Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Porsche Panamera 4S E-Hybrid: stekkergamma uitgebreid

Dit jaar kreeg de Porsche Panamera een facelift. Die levert de Duitse zakenberline niet alleen frisse looks op, maar ook een uitgebreider motorgamma. Voortaan is de Panamera bijvoorbeeld beschikbaar met drie plug-inhybrides. Autoscout24 koos voor de gulden middenweg: de nieuwe Panamera 4S E-Hybrid.

Wil je de gefacelifte Porsche Panamera herkennen, dan moet je al flink je best doen. Porsche wijzigde immers niets aan de succesformule, waardoor je uitkomt bij sportievere voorbumpers en een led-strook tussen de achterlichten die beide lichtblokken voortaan naadloos met elkaar verbindt. Met andere woorden: je hebt bijna een vergrootglas nodig.

AS24 Panamera voor

Nee, de facelift van de zakenberline was vooral nodig onder de motorkap. De strenge Europese uitstootnormen staan immers ook in Zuffenhausen aan de deur te kloppen, en dus drongen er zich nieuwe plug-inhybrides op. Niet dat Porsche er slecht voorstond, want de komst van de volledig elektrische Taycan bleek een schot in de roos.

Maar de Porsche Panamera had vroeger enkele fiscaal interessante plug-inhybrides, die zo populair waren dat er eigenlijk nog maar weinig vraag was naar de klassieke versies met verbrandingsmotor. Tot de overheid roet in het eten gooide, en de fiscale spelregels zodanig aanpaste dat de Panamera het stigma van ‘fake hybrid’ kreeg opgekleefd.

AS24 Panamera achter

Orde op zaken

Nu heeft Porsche dus orde op zaken gesteld. En hoe: in totaal kun je vandaag uit maar liefst drie verschillende plug-inhybride Panamera’s kiezen. Ga je bovendien wat voorzichtig te werk met de aankleding en de velggroottes, dan blijven twee van die drie stekker-Panamera's op papier met hun uitstoot onder 50 g/km. Daardoor worden ze weer fiscaal interessant, stijgt de vraag, verkoopt Porsche er meer van, kan het merk een lagere CO2-uitstoot voorleggen aan Europa, enzovoort. Je begrijpt het plaatje wel.

Gulden middenweg

Alleszins is de versie waar wij mee op pad trekken de middelste van de drie. Er is uiteraard de nieuwe Panamera Turbo S E-Hybrid met 4.0 V8 bovenaan het gamma, maar ‘onze’ Panamera 4S E-Hybrid gebruikt dezelfde 2,9 liter grote V6 biturbo als verbrandingsmotor als de Panamera 4 E-Hybrid. Hij haalt er wel meer vermogen uit: 440 pk tegenover 330 pk. Die V6 is trouwens een oude bekende: hij wordt niet alleen bij Porsche gebruikt, maar bijvoorbeeld ook bij Audi in de RS 4 en RS 5.

De Panamera 4S E-Hybrid gebruikt daarnaast nog een elektromotor van 100 kW (136 pk), die hij deelt met de andere stekker-Panamera's. Het totale systeemvermogen komt daarmee uit op 560 pk en 750 Nm. De batterij is dezelfde in de drie modellen, en ziet zijn capaciteit toegenomen: geen 14,1 kWh meer, maar 17,9 kWh. Op de koude herfstdagen waarop we de 4S E-Hybrid reden, leverde dat in de praktijk een volledig elektrisch rijbereik op van zo’n 44 kilometer.

AS24 Panamera interieur

In de praktijk

Om het samenspel tussen verbrandings- en elektromotor vlot te laten verlopen, zijn er maar liefst vier verschillende rijmodi: E-Power, Hybrid Auto, Sport en Sport Plus. Hybrid Auto is dan nog eens uitgebreid met E-Hold en E-Charge. Maar laat dat je niet van de wijs brengen: het meest optimaal rendeert de Panamera wel degelijk als je hem zelf zijn werk laat doen.

Hij start bijvoorbeeld steeds in elektrische modus, en geeft in de meeste dagelijkse omstandigheden ook de voorkeur aan de elektromotor, waardoor je het gaspedaal bijvoorbeeld al behoorlijk kunt induwen voor de verbrandingsmotor wakker schrikt. De Panamera beschikt dus over voldoende koppel en instant respons om ook elektrisch sportief voor de dag te komen. Hij houdt bijvoorbeeld ook rekening met navigatiegegevens, snelheid en batterijniveau om te bepalen of hij elektrisch of klassiek rijdt.

Weinig benzine, veel stroom

Dat levert al bij al een relatief bescheiden verbruik op voor een auto van die omvang (5,05 meter lang) en massa (2,3 ton), en met een romige V6 onder de kap: bij gemengd verkeer tussen stad en snelweg klokten we uiteindelijk af op een verbruik van 8,9 l/100 km. Alleen het stroomverbruik geeft weg dat een zware auto ook veel stroom verbruikt: 24,9 kWh/100 km is behoorlijk veel.

Maar uiteraard laat Porsche met deze Panamera 4S E-Hybrid ook zien dat het de combinatie tussen verbrandings- en elektromotor niet alleen kan toepassen om een intelligente plug-inhybride te bouwen, maar ook om een goeie sportwagen te bouwen. Alle rijparameters gaan op scherp, en de sprinttijd naar 100 km/u in 3,7 seconden hoef je dan ook geen moment in twijfel te trekken.

AS24 Panamera rijdend

Conclusie

De Porsche Panamera 4S E-Hybrid is een geslaagde plug-inhybride. Hij weet zijn twee aandrijflijnen intelligent te combineren – maar lijdt daardoor wel wat onder zijn hoge gewicht – en verliest geen moment zijn sportieve ambities uit het oog. De luxueuze en knap afgewerkte zakensedan komt wel met een pittig prijskaartje van meer dan 130.000 euro, maar wie de velggrootte en aankleding bescheiden houdt, kan deze plug-inhybride fiscaal ten volle benutten.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Porsche 718 Cayman GT4 RS (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4 RS: de juiste genen

Autotests · Vergelijk autotests
Porsche 718 Cayman GT4 (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4: racepaard

Autotests · Porsche
AS24 Porsche 911 GT3 2021 banner

Porsche 911 GT3: eindigen met een knal

Autotests · Porsche
Ontdek meer