Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: VW Arteon – Hij steekt premiumspelers de loef af

We hadden gedacht dat de VW Arteon de opvolger was van de Passat CC, maar eigenlijk vervangt hij eerder de Phaeton bovenaan de hiërarchie van VW. De Arteon vertoont niet alleen premiumambities, maar hij heeft ook alle troeven aan boord om die ambities waar te maken.

Voor een keer gaan we niet te lang blijven stilstaan bij het uiterlijk van de auto, omdat we er eigenlijk weinig belangrijke opmerkingen aan toe te voegen hebben. We willen wel de durf benadrukken die VW etaleert door nauwelijks wat te veranderen aan de Sport Coupé Concept uit 2015 die de voorbode was van deze Arteon. Voor een keer kunnen we niet zeggen dat VW conservatief is in zijn enken. De Arteon is statig, heeft een opvallend gezicht en een gespierd voorkomen.

XL achteraan

De Arteon is ook erg, erg ruim. Achteraan vind je bijna evenveel beenruimte – misschien zelfs meer – als in een Skoda Superb. In elk geval, meer dan in een Audi A6. De koffer is 563 liter groot… in zijn gewone configuratie. Met de achterbank plat wordt dat 1.557 liter.

Zoals je van VW kan verwachten is de afwerkingskwaliteit bijna boven elke vorm van kritiek verheven. De iets minder zachte plastics die her en der opduiken, verklaren waarom de prijs van de Arteon al begint vanaf 40.500 euro (150 pk TDI), waar de meeste gelijkaardige premium-concurrenten daar ver boven uit stijgen. Het enige wat we betreuren, is de klassieke VW-presentatie. Dat heeft zijn voordelen, maar het betekent ook dat je niet echt op een luxe-uitstraling moet rekenen. Uiterlijk tenminste.

Stevige motoren

Bij de lancering houdt VW het uitsluitend bij 2.0 viercilinders, zowel in TDI als TSI. Die laatste met 280 pk, de diesel is er met 150 pk of met 240 pk. Later volgen nog benzines en diesels met 190 pk, en een 1.5 TSI met 150 pk als instapversie. DSG7-bak en 4Motion-vierwielaandrijving zijn eveneens beschikbaar.

Rijhulpen

De Arteon laat geen enkele rijhulp aan zich voorbijgaan. Zo beschikt hij over automatische noodremhulp, voetgangersdetectie, een adaptieve cruise

Zo gebruikt hij de kaartgegevens van de navigatie om vooraf in te grijpen. Zo kan hij de lichtbundel al laten schijnen in de richting van een bocht nog voor de bestuurder aan het stuur draait. Met de cruise control kan hij ook automatisch afremmen wanneer een bocht te scherp is om ongehavend door te komen. Wie een bestemming ingeeft, krijgt ook waarschuwingen over opdoemende bochten naar links of rechts. Met een signaal via de richtingaanwijzer geeft de bestuurder aan dat hij de boodschap ontvangen heeft. Bedenk, we rijden nu met de cruise-control op, met de voeten in rust. De bocht komt eraan, we hebben aangegeven dat we de boodschap ontvangen hebben. Nu gaat de auto vanzelf voldoende afremmen om de bocht te kunnen nemen, om vervolgens opnieuw te accelereren naar de ingestelde snelheid. Indrukwekkend om de technologie aan het werk te zien, en duidelijk ook een nieuwe stap richting autonoom rijdende auto.

Een andere innovatie heeft zelfs de mogelijkheid om levens te redden. We weten al van de Mercedes E-klasse dat hij automatisch tot stilstand kan komen indien de bestuurder niet langer de controle heeft over het stuur. Dan gaan de waarschuwingslichten aan, volgt hij de belijning van de weg en komt hij progressief tot stilstand. Dat doet de VW Arteon ook, maar die gaat helemaal de rechterkant van de weg opzoeken, zelfs al moet hij daarvoor een aantal rijvakken oversteken. Wie weet heeft de volgende versie zelfs een hartmassagefunctie?

Om kort te gaan, de VW Arteon is knap en ruim. Naast zijn grote comfort en erg verzorgde isolatie hoef je niet te rekenen op de meest beklijvende rij-ervaring, maar wat welzijn aan boord betreft steekt hij iedereen de loef af. Bravo VW, indrukwekkend.

VW Arteon 2.0 TDI 240
Motor : 4 cil. turbodiesel, 1.968cc
240 pk bij 4.000 opm
500 Nm bij 1.750 - 2.500 opm
0-100 km/u : 6,5 sec.
Top: 245 km/u
Verbruik : 5,9 l/100 km
CO2 : 152 g/km
Prijs: 52.160€

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer