BMW 1-reeks: Zoals alle anderen

17 juli 2019 is een datum die van belang wordt in de geschiedenis van BMW. Dit is de datum waarop BMW de journalisten vroeg om hun bevinden over de nieuwe 1-reeks vrij te geven. Alleen vragen we ons af of het nog veel uitmaakt?

Voor wie het gemist zou hebben: de komst van de nieuwe 1-reeks heeft het nodige stof doen opwaaien. Waarom? Omdat hij de eerste ‘echte’ BMW is die achterwielaandrijving inruilt voor voorwielaandrijving. Ja, de 2-reeks Active Tourer deed hem dat voor, maar dat was een ‘gewone’ auto, met een heel ander publiek voor ogen. Iets heel anders dan het traditionele ‘geëngageerde’ publiek van BMW-rijders… dat zich zal moeten aanpassen.

P90349561 highRes the-all-new-bmw-1-se

Waarom?

Waarom heeft BMW voor deze piste gekozen? BMW loopt het risico een deel van zijn traditionele klanten te verliezen, klanten die BMW rijden omdat dit de meer dynamische keuze is. Maar we leven nu eenmaal in een tijd waarin de strengere milieunormen en de omschakeling naar elektrisch rijden ontzettende investeringskosten vergt van de constructeurs, en dan kunnen we begrijpen dat besparingen noodzakelijk zijn. BMW doet dat hier door het onderstel van Mini te gebruiken voor de nieuwe 1-reeks, en dat is niet voorzien voor achterwielaandrijving. Bovendien stelt BMW dat in deze prijsklasse de traditionele BMW-adepten al lang voor een 2-reeks Coupé opteren, en die zal nog lang achterwielaandrijving krijgen, beloofd. De klanten van een 1-reeks, die zijn niet geïnteresseerd in de aandrijfvorm van hun auto. Daar valt wel wat voor te zeggen, vooral omdat de 2-reeks Coupé eigenlijk de echte spirituele opvolger is van de beste 3-reeksen van weleer. De meeste eigenaars van een 1-reeks weten waarschijnlijk zelfs niet wat het verschil is tussen voorwielaandrijving en achterwielaandrijving.

P90349585 highRes the-all-new-bmw-1-se

OK, maar maakt dat een groot verschil?

Globaal gesproken trekt de nieuwe BMW 1-reeks zich goed uit de slag. Er vallen zelfs voordelen te melden, want dankzij de voorwielaandrijving valt hij met bijna identieke afmetingen een stuk ruimer uit aan de binnenkant. De nieuwe BMW 1-reeks is voortaan wel ruim genoeg voor 4 grote volwassenen. Met een inhoud van 380 liter zet de koffer geen nieuwe records neer, maar hij is toch 20 liter groter dan in het vorige model. Het interieur blijft de klassieke, uitstekende BMW-afwerking uitstralen, met een lichte sportieve noot in het geheel. We besparen u de lange lijst aan technologische snufjes, evenals de prijzen die BMW daarvoor vraagt.

P90349646 highRes the-all-new-bmw-1-se

Maar op de weg?

Rustig, rustig, we komen er aan. Bij de lancering stelt BMW twee benzinemotoren voor in de nieuwe 1-reeks: de 118i met 140 pk en de M135i met 306 pk. Daarnaast zijn er drie diesels: de 116d met 116 pk, de 118d met 150 pk en de 120d met 190 pk. Allen dus voorwielaandrijvers, op de M135i en de 120d na, die over xDrive vierwielaandrijving beschikken. Dat is de eerste waarvan we de sleutels toegeworpen krijgen: de M135i. Die krijgt een nieuwe 2-liter viercilinder met 450 Nm. Hij staat in 4,8 tellen aan 100 km/u. Dat zijn dezelfde cijfers van de oude M135i zescilinder. Je verliest wel wat klankkleur en souplesse, maar de prestaties blijven behouden.

P90349591 highRes the-all-new-bmw-1-se

Natuurlijk weet je met een vierwielaandrijver weinig over hoe het staat met de omslag naar voorwielaandrijving. Alhoewel. De M135i krijgt een elektronisch gestuurd sperdifferentieel vooraan en vectoriële koppelsturing op de achteras. Hierdoor is hij meesterlijk efficiënt. Hij voelt een beetje als een achterwielaandrijver. Maar het gaat om een gevoel, want in werkelijkheid gaat er slechts 50 procent van het motorkoppel naar de achterwielen. Nooit meer dan de voorwielen krijgen dus.

P90349557 highRes the-all-new-bmw-1-se

De 118d dan

Het finale verdict volgt met de 118d, die uitsluitend op de voorwielen wordt aangedreven. Alleen, finaal verdict? Het zal toch niet op de weinig uitdagende testroute zijn die BMW voor deze gelegenheid heeft uitgetekend. We komen nergens echt in de buurt van de limieten van de auto. Ja, we komen eens een rotonde tegen die we nemen alsof we op Francorchamps zouden rijden. En dan zien we dat de voortrein zich goed houdt. En kijk, in de weinige bochten merken we dat de achtertrein wel mee wil werken. Wanneer je hem plaatst op de remmen, of plots het gas lost in de bocht, danst hij mooi controleerbaar. Maar hoe zit het in een haarspeldbocht, de Achilleshiel van een voorwielaandrijver? We hebben er nog geen idee van.

P90349558 highRes the-all-new-bmw-1-se

Wat we wel kunnen zeggen is dat de overstap naar voorwielaandrijving de BMW 1-reeks in de pas doet lopen. Hij wordt een auto zoals alle anderen: de Mazda 3, de Ford Focus, de… Mercedes A-klasse. Dat is niet erg, maar is dit eigenlijk geen stap naar achter voor de 1-reeks? Goed, volgens BMW trekt het merendeel van de klanten van de 1-reeks zich daar weinig van aan. En wanneer de verkoop van BMW aantoont dat zij gelijk hebben en wij niet, dan heeft niemand veel aan onze mening. We zullen zien.

P90349584 highRes the-all-new-bmw-1-se

BMW 118d
Motor vierclinder turbodiesel, 1.995 cc
Pk 150 pk bij 2.500 – 4.000 opm
Nm 350 Nm bij 1.750 - 4.000 opm
0-100 km/u 8,5 sec
Top 218 km/u
Verbruik 4,4 l/100 km
Testverbruik 5,3 l/100 km
CO2 116 g/km
Prijs 29.400 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

BMW 3-reeks vs Tesla Model 3: De ene 3 is de andere niet

Autotests · Vergelijk autotests

Ford Ranger Raptor: Tijd voor bouwverlof

Autotests · Vergelijk autotests

BMW 1-reeks: Zoals alle anderen

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer