Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Bericht

Na het inloggen kun je AutoScout24 nog beter gebruiken.

  • Synchroniseer favorieten
  • Zoekopdrachten opslaan
  • Adverteren

Tesla Model 3 Performance: scherper dan ooit?

Ook de Tesla Model 3 ontsnapt niet aan een tussentijdse facelift. Die is vooral visueel, al is hij doorheen de jaren al vaak geüpdatet. Wat er nu verandert?

De Californische constructeur Tesla roeit graag tegen de stroom in. Maar soms plooit het merk van Musk toch naar de klassieke wetten van de autosector. En daarom is de Tesla Model 3 na een carrière van vier jaar toe aan een facelift. Vier jaar inderdaad, want hoewel de Model 3 bij ons nog maar sinds 2019 rondrijdt, is dat in de Verenigde Staten al sinds eind 2017 het geval.

AS24 Tesla Model 3 Performance 2021 statisch voor

In de details

Zoals het een klassieke facelift betaamt, zitten de verschillen vooral in de details. Alle onderdelen op het koetswerk die voordien een chroomlaagje kregen, zoals de ruitomlijsting en de deurklinken, krijgen nu een matzwarte afwerking. Ook de behuizing van de zijcamera’s en zijdelingse richtingaanwijzers is voortaan zwart. De kofferklep opent voortaan automatisch via een knop op de kofferbak zelf of via de Tesla-app.De Performance-versie die wij uitprobeerden, doet er nog nieuwe 20-duimsvelgen bovenop die de naam ‘Uberturbine’ meekregen.

Binnenin herken je de gefacelifte Model 3 vooral aan zijn opgewaardeerde middenconsole. De pianolak maakte plaats voor een matzwarte afwerking, en krijgt twee inductielaadplekken voor smartphones, afgewerkt met suède. Het rijtje wordt vervolledigd door nieuwe USB-A- en USB-C-poorten, en opgewaardeerde scrollwieltjes en knoppen voor de stoelbediening. Dubbel gelaagde ruiten moeten de trillingen en het lawaai aan boord verminderen, een nieuwe warmtepomp bewaart restwarmte en compenseert op die manier de impact van koud weer op de batterijlading.

AS24 Tesla Model 3 Performance 2021 inductieladers

Track Mode

En dan is er nog een heel lange lijst aan software-updates, zowel voor het infotainment en de snufjes, voor de rijhulp als voor het management van de elektromotoren en de batterij. Zo kreeg de Model 3 de afgelopen jaren meer vermogen en kreeg ‘onze’ Performance begin 2020 een heuse Track Mode. Naar het vermogen en de batterijgrootte van onze Tesla Model 3 Performance hebben we trouwens het raden, want de Californische constructeur praat om een mysterieuze reden niet over die cijfers.

Maar goed, uit officiële documenten leiden we af dat het vermogen in de buurt van de 513 pk gezocht mag worden. Een elektromotor vooraan neemt 215 pk (158 kW) voor zijn rekening, het exemplaar op de achterwielen 298 pk (219 kW). Met de Track Mode kun je ervoor kiezen om het vermogen volledig naar de voorwielen, de achterwielen of alles ertussen te sturen. In zijn standaardsetting schiet deze Performance naar 100 km/u in 3,3 seconden, de top ligt op 261 km/u.

De batterijcapaciteit wordt op zo’n 82 kWh geschat, het rijbereik verklapt Tesla wel: 567 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Wij laadden de batterij net niet volledig vol en kwamen in het verrassend frisse lenteweer op zo’n 460 kilometer uit. Er is wel marge, want via de boordcomputer kun je de batterij volledig vol laden, al is dat nefast voor de levensduur als je dat telkens consequent doet.

AS24 Tesla Model 3 Performance 2021 interieur

Verrassend scherp

De Performance krijgt een iets lagere rijhoogte dan de andere Model 3-versies, en in combinatie met de standaard 20-duimsvelgen deed dat vrezen voor het rijcomfort. Maar in de praktijk valt dat verrassend goed mee. Het helpt natuurlijk ook dat de Model 3 niet vlot meer dan 2 ton weegt – zoals veel moderne EV’s met grote batterijen – maar 1,9 ton op de weegschaal zet.

Dat maakt van deze Performance ook een verrassend scherpe stuurder. De kilo’s laten zich wel voelen, maar blijven veel beter onder controle dan verwacht. Het lage zwaartepunt, de directe reacties op het stuur en dat instantvermogen: hiermee kun je menig BMW M- of Mercedes-AMG-chauffeur behoorlijk doen schrikken. Het enige minpunt? Die dekselse tablet. Je kunt er inderdaad alles op zien en mee regelen, maar – we zeggen maar wat – een head-updisplay voor de snelheid had hier echt niet misstaan.

AS24 Tesla Model 3 Performance 2021 rijdend voor

Prijzen

Prijskaartje van dat alles? 63.990 euro. Wil je een andere koetswerkkleur dan wit en een andere zetelbekleding dan zwart, of breid je de rijhulp uit, dan loopt die rekening nog verder op. Zijn grootste uitdager op dit moment is de Polestar 2. Die schuift iets lagere catalogusprijzen naar voren, maar stelt het in de praktijk met minder rijbereik, meer kilo’s en dus een minder scherpe rijstijl. We zijn wel heel benieuwd wat Hyundai en Kia in de schaal kunnen gooien met de Ioniq 5 en de EV6.

AS24 Tesla Model 3 Performance 2021 statisch voor 2

Conclusie

De facelift van de Tesla Model 3 heeft op zich weinig om het lijf, maar heeft wel degelijk effect. Tesla doet er trouwens goed aan om zijn Model 3 up-to-date te houden, want vergeleken met 2017 of zelfs 2019 is de concurrentie vandaag niet alleen talrijker, maar gewoon ook beter. De voorsprong die de Model 3 had is dus wat kleiner geworden, maar zolang Tesla zijn aparte kijk op auto’s houdt, hoeft het zich daar niet teveel zorgen om te maken.

Pro

Voordelen

  • Verbeterde afwerking
  • Rijplezier
  • Meer dan degelijk rijbereik
Contra

Nadelen

  • Nog enkele afwerkingsdetails
  • Ergonomie niet altijd optimaal (alles via scherm)
  • Stevige prijs

Tesla Model 3 Performance

  • Motor: Elektromotoren (inductie + permanente magneet)
  • Vermogen: 513 pk
  • Koppel: 660 Nm
  • Overbrenging: Vaste overbrengingsverhouding
  • 0-100 km/u: 3,3 s
  • Topsnelheid: 261 km/u
  • Koffervolume: 425 l
  • Verbruik: 20 kWh/100 km (getest)
  • CO2-uitstoot: 0 g/km
  • Catalogusprijs: € 63.990

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Tesla Model X – Eindelijk landt hij in Europa

Autotests · Tesla

Test: Tesla Model S P90D – Alle dagen Disneyland

Autotests · Tesla
Ontdek meer