Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Seat Alhambra 2.0 TDI 150 DSG – De verhuiswagen voor elke dag

Grote monovolumes mogen dan wel aan populariteit hebben ingeboet, je blijft je toch maar mooi elke dag verbazen hoe verrekte handig zo’n verhuiswagen wel is. Hou alleen je verwachtingen in toom.

Dit is de vernieuwde Seat Alhambra, amai daar hebben we lang naar uitgekeken… heeft nog nooit iemand gezegd. Het is het droeve lot van familietransport. Toch zegt elke ouder na een weekje testrijden met de Seat Alhambra: laat maar op de oprit staan hoor.

Uitbollen

Seat heeft de Alhambra voorzien van nieuwe motoren, waarbij deze 2.0 TDI met 150 pk. Volgens Seat is hij 15 procent zuiniger geworden, wat op de proefbank leidt tot een officieel gemiddelde van 4,5 l/100 km met de manuele zesbak en 5,2 l/100 km met de zestrapsautomaat. De manuele bak staat gehomologeerd met 130 gr/km CO2 en de zwaardere DSG met 136 gr/km. Nieuw aan de DSG is zijn vrijloopfunctie waarbij hij lekker uitbolt in neutraal wanneer je het gaspedaal lost. In de praktijk werkt het systeem uitstekend, wanneer je er maximaal gebruik van probeert te maken. Met zachte rijstijl haalden we een minimumverbruik van 6,4 l/100 km, terwijl het gemiddelde over de hele test een realistische 7,2 l/100 km bedroeg.

Kleerkast

Van een kleerkast op wielen kan je nauwelijks beter verwachten. De vierkante Seat Alhambra meet  4,8 meter in de lengte en weegt 1.790 kilogram. Hij rijdt zoals hij eruit ziet. Wat sloom - officiële sprint naar 100 in 10,5 seconden - maar best comfortabel. Alleen jammer dat het aangrijppunt van de DSG in eerste versnelling bij vertrek te veel gas vergt. Dat maakt manoeuvreren er niet makkelijker op. Als een neefje van de Volkswagen Sharan heeft de Seat Alhambra weinig in huis om enige sportieve aspiraties te ondersteunen. Maar dat hadden we ook niet verwacht.

In standaardconfiguratie komt de Seat Alhambra met vijf zitplaatsen en 890 liter koffer. Gooi de achterbank plat, en je komt zelfs aan 2.430 liter. Dan werpt zelfs de DHL-koerier je al een jaloerse blik toe. Met schuifdeuren aan beide kanten - in optie met elektrische bediening - is hij zo kindvriendelijk als de binnenspeeltuin. De zitplaatsen in de koffer zijn zelfs bruikbaar voor volwassenen voor korte verplaatsing, en ze zijn bovendien bijzonder makkelijk in- en uitvouwbaar.

Seat vestigt met plezier de aandacht op het multimediasysteem en de verbindingsmogelijkheden. Het multimediasysteem is hetzelfde dat je in de huidige VW Golf aantreft, met nabijheidssensor die al nattigheid voelt van zodra je vinger in de buurt van het aanraakscherm komt en je al de meest gebruikelijke keuze-opties voorschotelt op een balk onderaan het scherm. De Seat Alhambra beschikt over mirror link om een kopie te maken van je smartphone. Maar daarvoor is onze iPhone blijkbaar al te oud.

Prijsverschillen

Het belangrijkste argument van Seat blijft ook hier overeind: minder betalen voor in dit geval een VW Sharan. De Seat Alhambra heb je al met deze motor in de Referenceafwerking voor 33.350 euro, tegenover 37.670 euro voor de Volkswagen. Voor de DSG in de Seat moet je wel al naar de Style

                  Techniek Seat Alhambra 2.0 TDI 150 DSG6  			  				

        	1.968 cc turbodiesel  			

        	150 pk bij 3.500 opm, 340 Nm bij 3.000 opm  			

        	0-100 km/u in 10,5 seconden  			

        	Top: 203 km/u  			

        	Verbruik: 5,2 l/100 km (CO2: 136 gr/km)  			

        	Testgemiddelde: 7,2 l/100 km  			

        	Prijs: 38.050 euro  			

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Seat Arona TGI – Ster in wording

Autotests · SEAT

Test: Cupra Ateca – Volgende keer beter

Autotests · SEAT

Test: Seat Leon Cupra R – Bijna de allerbeste

Autotests · SEAT
Ontdek meer