Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: VW Beetle Dune 1.2 TSI – Duinen? Welke duinen?

Eindelijk! Nadat VW ons eerst zin deed krijgen met een concept op basis van de vorige Beetle en in 2014 let een concept op het huidige model, is er nu eindelijk een ‘alleterreinversie’ met de VW Beetle Dune. Alhoewel, alleterrein?

In 2014 dook hij op het Salon van Detroit op in de vorm van een concept. Slechts enkele weken later volgde de bevestiging dat de VW Beetle Dune ook effectief in de verkoop zou gaan. Waarna we al meteen aan het dromen sloegen van wilde offroadversies, zeker omdat de concept zo zwaar leunde op de beroemde Baja-offroad Kevers van de jaren ’60: grote bodemspeling, carterbescherming en XXL velgen. 4Motion vierwielaandrijving leek dan ook een evidentie om het veld in te duiken…

Plastische chirurgie

Uiteindelijk komt daar niets van in huis. De verschillen tussen een Beetle Dune en de gewone Kevers blijven beperkt tot enkele cosmetische ingrepen. De pseudo-beschermingen zijn weliswaar aanwezig, vooral rond de wielkasten waardoor de auto 1,4 cm breder wordt en hij 18-duims wielen kwijt kan. Achteraan schenkt het kleine achtervleugeltje hem een heerlijke ‘Panamerican’ look.

Aan boord werkt hij dat af met inlegplaatjes in carrosseriekleur, waarbij ook het exclusieve Sandstorm Yellow. Het leder en het stuur krijgen gele stiknaalden en Dune-badges. We houden nog steeds veel van zijn talrijke nostalgische knipogen, zoals het deurtje van het handschoenvakje dat openvalt, de steunlussen op de B-stijl, enzovoort, naast zijn ruimte die volstaat voor vier passagiers en hun bagage.

Mechanisch valt er slechts één wijziging te noteren: de rijhoogte is opgekrikt met… één centimeter. En dat is alles.

Keverliefde

Toch hebben we ons geen moment verveeld achter het stuur van dit Kevertje. De kleine 1.2 TSI benzinemotor kwijt zich nog steeds met evenveel plezier van zijn taak. Zijn 105 pk en 175 Nm zijn net voldoende om hem een bruisend karakter te schenken, wat perfect in overeenstemming is met zijn filosofie. De motor heeft maar een kleine druk op het gaspedaal nodig om in de toeren te schieten, waar een flatterend geronk het oor streelt. Hij blaakt van gezondheid, wat hem in combinatie met zijn lage gewicht levendiger maakt dan de Golf waarvan hij het onderstel overgenomen heeft.

Opoffering

Dit is tegen de verwachtingen in één van de leukst sturende VW’s van het moment. Als Dune maakt dat nauwelijks verschil, wat voor een keer een goede zaak is. Alleen moet je een aardige opoffering maken wanneer je hem aan je verlanglijst wil toevoegen, want de basisprijs bedraagt al 23.270,01 euro. Gelukkig komt hij met een aardige standaarduitrusting en is de optielijst al bij al beperkt. In het dagelijkse leven heeft hij tot slot nog een laatste meevaller: hij springt best spaarzaam om met zijn brandstof. Gemiddeld verbruikten we tijdens onze testperiode 6,5 l/100 km waar VW 5,5 l/100 km aankondigt.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer