Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Seat Leon Cupra 290 – Het venijn zit in de staart

In 2016 viert Seat twintig jaar Cupra. Om die verjaardag te vieren, krijgt de sportiefste Seat Leon er wat pk’s bij. De totale cavalerie telt nu een stoere 290 paarden. We mochten hem testrijden, en hadden ook een afspraak met het verleden.

Uiterlijk is er geen verschil tussen deze Seat Leon Cupra en zijn voorganger. Of toch, één. De kleine badge met het cijfer ‘290’ die op de achterklep een plaatsje heeft gevonden. Dat is niet veel, vooral om de winst van 10 pk komt van een herprogrammering van de software en van een nieuwe uitlaat. De prestaties blijven dan ook dezelfde: 5,8 seconden om 100 km/u te halen (5,7 met de DSG-bak) en een topsnelheid van 250 km/u.

Safety first

Meer dan de naakte cijfers, gaat het bij de sportieve Spanjaard om het rijgevoel. Wanneer je de Cupra-rijmodus selecteert, krijg je de meest uitgepuurde racestand. Dan kan hij rekenen op zijn sperdifferentieel vooraan om het vermogen probleemloos naar het asfalt te sturen. Efficiënt weet hij de 350 Nm via de voorwielen naar buiten te begeleiden, zonder de wieltrein te martelen. Het uitstekende MQB-platform uit de VW-groep geeft hier een progressief reagerend onderstel en een sportief karakter. Wel blijft hij lang neutraal, waardoor de bestuurder snel vertrouwen tankt. Alleen de liefhebbers van speelse slippers zullen wat op hun honger blijven, want de achtertrein blijft aan het asfalt gekleefd.

De Seat Leon Cupra 290 komt met ofwel een manuele zesbak of een DSG met evenveel versnellingen. Met die laatste haal je het beste uit de 2.0 turbobenzine, hij schakelt zonder onderbreking naar de volgende versnelling. In de manueel geschakelde versie zijn de schakelwegen iets aan de lange kant. In beide gevallen is het officieel verbruiksgemiddelde (6,7 of 6,6 l/100 km, al naargelang van de versnellingsbakkeuze) slechts een illusie wanneer je echt op de sportieve toer gaat.

Prijzen

De Seat Leon Cupra 290 komt nog steeds in drie koetswerkversies: de driedeurs SC (33.350 euro), de vijfdeurs berline (34.100 euro) en de ST break (35.200 euro). Aan zijn heetgebakerd temperament voegt hij enkele praktische details toe, zoals de comfortabele stoelen met Cupra-badges en een aardige koffer. 380 liter voor de gewone Leon Cupra, en zelfs 587 liter voor de Cupra ST.

16 jaar verschil

Tijdens deze kennismaking liet Seat ons ook toe om de allereerste Leon Cupra uit 2000 nog eens te herontdekken. Alleen al aan de lichte deuren merk je dat we zijn opgeschoten in die 16 jaar. Ook de harde plastics zijn een teken van die tijd. Maar vooral technisch is er heel wat veranderd sindsdien. De stuurprecisie toont vooral rond het midden enige ‘flou’. Het rempedaal voelt sponzig aan, en je moet het heel diep intrappen voor er iets gebeurt. Ook de ophanging is zacht voor een sportief model. Je begint er bijna smalend om te doen. Alleen, dan is er nog het 2.8 V6 motorblok. Dat heeft misschien slechts 204 pk, maar zijn souplesse en zijn koppel maken hem aangenamer dan de de moderne turbobenzinemotoren. De efficiëntie komt dankzij een vierwielaandrijving, een primeur die hij nog steeds als enige Cupra op zijn palmares heeft staan.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Seat Arona TGI – Ster in wording

Autotests · SEAT

Test: Cupra Ateca – Volgende keer beter

Autotests · SEAT

Test: Seat Leon Cupra R – Bijna de allerbeste

Autotests · SEAT
Ontdek meer