Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Rolls Royce Ghost Series II – Buiten categorie

Gewone auto’s krijgen na enkele jaren dienst een facelift. Bij Rolls Royce heet dat een ‚series 2’. Ze bedoelen hetzelfde, maar het klinkt toch een stuk eleganter, niet?

Vier jaar geleden had ik al het genoegen om u over de Rolls Royce Ghost te mogen spreken. Dat was toen ook de eerste keer dat ik in een Rolls stapte. Het is een ervaring die me bijgebleven is, omdat ik iets had leren kennen dat eigenlijk niet thuis te brengen is in de klassieke autowereld. De Ghost, dat is geen auto. Dat is een wolk waarop je je verplaatst, meegevoerd op het resultaat van de liefde van tientallen vakmannen. Je voelt bijna hoe ze het leder juist knipten, en het om de kussens drapeerden. Hoe het hout gepolijst is. Hoe de motor stukje per stukje is samengelegd. Een Rolls wordt niet gebouwd, die wordt geboren. Zo is er in de hele productie maar één robot aanwezig, om de carrosserie te spuiten. Al de rest is het resultaat van het werk van mensenhanden. Dat merk je ook. Het is ook het argument waarmee alle rationele aspecten van tafel worden geveegd.

Subtiele retouches

De Rolls Royce Ghost was al een dermate fijne auto, dat het niet meer dan normaal is dat zijn update subtiel is. Nochtans is geen paneel van het koetswerk nog hetzelfde gebleven. De lijn die over de flank loopt, is een geheel nieuwe. Die start iets vroeger op de voorkant, wat het design meer dynamiek geeft. De lichtblokken zijn nieuw, terwijl de motorkap twee nieuwe trekjes krijgt. De zijn rond de chroom rand gelegd om – dixit de designer – de indruk te geven van de pluim die een vliegtuig nalaat in de lucht.

Met nog meer kleine veranderingen is het reeds sublieme interieur van de Ghost nog verbeterd. De zijdelingse steun in de stoelen is beter, en vooraan is er een nieuwe regelbare lendensteun. Wie het dashboard aanraakt, voelt geraffineerder materialen onder de vingertoppen (belangrijk in dit soort wagen). De achterbank heeft een nieuwe vormgeving gekregen. In de Lounge-positie staan de twee zitplaatsen nu wat meer naar elkaar gericht. Er duiken ook twee nieuwe houtsoorten in de catalogus op.

Wat technologie betreft, zijn de verbindingsmogelijkheden van het entertainmentsysteem verbeterd. Nu de bedieningsknop veranderd is, merk je zelfs niet meer dat je met dezelfde iDrive van BMW bezig bent. De Spirit of Exstasy heeft er op plaatsgenomen en is eigenlijk een touch pad. Door een vrouw met vleugels aan te raken, voer je dus eigenlijk een adres in de gps in. Het grote HD-scherm van 10 duim is nog steeds geen aanraakscherm, want een scherm met vingerafdrukken, dat heeft toch geen plaats in een Rolls?

Meer dynamiek

Natuurlijk, het is relatief, maar toch is de Ghost de meer dynamische keuze in het Rolls-gamma. Hij is dus net zo leuk om in rondgereden te worden, als om zelf mee rond te rijden. Om dat laatste nog te benadrukken, heeft deze Ghost een Dynamic Driving Package gekregen. Dat omvat andere dempers en veren, net als een aangepaste stuurbekrachtiging, en een dikker stuur. Aan de prachtige 6.6 V12 met 570 pk en 780 Nm is niet geraakt. Hij heeft er alleen een achttrapsautomaat van ZF bijgekregen. Die overlegt zelfs met de gps om te weten waar hij beter van versnelling wisselt om het comfort niet te verstoren.

Ons testparcours stelde ons helaas niet in staat om na te gaan of het Dynamic Driving Package een groot verschil maakt. Je voelt wel dat het stuur directer reageert, maar ook dat de vering strakker staat. Volgens ons verliest de Ghost er meer door dan dat hij wint, zeker met de lange versie (5,57 meter tegenover 5,4 meter) die gevoeliger is voor torsie in de carrosserie. De hardere ophanging verteert de oneffenheden van de weg minder goed, en dat voel je wel aan boord. Jammer in een Rolls waar het comfort anderzijds wel op een eenzaam niveau blijft staan. Persoonlijk blijft onze voorkeur dus uitgaan naar een ‘gewone’ Ghost met korte wielbasis. Het dunne stuur dat je met één vinger bestuurt, geeft minder feedback dan het dikke stuur. Maar zo hoort een Rolls volgens ons te rijden: uniek. Ja, hij neemt de bochten misschien minder snel. Maar doet dat ertoe? Bovendien is hij toch niet traag, voor een 2,4 tonner. Hij haalt 100 in 4,9 seconden.

Voor een koude, technische analyticus zal de Ghost nooit objectief de beste keuze zijn. Maar dat hoeft ook niet, want je kiest in de praktijk nooit tussen een Rolls en een andere auto. Je kiest een Rolls, omdat je een Rolls wil. Deze mythe is er één zonder rivalen. Er is wel een prijs: vanaf 277.000 euro. Let op die ‘vanaf’, die is belangrijk….

Klaar voor de volgende stap?