maar ook in zijn lineaire krachtontplooiing en zijn longinhoud. Dit is de beste krachtbron van het moment voor dit onderstel. Zeker wanneer je kiest voor het Sport Chrono Package dat je de keuze geeft via een draaiknop op het stuur uit verschillende rijprogramma’s. Het onderstel krijgt een vernieuwde ophanging waardoor hij nog snediger instuurt. En zeggen dat dit al één van de meest sportieve SUV’s in zijn klasse was.

Porsche Macan
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.984 cc
245 pk bij 5.000 – 6.750 opm
370 Nm bij 1.600 – 4.500 opm
0-100 km/u: 6,5 sec
Top: 225 km/u
Verbruik: 8,1 l/100 km
Testverbruik: 12,7 l/100 km (sportieve rijstijl)
CO2 : 185 g/km
Prijs : 62.194 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Porsche 911 ‘992’ – Eeuwige queeste naar perfectie

Test: Porsche Panamera Sport Turismo Turbo – Perfect gezelschap

Test: Porsche 911 GT2 RS – Ego-killer

Ontdek meer