
Tesla Model 3 Performance: scherper dan ooit?
De Californische constructeur Tesla roeit graag tegen de stroom in. Maar soms plooit het merk van Musk toch naar de klassieke wetten van de autosector. En daarom is de Tesla Model 3 na een carrière van vier jaar toe aan een facelift. Vier jaar inderdaad, want hoewel de Model 3 bij ons nog maar sinds 2019 rondrijdt, is dat in de Verenigde Staten al sinds eind 2017 het geval.
In de details
Zoals het een klassieke facelift betaamt, zitten de verschillen vooral in de details. Alle onderdelen op het koetswerk die voordien een chroomlaagje kregen, zoals de ruitomlijsting en de deurklinken, krijgen nu een matzwarte afwerking. Ook de behuizing van de zijcamera’s en zijdelingse richtingaanwijzers is voortaan zwart. De kofferklep opent voortaan automatisch via een knop op de kofferbak zelf of via de Tesla-app.De Performance-versie die wij uitprobeerden, doet er nog nieuwe 20-duimsvelgen bovenop die de naam ‘Uberturbine’ meekregen.
Binnenin herken je de gefacelifte Model 3 vooral aan zijn opgewaardeerde middenconsole. De pianolak maakte plaats voor een matzwarte afwerking, en krijgt twee inductielaadplekken voor smartphones, afgewerkt met suède. Het rijtje wordt vervolledigd door nieuwe USB-A- en USB-C-poorten, en opgewaardeerde scrollwieltjes en knoppen voor de stoelbediening. Dubbel gelaagde ruiten moeten de trillingen en het lawaai aan boord verminderen, een nieuwe warmtepomp bewaart restwarmte en compenseert op die manier de impact van koud weer op de batterijlading.
Track Mode
En dan is er nog een heel lange lijst aan software-updates, zowel voor het infotainment en de snufjes, voor de rijhulp als voor het management van de elektromotoren en de batterij. Zo kreeg de Model 3 de afgelopen jaren meer vermogen en kreeg ‘onze’ Performance begin 2020 een heuse Track Mode. Naar het vermogen en de batterijgrootte van onze Tesla Model 3 Performance hebben we trouwens het raden, want de Californische constructeur praat om een mysterieuze reden niet over die cijfers.
Maar goed, uit officiële documenten leiden we af dat het vermogen in de buurt van de 513 pk gezocht mag worden. Een elektromotor vooraan neemt 215 pk (158 kW) voor zijn rekening, het exemplaar op de achterwielen 298 pk (219 kW). Met de Track Mode kun je ervoor kiezen om het vermogen volledig naar de voorwielen, de achterwielen of alles ertussen te sturen. In zijn standaardsetting schiet deze Performance naar 100 km/u in 3,3 seconden, de top ligt op 261 km/u.
De batterijcapaciteit wordt op zo’n 82 kWh geschat, het rijbereik verklapt Tesla wel: 567 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Wij laadden de batterij net niet volledig vol en kwamen in het verrassend frisse lenteweer op zo’n 460 kilometer uit. Er is wel marge, want via de boordcomputer kun je de batterij volledig vol laden, al is dat nefast voor de levensduur als je dat telkens consequent doet.
Verrassend scherp
De Performance krijgt een iets lagere rijhoogte dan de andere Model 3-versies, en in combinatie met de standaard 20-duimsvelgen deed dat vrezen voor het rijcomfort. Maar in de praktijk valt dat verrassend goed mee. Het helpt natuurlijk ook dat de Model 3 niet vlot meer dan 2 ton weegt – zoals veel moderne EV’s met grote batterijen – maar 1,9 ton op de weegschaal zet.
Dat maakt van deze Performance ook een verrassend scherpe stuurder. De kilo’s laten zich wel voelen, maar blijven veel beter onder controle dan verwacht. Het lage zwaartepunt, de directe reacties op het stuur en dat instantvermogen: hiermee kun je menig BMW M- of Mercedes-AMG-chauffeur behoorlijk doen schrikken. Het enige minpunt? Die dekselse tablet. Je kunt er inderdaad alles op zien en mee regelen, maar – we zeggen maar wat – een head-updisplay voor de snelheid had hier echt niet misstaan.
Prijzen
Prijskaartje van dat alles? 63.990 euro. Wil je een andere koetswerkkleur dan wit en een andere zetelbekleding dan zwart, of breid je de rijhulp uit, dan loopt die rekening nog verder op. Zijn grootste uitdager op dit moment is de Polestar 2. Die schuift iets lagere catalogusprijzen naar voren, maar stelt het in de praktijk met minder rijbereik, meer kilo’s en dus een minder scherpe rijstijl. We zijn wel heel benieuwd wat Hyundai en Kia in de schaal kunnen gooien met de Ioniq 5 en de EV6.
Conclusie
De facelift van de Tesla Model 3 heeft op zich weinig om het lijf, maar heeft wel degelijk effect. Tesla doet er trouwens goed aan om zijn Model 3 up-to-date te houden, want vergeleken met 2017 of zelfs 2019 is de concurrentie vandaag niet alleen talrijker, maar gewoon ook beter. De voorsprong die de Model 3 had is dus wat kleiner geworden, maar zolang Tesla zijn aparte kijk op auto’s houdt, hoeft het zich daar niet teveel zorgen om te maken.
Voordelen
- - Verbeterde afwerking
- - Rijplezier
- - Meer dan degelijk rijbereik
Nadelen
- - Nog enkele afwerkingsdetails
- - Ergonomie niet altijd optimaal (alles via scherm)
- - Stevige prijs
Tesla Model 3 Performance
- Motor: Elektromotoren (inductie + permanente magneet)
- Vermogen: 513 pk
- Koppel: 660 Nm
- Overbrenging: Vaste overbrengingsverhouding
- 0-100 km/u: 3,3 s
- Topsnelheid: 261 km/u
- Koffervolume: 425 l
- Verbruik: 20 kWh/100 km (getest)
- CO2-uitstoot: 0 g/km
- Catalogusprijs: € 63.990
Actueel aanbod aanbiedingen

Tesla Model 3Dual Motor ~ Long Range ~ Pano ~ TopDeal
€ 20.990- 05/2019
- 114.474 km
- Elektrisch
- - (kWh/100 km)

Tesla Model 3LONG RANGE - WINTERPACK - LOW MILEAGE
€ 24.9901- 02/2019
- 69.732 km
- Elektrisch
- - (kWh/100 km)
Nieuw
Tesla Model XP100D - 760 HP - FULL BLACK - 22 WHEELS
€ 46.9901- 02/2019
- 78.369 km
- Elektrisch
- - (kWh/100 km)
Nieuw
Tesla Model SDual Motor Long Range Yoke Panodak 360 Camera
€ 74.9901- 06/2023
- 31.755 km
- Elektrisch
- - (kWh/100 km)

Tesla Model 3PERFORMANCE - FACELIFT - 20" UBERTURBINES
€ 30.990- 03/2021
- 61.137 km
- Elektrisch
- - (kWh/100 km)
Nieuw
Tesla Model S75 *PANO DAK*CAMERE+SENSOREN*DAB*
€ 25.900- 02/2018
- 83.591 km
- Elektrisch
- - (kWh/100 km)

Tesla Model 3306pk Standard RWD Plus
€ 25.9001- 09/2020
- 27.152 km
- Elektrisch
- - (kWh/100 km)

Tesla Model XPlaid AWD 1020HP Yoke 6 Seats Autopilot Trekhaak
€ 81.9901- 01/2023
- 57.494 km
- Elektrisch
- - (kWh/100 km)

Tesla Model 3HIGHLAND / ZETELKOELING / SFEERLICHTEN
€ 35.950- 10/2023
- 33.247 km
- Elektrisch
- - (kWh/100 km)

Tesla Model 375 kWh Long Range Dual Motor LEDER LED GPS ACC
€ 28.4901- 08/2020
- 37.573 km
- Elektrisch
- - (kWh/100 km)

Tesla Model 344 kWh Standard Plus LEDER/CUIR LED GPS PDC CAM Pa
€ 24.4901- 09/2020
- 58.076 km
- Elektrisch
- - (kWh/100 km)

Tesla Model 3Model 3 RWD Standard Plus
€ 27.600- 01/2022
- 35.200 km
- Elektrisch
- - (kWh/100 km)

Tesla Model 3Model 3 50 KWH Standard plus *Auto pilot/pano*
€ 27.5001- 02/2021
- 31.294 km
- Elektrisch
- - (kWh/100 km)

Tesla Model X90D - 6pl - Dual motor - Topstaat! 1Ste Eig!
€ 39.9901- 09/2017
- 86.501 km
- Elektrisch
- - (kWh/100 km)

Tesla Model 3LONG RANGE AWD - FACELIFT - TOW HOOK
€ 28.9901- 07/2021
- 74.634 km
- Elektrisch
- - (kWh/100 km)
Nieuw
Tesla Model YModel Y Long Range AWD 20" Pano Cherry Red
€ 45.250- 03/2024
- 16.512 km
- Elektrisch
- - (kWh/100 km)

Tesla Model 3BTW AFTREKB. / AUTO PILOT / 8 CAM / GREY
€ 26.9501- 09/2020
- 58.226 km
- Elektrisch
- - (kWh/100 km)

Tesla Model 350 kWh Standard Plus ** Pano | Camera | Autopilot
€ 27.9901- 09/2021
- 50.835 km
- Elektrisch
- - (kWh/100 km)

Tesla Model 3HIGHLAND / ZETELKOELING / SFEERLICHTEN
€ 34.950- 12/2023
- 62.889 km
- Elektrisch
- - (kWh/100 km)


