Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: VW Golf 2.0 TDI 4Motion – Klein extraatje

‘Opgelet, slipgevaar’ is wat het display zegt wanneer we de sleutel in het contact omdraaien. Maar onze Golf is uitgerust met de 4Motion vierwielaandrijving, dus dat helpt.

De zevende generatie Golf mag dan een compleet nieuwe auto zijn, de 4Motion vierwielaandrijving verschilt weinig van vorige generaties. Het beproefde Haldex-systeem bleef bewaard, maar dan in zijn vijfde generatie. Die is goed voor enkele hardware aanpassingen. De lamellenkoppeling aan de achteras krijgt nu zijn bevelen via een elektronisch gestuurde pomp. Die bepaalt hoeveel vermogen er naar achter mag.

Het elektronisch systeem brengt een gewichtsbesparing van 1,4 kilogram mee. Op het totale meergewicht van de 4Motion van 100 kilogram lijkt dit een druppel, maar elke druppel telt in dit spel. Maar bijvoorbeeld het vierwielaandrijvingssysteem dat Mercedes en Magna in de A-klasse ontwikkelden, weegt slechts 60 kilogram.

Snelle verdeling

In de meeste omstandigheden werkt de koppeling niet, waardoor de auto een klassieke voorwielaandrijver is. Maar de Haldex-koppeling kan bij gripverlies bliksemsnel vermogen tussen voor- en achteras uitwisselen. Alle vermogen kan indien nodig ook naar de achterwielen. VW beroept zich op een technologie die nog voor het gripverlies bepaald heeft hoeveel vermogen waar zal nodig zijn, waardoor als het ware de verdeling voorspeld wordt.

Met de 2.0 TDI met 150 pk stelt VW een gemiddeld verbruik van 4,7 l/100 km voorop. Dat is weliswaar 15 procent zuiniger dan zijn voorganger, maar ook 0,6 liter meer dan een gewone 2.0 TDI. Hij heeft slechts 8,7 seconden nodig om 100 te halen en bereikt indien nodig 211 km/u. Daarmee is de 4Motion maar iets langzamer dan het voorwielaangedreven model. Maar in moeilijke omstandigheden komt de 4Motion pas echt tot zijn recht. Hij rijdt vlot een besneeuwde helling op. Ook komt de vierwielaandrijving de stuurprecisie ten goede. Tot slot kan de 4Motion tot 1.700 kilogram last slepen, wat 100 kilogram meer is dan de 2WD kan.

Slimme trekhaak

Een bijzondere optie is de ingebouwde trekhaak, te bestellen voor goed 800 euro. Via een hendel in de kofferdrempel trek je die uit, wat bevestigd wordt door een groen lichtje. Een klik later is die klaar om pakweg het fietsrek te monteren. Een zeer eenvoudige oplossing.

VW stelt de 4Motion ook ter beschikking met de 1.6 TDI met 105 pk, en dit aan een prijs van 23.300 euro. Voor de 2.0 TDI kijk je al tegen meer dan 27.000 euro aan. Voor de 1.6 TDI geeft VW overigens een gemiddeld verbruik van 4,5 l/100 km op.

Klik hier voor alle nieuws over het merk VW Golf 2.0 TDI

Klik hier en zoek uw occasie VW Golf 2.0 TDI tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van VW Golf 2.0 TDI, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer