De Skoda Fabia is zo’n auto die haast alles goed doet. Ruim, doordacht, veilig... Maar ook nu komt er weer geen sportieve RS. Mag de krachtigste motor, de 1.5 TSI, in de sportiefste uitvoering, Monte Carlo, zich dan de titel van atleet op de borst spelden?
De Karoq, Skoda’s middelgrote gezins-SUV, kreeg ruim een jaar geleden een facelift. Twee maand geleden werd hij gekroond tot VAB-Gezinswagen van het jaar. Het werd dus hoog tijd dat Autoscout24 hem nog eens aan de tand ging voelen.
Ook de Volkswagen-groep speelt gretig in op de mode van de coupé-SUV’s. VW doet dat met de ID.5, zijn Tsjechische neef Skoda met deze technisch verwante Enyaq Coupé iV. Autoscout24 reed met de Enyaq Coupé iV 80x.
Skoda geeft zijn elektrische SUV een krachtigere motor op de vooras. Het resultaat is een Enyaq RS met 299 pk. De Tsjechische elektrische SUV is nog steeds praktisch en ruim, maar is hij daardoor opeens sportief?
De grootste Skoda heeft een facelift gekregen. De botoxkuur levert hem eveneens een nieuwe motor op: de Kodiaq RS is voortaan goed voor 245 pk dankzij een gloednieuw benzineblok. Is hij ook sportiever geworden?
Dat de Volkswagen-groep begonnen is aan zijn grootscheepse elektrificatie voelen ze ook bij de dochtermerken. Zo mag Skoda meegenieten van een vleugje ID.4 in de vorm van deze Enyaq iV.
De Skoda Fabia, na het verdwijnen van de Citigo de kleinste Tsjech in het gamma, steekt volledig in het nieuw. Maar hij verandert niets aan zijn succesformule: de nieuwe Fabia is groter en zuiniger, maar nog even praktisch. Is hij toe aan de jaren van verstand?