In het kort
De bestverkopende auto ter wereld van 2024 steekt in het nieuw. Nodig, want in 2025 loopt de verkoop van de Tesla Model Y niet zo vlotjes. Aan de kwaliteiten van deze facelift zal het niet liggen.
De bestverkopende auto ter wereld van 2024 steekt in het nieuw. Nodig, want in 2025 loopt de verkoop van de Tesla Model Y niet zo vlotjes. Aan de kwaliteiten van deze facelift zal het niet liggen.
We moeten het je waarschijnlijk niet vertellen: de verkoop van Tesla heeft in 2025 een serieuze dip genomen. Dat ligt niet aan de producten - Model 3 en Model Y zijn nét vernieuwd -, maar wel aan het gedrag van opperhoofd Elon Musk. Zijn openbaar politieke uitlatingen en aanwezigheid in de Amerikaanse regering hebben hun sporen nagelaten. Elon is echter terug in de luwte gekeerd, waardoor de producten hun ding kunnen doen.
Het product waar het meest van wordt verwacht is uiteraard de Model Y. Deze Tesla was vorig jaar nog de best verkopende auto ter wereld… en dat pre-facelift. De facelift brengt enkel interessante updates naar de elektrische SUV. Het design hoort daar - afhankelijk van je persoonlijke smaak - wel of niet bij. Zo werd de snuit helemaal hertekend om meer in tred te lopen met de Cybertruck en Cybercab. Het resultaat is evenwel anoniem en inwisselbaar (dit kan zo een Chinese EV zijn). Er prijkt zelfs geen Tesla-logo op de snuit!
Achteraan krijgt de Model Y facelift dan weer een primeur in autoland. Want dit is de eerste auto in serieproductie met een indirect achterlicht. Dat wil zeggen dat een lichtbalk een rode streep op de carrosserie schijnt zonder dat je die lichtbalk zelf kan zien. Voor de richtingaanwijzers worden er nog wel zichtbare exemplaren gebruikt. Waardoor het effect wat verloren gaat. Al bij al is het een poging om de cyber-achtige designelementen van het nieuwe Tesla, op het bolle koetswerk van het oude Tesla te krijgen.
Nu goed, smaken en kleuren, da’s persoonlijk natuurlijk. Over het interieur kunnen we unaniem zijn: Wat een upgrade! Oké, op het eerste gezicht lijkt er geen knijt veranderd, maar het zijn de details die het ‘m doen. Elk onderdeel voelt gewoon beter afgewerkt aan. De Dual Motor krijgt zelfs fraaie stoffering in de vakjes van de deurpanelen. Dat krijg je tegenwoordig niet eens meer in peperdure Duitsers!
Voorts blijft de cabine een toonbeeld van eenvoud. De ruimte is riant - zowel voor als achter - en Tesla bespaart niet op comfort. Elk stoel in het interieur heeft verwarming en is elektrisch verstelbaar. Vooraan zijn ze ook nog eens geventileerd. Het schermpje voor de achterste passagiers brengt infotainment zoals Netflix en games naar de achterbank, terwijl het riante centrale scherm vooraan een toonbeeld is van snelheid. Door het steeds groeiende arsenaal aan functies (die Over The Air worden aangevuld), wordt dat schermpje vooraan soms wel wat rommelig. Ach, je krijgt nog een fysieke hendel voor de richtingaanwijzers, in tegenstelling tot bij de Model 3 facelift. Bedankt om te luisteren, Tesla!
De koffer tenslotte? Ja, die is uitermate riant. Het is opmerkelijk hoe Tesla bodemruimte vindt tot nét niet tegen het asfalt (waar zit die elektromotor dan?). Het ligt voor de hand dat het merk binnenkort ook terug een 7-zits Model Y in productie zal nemen. Kwestie van je een idee te geven over de dimensies. De frunk vooraan krijgt trouwens ook een kleine update. Hij wordt niet groter, wel krijgt hij een “plug” onderin waardoor je ‘m leeg kan laten lopen. Gooi dat ding dus gerust vol ijs en drankjes bij het geven van een feestje!
Het gamma van Tesla laat zich niet tekenen door verschillende afwerkingsniveau's, maar wel door de motor die je kiest. Voor wie de voorbije 10 jaar onder een steen heeft geleefd: de Model Y komt er als Standard Range, Long Range Single Motor, Long Range Dual Motor en Performance.
Die laatste is nog niet officieel onthuld, de andere versies kan je nu al bestellen. De Standard Range combineert een accu van 60 kWh (netto) met een elektromotor van 299 pk op de achteras. De Long Range gebruikt een accu van 75 kWh (netto) en komt er met 340 pk (Single Motor) of 514 pk (Dual Motor. AC-laden gaat ongeacht de versie aan 11 kW. De Standard Range kan maximaal DC-laden aan 175 kW, terwijl de Long Range dat opvoert tot 250 kW DC.
De Tesla Model Y was vanaf zijn lancering de maatstaf in EV-land. Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat dit vooral op technisch vlak was, want de Model Y is een vrij stugge en harde EV die misschien nét iets te sportief wil rijden. Schrap die “is” van vorige zin echter maar en vervang het door “was”, want de Model Y facelift mag je gerust een zachte evolutie noemen. De elektromotoren zijn nog steeds zo pittig als voordien, maar de gehele ophanging ging op de schop.
Vooral de aangepaste ophanging achteraan doet wonderen. De compleet nieuwe geometrie zorgt ervoor dat de Model Y facelift veel zachter is geworden - zonder te deinen zoals een Citroën van weleer. In combinatie met de gelaagde ruiten rondom (voor meer stilte in het interieur) is de Model Y facelift een kleine revolutie. Al het rijplezier van voordien, zonder gestuiter over Vlaamse wegen!
“Geen goedkopere EV dan een Tesla!” Het was jarenlang een logische uitspraak. De concurrentie heeft echter niet stilgezeten en met de facelift van de Model Y zijn de kaarten wel wat door elkaar geschud. De Model Y facelift start aan 45.990 euro en kost je minimaal 50.990 euro met een grote batterij. Wil je dan ook nog vierwielaandrijving? Dan moet je met 53.990 euro over de boeg komen.
Voor wat je krijgt is dat nog steeds indrukwekkend (de Model Y wordt in Duitsland gebouwd), maar bij Volkswagen, Skoda, Renault en een hoop Chinese merken vind je tegenwoordig auto’s die niet meer onder moeten doen… mits je vrede kan nemen met een wat bravere uitrusting.
De populairste auto van 2024 steekt in het nieuw en daardoor heeft de Tesla Model Y facelift eigenlijk alles in zich om terug uit te groeien tot een absolute bestseller. Aan de auto ligt het dus niet Tesla, het is een imagokwestie geworden…
Technische fiche: Tesla Model Y Long Range RWD