Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: VW Golf Cabriolet – 4 seizoenen cabrio

We hebben er een tijdje op moeten wachten, maar eindelijk is er terug een echte VW Golf cabrio. En die blijkt meteen goed voor alle seizoenen.

Het is nog altijd wennen aan een VW Golf cabrio zonder de vaste rolbeugel die de vorige generaties zo kenmerkte. Praktisch bood die niet de gemakkelijkste instap naar de zitplaatsen achteraan, maar hij was wel opvallend. Nu blijft een minder verrassend design over, al komt de cabrio iets beter uit de vergelijking met een standaard-Golf dankzij een meer op sport gerichte afwerking. Met opties als alu velgen, metaalglanslak en led-dagrijlichten wordt hij zelfs begerenswaardig.

Open ziet hij er het knapst uit, met de vlakke voorruit en de licht oplopende schouderlijn die hem een sportieve uitstraling bezorgt. Anders dan de Audi A3 cabrio, waarmee hij technisch verwant is, is VW erin geslaagd de lelijke rolbeugels achter de hoofdsteunen achteraan weg te werken in de Golf cabrio. Mooi zo. Deze rolbeugels schieten wel tevoorschijn in het geval van een koprol om bescherming te bieden. Ook de hoofd-thorax airbags spelen dan een rol.

De Golf leent zijn stoffen vouwdak van de Audi A3 cabrio. Met een druk op de – verchroomde - knop op de middenconsole gaat het elektrisch op zijn plaats. In 9 seconden rijd je open, en het dak in de koffer plooien kan zelfs rijdend, maar dan niet sneller dan 30 km/u.

Plaats voor 4

Ook als cabrio is de Golf een klein ruimtewonder. Waar de traditionele coupé-cabrio een reuzenkont hebben, maar nauwelijks koffer, kan de Golf steeds tot 250 liter bagage aan. Toegegeven, de kofferopening is wat aan de smalle kant. Wel kan de achterbank neer, waardoor ook langere voorwerpen mee kunnen. De achterbank is herwerkt naar 2 afgescheiden zitjes, waardoor de Golf cabrio effectief plaats heeft voor 4.

Vooraan kunnen de inzittenden zich wentelen in de gebruikelijke Golf-kwaliteit. En naar wens – of naar financiële draagkracht – kan je hem zo luxueus uitrusten als je maar wil. Achteraan is er minder plaats, al hebben we al slechter gekend. Met het dak dicht is de instap naar achter minder comfortabel en beschik je over weinig hoofdruimte.

Langs de andere kant is de isolatie voortreffelijk. Je hoort nauwelijks windgeluiden tijdens het rijden, en ook open zijn zowel het lawaai als de turbulentie goed onderdrukt.

Van veel pk tot zeer zuinig

Het motorenpallet biedt voor elk wat wils. Van krachtig tot zuinig, VW biedt het allemaal aan. Zelfs de kleine 1.2 TSI benzine met 105 pk voelt zelden aan als een instapmotor, ook al heeft hij 200 kg meer mee te zeulen in vergelijking met een gewone Golf. 11,7 seconden voor een 0 tot 100 km/u en een top van 188 km/u zijn respectabele waarden. VW geeft een gemiddeld verbruik van 5,9 l/100 km op, met Bluemotion Technology wordt dat zelfs 5,7 l/100 km.

De 160 pk en 210 pk sterke turbo benzinemotoren doen vanzelfsprekend beter op vlak van prestaties. Die laatste haalt zelfs het vermogen van de Golf GTI, maar qua karakter valt hij niet te vergelijken met de sportiefste onder de Golfs.

Zuiniger kan ook, maar dan kom je bij de diesels terecht. De 2.0 TDI met 140 pk mixt kracht met spaarzaamheid (4,5 l/100 km). Met de 1.6 TDI met 105 pk wordt dat 4,4 l/100 km. Hij beschikt standaard wel slechts over een vijfversnellingsbak, waar de anderen 6 versnellingen hebben. De 210 pk turbo, die pas in het najaar op de markt komt, krijgt standaard een 7-traps DSG.

Geen verrassingen wat het rijgedrag betreft. De nadruk ligt op comfort, en het meergewicht uit zich alleen wanneer er zware oneffenheden moeten worden verwerkt. Maar die extra kilo’s dienden vooral om de carrosserie te verstevigen, en zijn goed besteed, want de trillingen die sommige andere cabrio’s hebben bij het open rijden, zijn afwezig in de Golf cabrio.

Concurrentie

Het is nog wachten tot september voor de VW Golf cabrio bij ons op de markt komt. En de Belgische prijzen mogen we tegen juni verwachten. In Duitsland kost de 1.2 TSI 23.625 euro, wat 4.800 euro meer is dan een gewone Golf 1.2 TSI. De Golf cabrio mag zich bij ons aan zware concurrentie verwachten van Peugeot met de 308 CC en Renault met de Mégane CC. En ook al zijn dit coupé-cabrio’s, de Golf bewijst met zijn uitstekend geïsoleerde stoffen dak dat hij evengoed de vier seizoenen kan trotseren.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer