Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Skoda Roomster 1.2 TDI – Microprocessor

Het is alweer drie jaar geleden dat Skoda met een interessant Ludospace-alternatief op de proppen kwam. Vandaag is er een tussentijdse facelift en wordt vooral het motorgamma ruimer, of kleiner want ook hier downsizing al wat de klok slaat.

De Roomster wordt met een mix van Fabia en de Octavia-onderdelen gebouwd. Zo is de vooras van de Fabia, die van de VW Polo terwijl de achteras componenten van de oude Octavia gebruikt. Op die manier koppelt Skoda veel ruimte aan een opvallend comfortabel weggedrag.

Vandaag zien we een zachte neuscorrectie. Bumpers en spiegels worden zacht bijgeknipt en ook de luchtblokken zijn gewijzigd. Het verschil merk je vooral aan het radiatorrooster en de grotere koplampen en mistlichten. Skoda plant ook weer een stoere Scout-versie van de Roomster.  Binnenin treffen we degelijke materialen aan, maar niet van dezelfde kwaliteit als de nieuwe VW Polo etaleert. Skoda plukt ook de vruchten van wat de VW-Groep ter beschikking stelt. Zo is er een nieuw GPS-systeem met aanraakscherm. Het systeem is ook perfect te linken aan MP3-spelers en iPods. Een schakelindicator helpt om het verbruik laag te houden.

Microdiesel

Het grootste nieuws schuilt onder de motorkap. Aan dieselzijde vervalt de luidruchtige 1.9 TDI en ook de kleinere 1.4 driecilinder wordt bedankt voor bewezen diensten. In de plaats komt een gloednieuwe 1.2 en een dito 1.6. Die 1.6 TDI werd eerder in tal van VW-producten gelanceerd en levert onder de motorkap van de Roomster 105 pk . Het is een turbodiesel die via common railinspuiting wordt gevoed, wat hem hoorbaar stiller maakt dan zijn voorgangers. Het grootste nieuws is de kleinste diesel. De 1.2 telt drie cilinders, is 75 pk sterk en krijgt ook een common railvoeding. Vergeleken met de 1.4 TDI is hij iets minder brutaal bij het aanzetten, waardoor hij initieel een wat flauwe indruk geeft. Het vermogen wordt veel zachter opgebouwd maar het is er wel. Het driepittertje heeft duidelijk geen angst van hogere motorregimes en klinkt zelfs vrij aangenaam boven 3.000 opm.

Anderzijds moet de 1.2 flink werken in de vrij grote Roomster-koets. Terugschakelen en hoge toerentallen zijn dan meer regel dan uitzondering. Wat aan cilinderinhoud wordt ‘gewonnen’, gaat verloren aan een motor die harder moet werken en in de praktijk nauwelijks zuiniger wordt.  Wie van plan is om de Roomster beladen te rijden (kinderen, bagage, ...) kan maar beter voor het grotere dieselhart gaan.

Ook met DSG

Benzinerijders worden eveneens op hun wenken bediend want hier is de 1.2 TSI nieuw. Het grootste verschil met de even grote dieselversie is dat het hier om een viercilinder gaat, wat de motor duidelijk meer maturiteit geeft. Ook het koppel is over een bredere zone beschikbaar.  Deze turbomotor met rechtstreekse benzine-inspuiting komt als 86 pk of 105 pk. De krachtigste variant wordt aan de DSG-7 versnellingsbak (gerobotiseerd met dubbele koppeling) gelinkt.

De Roomster gaat eerder snel aan de Botox. Een carrière van drie jaar is vrij snel voor een facelift, maar het zijn vooral de nieuwe motorisaties én de DSG-transmissie die hier het verschil maken. Vergeleken met zijn vooral ludospace-concurrenten zoals Partner, Berlingo en Kangoo, is de Roomster net iets meer auto en minder bestelwagen-afgeleide. De wagen staat nog voor de zomer in de showroom. Exacte prijzen zijn vandaag nog niet bekend maar ze zullen in lijn liggen met het uittredende model (10.990 – 19.490 euro).

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Skoda Enyaq Coupé iV (2023) banner

Skoda Enyaq Coupé iV: mee met de mode

Autotests · Skoda
Skoda Enyaq RS iV (2022) banner

Skoda Enyaq RS iV: praktisch... maar ook sportief?

Autotests · Skoda
Skoda Kodiaq RS (2022) banner

Skoda Kodiaq RS: de antithese

Autotests · Skoda
Ontdek meer