Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Exclusief: Smart ForTwo 2015 – Tien centimeter meer Smart

Op 16 juli laat Smart de nieuwe ForTwo en ForFour op de wereld los. Maar voordien heeft Smart al enkele journalisten uitgenodigd op een ‚development drive’. Er was één Belg bij. Raad eens wie?

Op deze beelden verhult de camouflagetape natuurlijk nog de laatste details van het nieuwe koetswerk. Maar we hebben er naast gestaan en konden onder het vinyl al enkele trekken herkennen van concepts die Smart op recente internationale autosalons liet zien. Zoals de Four Joy die op het Salon van Brussel stond. De lichtblokken nemen een meer vierkante vorm aan.

10 cm breder

Evenmin kan de camouflage verbergen dat de neus en de voorruit van de nieuwe Smart niet langer naadloos in elkaar overgaan. Dat geeft de Smart een minder speels uiterlijk. Aan de lengte heeft het merk niet willen raken. Met 2,69 meter lengte blijft de nieuwe Smart ook echt een Smart. Wel wint de wielbasis een schamele 5 mm. Maar in de breedte komt er liefst 10 centimeter bij. In spoorbreedte is de winst nog meer uitgesproken: + 22 cm. Dat geeft ons al drie belangrijke wijzigingen: er is meer schouderbreedte, zowel tussen de inzittenden onderling, maar ook tussen deuren en schouders. Ten tweede is ook de koffer duidelijk groter, al heeft geen enkele ingenieur cijfers willen vrijgeven, ondanks aandringen. We moeten dus nog even wachten op de officiële gegevens. Ten derde: een bredere auto geeft ook meer stabiliteit.

Comfortabel, zelfs in België

Terwijl we over de kofferruimte nog in het duister tasten, hebben de 30 minuten in het gezelschap van de nieuwe ForTwo ons wel duidelijkheid verschaft over de punten 1 en 3. Hij is niet alleen ruimer en stabieler geworden (zelfs snelwegsnelheden jagen hem geen angst meer aan), maar ook de ophanging is verbeterd. Weg is het springerige karakter op slecht wegdek of op een verkeersdrempel. Hij verteert dat nu allemaal zoals gelijk welke andere stadswagen. Of zelfs beter.

Veiligheid eerst

Eèn van de oorspronkelijke verkoopsargumenten van de Smart was de veiligheidsuitrusting die op hetzelfde niveau stond als die van gelijk welke Golf of Astra. Smart wil ook nu dat element behouden. De nieuwe ForTwo wil even veilig - zoniet veiliger - zijn als de meeste berlines en hatchbacks. We mogen u nog niet te veel verklappen over de technologie aan boord. Maar wel merkten we toen we wat te snel richting een gestationeerde auto aan een verkeerslicht bolden, dat hij een alarmsignaal gaf. Maar goed, officieel weten we dus nog niets.

Manueel schakelen

De motoren blijven klein, en achterin gemonteerd. Smart kiest voor een 1.0 driecilinder met 70 pk en een 0.9 met 90 pk. Hoogstwaarschijnlijk een motor die van Renault komt. Renault-Nissan en Daimler ontwikkelen samen. Zo delen Smart en Twingo hetzelfde platform. Maar de echte revolutie steekt achter de motor. Voor het eerst biedt Smart een keuze in versnellingsbakken aan. Er is een echte dubbelekoppelings zesbak, maar ook voor het eerst een klassieke manuele vijfbak.

Op een zakdoek

Het laatste element: de manoeuvres. Die vormen traditioneel de belangrijkste troef van een Smart. Wel, dat aspect is nog verbeterd. De ForTwo heeft slechts 7 meter nodig om 180 graden te draaien, wat twee minder is dan de huidige ForTwo. Wie het stuur maximaal omdraait, krijgt het gevoel rond de as van de auto te draaien. Stel je voor dat je op de supermarkt van de ene naar de andere parkeerplaats wil, met een auto tussenin geparkeerd. Dat doe je in èèn keer, en dan moet je nog wat bijsturen om de auto in het midden niet te raken. Verbluffend.

We zijn op 16 juli op de officiële voorstelling van de nieuwe Smarts, en kunnen u dan alle details geven. Later volgen nog meer rij-indrukken.

Klaar voor de volgende stap?