Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: VW Golf GTI – Een uitstekend jaar

Waar de zesde generatie van de Volkswagen Golf GTI nog wat de mist in ging door zijn haperende voortrein, kunnen we de zevende generatie een echte ‘grand cru’ noemen. En wij mogen dat zeggen, want wij hebben geproefd.

Geen enkele constructeur blijkt er immuun voor: na elk succesnummer volgt er wel een generatie die het recept niet helemaal zo goed onder de knie krijgt als zou moeten. Wat het geval was met de zesde generatie van de Golf GTI. Maar gelukkig brengt de nieuwe, zevende generatie redding.

Vergeet het concept

Moeten we er nog eens aan herinneren, dat het Volkswagen was dat ons in 1976 voor het eerst kennis liet maken met wat we nu gemeenschappelijk omschrijven als ‘een GTI’? Een tot topprestaties gedreven motor verborgen in een vrij tijdloos koetswerk van een grote stadswagen. Vandaag zijn de GTI-liefhebbers onderverdeeld in de school van de Peugeot 205 GTi en die van de VW Golf GTI. Maar vergeten we daarbij vooral niet dat de snelle Peugeot zo’n tien jaar na de VW volgde. Jammer ook dat we hun huidige opvolgers niet meer tegen over elkaar kunnen zetten. Want waar de Peugeot 208 GTi terugkeert naar de roots met een resolute dieetkuur, is de Golf GTI resoluut een compacte gezinswagen geworden. Zelfs zijn 42 kilogram gewichtsbesparing ten opzichte van de vorige GTI wijzigen daar weinig aan.

Onder de motorkap van de Golf GTI treffen we hetzelfde 2.0 turbobenzineblok aan als in de Audi S3. Maar het onderscheid in prijs wordt ook meteen duidelijk in de prestatiecijfers. Waar de Audi 300 pk en 380 Nm op de tabellen zet, wordt in de VW de motor dichtgeknepen bij 220 pk en 350 Nm, die laatste reeds beschikbaar bij 1.500 opm en dat tot met ofwel een manuele zesbak of een zeventraps DSG. Op papier haalt hij 100 in 6,5 seconden en een top van 244 km/u, waar het officieel verbruik gemiddeld 6,0 l/100 km bedraagt. Met een zuinige rijstijl is dit cijfer bovendien in de praktijk realiseerbaar.

GTI Performance

Voor de eerste keer neemt VW zelf een verbeterde versie van zijn GTI op in de prijslijst. Er is een GTI Performance met 10 pk extra, aan een meerprijs van 1.060 euro bovenop de basisprijs van 31.330 euro. Die basisprijs is reeds moeilijk om te slikken, maar van de meerprijs zijn we zeker: die is zijn geld waard. Nochtans is in cijfers het verschil beperkt: de Performance haalt 250 km/u en doet de sprint naar 100 in 6,4 seconden. Het verschil zit hem in de wegligging. De basis-GTI toont zich al een stuk beter dan de vorige generatie op een veeleisend parcours. Hij is wendbaar, het compromis tussen comfort en dynamiek is beter en de stuurinrichting communiceert met meer gevoel. Ook de nieuwe motor is een hele stap vooruit. Die staat op elk moment klaar om een flinke geut tabasco door de saus te draaien. De achtertrein kleeft aan het asfalt en je moet hem al echt uit balans brengen om de GTI te doen dansen. Wel hebben de voorwielen het moeilijk om bij het uitsturen van een haarspeldbocht zonder dralen het vermogen op de weg te brengen, zelfs bij droog asfalt.

De GTI Performance doet het op dat laatste vlak beter. Hij beschikt over een sperdifferentieel tussen de voorwielen. Geen elektronische sper die vaak de remmen aan de kook brengt zoals in een Alfa Romeo Mito Quadrifoglio Verde of een Seat Ibiza FR. Het gaat ook niet om een puur mechanisch exemplaar zoals in de Ford Focus RS. Nee, deze sper wordt elektronisch gestuurd en is zo vergelijkbaar met wat je aan de achtertrein van een Audi quattro vindt, of in een WRC rallywagen. Meteen krijg je met de GTI Performance een heel andere Golf. Met dit diff herschrijf je de wetten van de fysica. Je moet het al echt heel ver gaan zoeken wil je hier nog iets van kritiek tegen in te brengen hebben. Wie aanvalt in de bocht en nog voor de koord het gas opent, ziet dat niet beantwoord met het traditionele onderstuur. Nee, de GTI Performance duikt nog meer naar de koord en laat ongeziene bochtensnelheden toe, zonder dat het ESP moet komen afremmen. Chapeau! Het geheel wordt afgewerkt met een sportief klinkende soundtrack, zonder dat die artificieel klinkt. Wij vinden persoonlijk de manuele zesbak de iets betere keuze, maar daar beslist u beter zelf over.

Klik hier voor alle nieuws over het merk VW Golf GTI

Klik hier en zoek uw occasie VW Golf GTI tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van VW Golf GTI, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer