Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Rolls Royce Drophead Coupé – Adembenemend mooi

De Rolls Royce Drophead Coupé is hoogstwaarschijnlijk de meest fascinerende auto aller tijden. Je kunt je bijna niet voorstellen dat er aan deze auto nog iets verbeterd zou kunnen worden.

Ian Kuah mocht de indrukkwekkende Rolls in ‘real life’ testen en hij reed een paar rake rondjes door het niet minder boeiende landschap van Toscane. Onder de warme, blauwe hemel van Toscane hebben bestuurder en bijrijder maar enkele honderden meters nodig om vast te stellen dat de Rolls Royce Phantom Drophead Coupé gewoon het meest elegante en luxe voertuig is dat ooit voor cabrioletliefhebbers werd ontworpen.

De eerste sinds een decennium

Als eerste cabriolet sinds meer dan tien jaar glijdt de Rolls Royce over grote en kleine golven, waarvan sommige in onbeduidendere auto’s als serieuze hobbels moeten worden beoordeeld. Dankzij zijn fijn ingestelde luchtvering en de optionele 21-inch-wielen worden deze in de Rolls echter nauwelijks opgemerkt. En ondanks dit topcomfort waarmee inzittenden tegen oneffenheden op het wegdek worden beschermd, staat de Phantom garant voor excellent rijplezier.

Met het driedelige onderstel hebben de ingenieurs in Goodwood een knap staaltje werk afgeleverd. Omdat de Rolls Royce Phantom-limousine eerder rond een ruimteframe is gebouwd dan rond een zuivere ‘monocoque’, kon de open versie op eenvoudige wijze bijna net zo stijf worden geconstrueerd. Het resultaat is een structuurstijfheid die tot op heden ongeëvenaard is bij moderne cabrio’s.

Stabiel open

Dit vormt de basis van de Drophead Coupé voor de optimale werking van besturing en vering, onafhankelijk van het soort wegdek. En dit resulteert wederom in rijprestaties die absoluut vrij zijn van torsie en stuurafwijkingen, waar andere open auto's normaal gesproken wel mee te kampen hebben.

In de praktijk zorgt dit ervoor dat de wagen op de weg kleiner en wendbaarder aanvoelt dan de, net als bij de limousine, reusachtige 5,6 meter lengte en 2,6 ton gewicht in eerste instantie doen vermoeden.

Big is beautiful

Maar weinig autobezitters zouden op een bochtige weg zoveel gas geven als wij hebben gedaan, toen wij maar een beetje van ons testtraject zijn afgeweken en ons moesten haasten om op tijd aan onze middagpauze te kunnen beginnen. Pas toen leerden wij de uiterst nauwkeurige tandheugelbesturing, de sterke mechanische grip in de bochten en het uitstekende evenwicht van de wagen, ondanks onze uiterst onelegante rijstijl, volledig te appreciëren.

Hierbij leveren de 460 pk en 720 Nm koppel vanuit de 6.75-liter V12-BMW-motor een onstuitbare kracht, waar goed rekening mee moet worden gehouden. Hoewel de auto 70 kg zwaarder is dan zijn limousinebroeder, vliegt de Drophead zo lichtvoetig over het wegdek, dat de traditionele Rolls Royce-term ‘waftability’ weer helemaal van toepassing is.

Keurig ongedwongen

Zoals het rijden van dit op maat vervaardigde voertuig een genoegen is dat elke eigenaar zich zo vaak mogelijk zou moeten gunnen, zo hoort het ook bij het bezitten van deze auto om er nooit moe van te worden om er gewoon in te zitten zonder ergens naar toe te rijden. Het ambachtelijke handwerk in deze handgemaakte auto dat weerspiegeld wordt in de houtfineren, het fijne leder en vooral de wijze waarop deze met geraffineerde chromen details zijn geïntegreerd en geaccentueerd, grenst aan kunst.

Zo zijn de ronde verchroomde asbakken die uit de armleuningen van de portieren tevoorschijn komen, en de registraties in de individueel gemaakte beschermlijsten in de portieropeningen voorbeelden, die de rol van deze automobiel als een ‘gentlemen’s club’ op wielen onderstrepen.

Eigenschappen van het expositiemodel

Vorig jaar mochten wij één dag met de in Groot-Brittannië £ 222.500 (in Duitsland 325.600 Euro) kostende Bentley Azure Cabrio doorbrengen, in feite de enige echte concurrent van de Rolls Royce Phantom Drophead Coupé op wielen. Maar met zijn prijs van £ 305.000 speelt de Rolls Royce in een andere divisie, vooral als je de fijne details aan de carrosserie en zijn voortreffelijke kooi nader onder de loep begint te nemen.

Elk onderdeel aan de buitenhuid van de Phantom Drophead Coupé-carrosserie is nieuw. Op verzoek van de klanten is de motorkap uitgevoerd in het eerder getoonde, geborstelde roestvrij staal en is het tweedelige design van de bagageruimte overgenomen uit de demonstratiewagen 100EX. Ook de achter scharnierende portieren zijn behouden gebleven.

Laatstgenoemde is inmiddels een handelsmerk van Rolls Royce en zorgt onder meer voor gemakkelijker instappen richting achterbank. Net als bij de achterportieren van de limousine kunnen ze met een druk op de knop worden afgesloten.

Een luxe straatjacht

Het scheepsdekteak achter de achterbank is eveneens overgenomen van het studiemodel en afgezien van het schitterende uiterlijk verwijst het ook licht ironisch naar een jacht. Het hoofd van de designafdeling van Rolls Royce, Ian Cameron, vertelde ons dat het weelderige figuur van de carrosseriezijkanten is geïnspireerd op de klassieke J-klasse-wedstrijdjachten van de America’s Cup. En inderdaad zouden ware concurrenten van deze auto niet zozeer andere auto’s, maar eerder jachten of vliegtuigen zijn.

In het verleden was een Rolls Royce-cabrio meer een tweedimensionale auto. Hoewel een onmiskenbaar teken van welstand, reed hij niet bijzonder lekker. En of je hem nu zonder of met gemoedelijke, vijflaagse textielkap rijdt – de Phantom Drophead Coupé is met zijn rijprestaties en zijn hoge snelheid in elk geval een ‘open-baring’.

ConclusieOp dit moment de beste auto ter wereld? Toen het merk meer dan 100 jaar geleden werd opgericht, waren alle Rolls Royce’s open en waren het de beste auto’s ter wereld. Het lijkt erop dat Rolls Royce met de Drophead Coupé de cirkel in meer dan één opzicht sluit.

Klaar voor de volgende stap?