
Volkswagen ID.4: de moeilijke tweede?
De elektrische transitie bij Volkswagen draait op volle toeren. De ambitie is om het imago op te poetsen na het dieselgateschandaal, maar het Duitse merk verandert van identiteit met het nieuwe ID-gamma. Na de compacte ID.3 die de plaats inneemt van de elektrische Golf, komt het elektrische alternatief voor de Tiguan. En een model extra betekent ook een cijfer extra. Dit is dus de ID.4, maar is het ook de juiste auto op het juiste moment?
Duits modernisme
Waarom het de “juiste auto” zou zijn? Omdat het een SUV is, uiteraard. Net als de monovolumes begin deze eeuw is de markt nu gek op auto’s die hoog op hun wielen staan. Een SUV of crossover is dus logisch om de elektrische transitie te beginnen. Kijk maar naar de concurrentie bij Mercedes, Ford of Opel, om er maar een paar te noemen.
Deze ID.4 vertrekt dus van die basis. Het resultaat is een auto van 4,5 meter lang, 1,6 meter hoog, een degelijke bodemvrijheid en uiteraard wielkasten die bescherming krijgen in harde kunststof. Voor de rest is de stijl fundamenteel modern. Geen benzinemotor, dus geen radiatorrooster. In plaats daarvan gebruikt VW het nieuwe logo en een lichtstrook die de koplampen met elkaar verbindt. Op de flanken gebruiken de designers trucjes zoals een zilvergrijze lijn op het dak om dynamiek te suggereren, en de stevige onderkant van het koetswerk in zwarte kunststof om de dikte van de vloer te verbergen. De algemene stijl is die van de ID.3, maar een stuk ernstiger.
Sharing is caring
De familiebanden met zijn kleinere broers gaan dus verder dan alleen het esthetische. Onder het koetswerk huist het moduleerbare MEB-platform dat speciaal voor de elektrische modellen van de groep ontworpen werd. Net als de ID.3 krijgt deze SUV een lithium-ionbatterij in de vloer en een elektromotor op de achteras. Die onderdelen komen trouwens van de ID.3.
Volkswagen biedt twee batterijgroottes aan: 52 of 77 kWh, en dat is telkens de nettocapaciteit. De kleinste is gekoppeld aan een elektromotor van 150 of 170 pk, de grootste alleen aan een geheel van 204 pk en 310 Nm. In de beste omstandigheden geeft de kleine batterij deze ID.4 een rijbereik van 345 kilometer, de grote batterij een van 520 kilometer. Aan een snellader (125 kW) kan de grote batterij tot 80 procent worden volgeladen in 30 minuten.
Ruimte
De elektrische aandrijving en het moduleerbare platform hebben de ingenieurs uit Wolfsburg geholpen om de wielassen in de uithoeken te plaatsen, waardoor de overhangen beperkt blijven en – belangrijker – de wielbasis toeneemt (tot 2,7 meter). Dat is natuurlijk gunstig voor de interieurruimte. Resultaat: deze ID.4 biedt meer plaats dan een SUV uit een hoger segment, en heeft dan nog eens een koffer van 543 liter. Dat ruimtegevoel wordt nog eens versterkt door het minimalistische interieur.
Centraal op het dashboard prijkt een touchscreen van 10 duim (12 duim als optie) dat alle functies en bedieningen verzamelt. Mooi voor de esthetiek, maar knap lastig voor de ergonomie. Wellicht om Tesla achterna te gaan, lijkt Volkswagen de makkelijke en eenvoudige knoppen te zijn vergeten waar het voordien zo in excelleerde. Maar dat is natuurlijk vroeger.
Zoals een Volkswagen
Ondanks de voor het merk revolutionaire stijl en interieurruimte kan deze ID.4 zijn Duitse roots niet verloochenen. Dat merk je onderweg: deze elektrische SUV doet alles degelijk, maar blinkt in niets echt uit. En dat is typisch Volkswagen. Wel valt de doordachte geluidsisolatie op, net als de ultrakorte draaicirkel, op het niveau van dat van de Up. Aan de andere kant is het jammer dat Volkswagen voor een eerder stevige schokdemping heeft gekozen, maar dat zou snel opgelost moeten zijn met de adaptieve ophanging van de topversies.
Onze ID.4 was voorzien van de grote batterij en de motor van 204 pk. De prestaties zijn correct voor een SUV van 2,2 ton, maar er blijven twijfels over het rijbereik. Dat hangt natuurlijk stevig af van het gebruik: onze boordcomputer gaf 20,6 kWh/100 km aan, een respectabel verbruik maar wel nog ver van de opgegeven 17,6 kWh/100 km volgens de WLTP-cyclus. Een heen-en-weertje naar de zee via de snelweg deed het verbruik stijgen naar 26 kWh/100 km. En dan is er nog het laden: na drie Ionity-snelladers (350 kW) geprobeerd te hebben, laadde onze ID.4 niet sneller dan 50 kW. Aan die snelheid komt er 4 kilometer per minuut bij.
Conclusie
Met respectievelijke instapprijzen van 38.815 euro (52 kWh) en 46.160 euro (77 kWh) lijkt de ID.4 niet alleen de juiste auto op het juiste moment, maar ook voor de juiste prijs. Met een interessante interieurruimte en voldoende comfort zou dit wel eens het strijdwapen in de elektrische revolutie van Volkswagen kunnen worden.
Actueel aanbod
-
Volkswagen Golf 1.6 CR TDi - TURBO PROBLEMES EXPORT MARCHAND
€ 5.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 195.200 km
- 01/2019
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Diesel
-
5,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-4020 Liège -
Volkswagen Polo Polo 1.4i / Garantie 12m.
€ 4.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 164.021 km
- 09/2010
- 63 kW (86 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
5,9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-2830 Willebroek -
Volkswagen Golf 1.6tdi, 2011, 151.610km, CV, Airco, 12m Garantie
€ 5.999,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 151.610 km
- 01/2011
- 77 kW (105 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
3,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
99 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-9160 Lokeren -
Volkswagen Golf TRES BIEN EQUIPEE BELLE ETAT
€ 11.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 149.000 km
- 06/2019
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
4,1 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-4000 Liège -
Volkswagen Golf PRIX MARCHAND OU EXPORT
€ 8.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 124.683 km
- 02/2017
- 81 kW (110 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
-
114 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-4040 Herstal -
Volkswagen Polo Polo 1.2i Trendline / garantie 12m.
€ 4.200,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 176.036 km
- 06/2010
- 51 kW (69 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
5,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-2830 Willebroek -
Volkswagen Polo Polo 1.4 DSG Comfortline
€ 8.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 35.853 km
- 04/2010
- 63 kW (86 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
5,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
135 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-9170 Sint-Gillis-Waas -
Volkswagen Golf Golf 1.2 TSI BlueMotion Technology Comfortline
€ 8.100,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 97.000 km
- 04/2013
- 63 kW (86 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
4,9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-9111 Sint-Niklaas -
Volkswagen Golf Plus 1.9 TDi Spring ‼️98.000km‼️
€ 4.890,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 97.879 km
- 10/2006
- 77 kW (105 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
5,6 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-7300 Boussu -
Volkswagen Polo Polo 1.2i White Edition /Garantie 12m.
€ 6.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 118.870 km
- 08/2014
- 44 kW (60 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
5,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-2830 Willebroek -
Volkswagen Polo Polo 1.0i BLEUMOTION 40 ANNIVERSERY /AIRCO
€ 7.850,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 110.293 km
- 10/2015
- 44 kW (60 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
4,7 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
118 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-1420 Braine-l'Alleud -
Volkswagen Tiguan *2.0 TDI*R-LINE*FULL OPTIONS*TOIT OUVRANT*CAM 360*
€ 17.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 149.000 km
- 01/2017
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
4,7 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-1420 Braine l'Alleud -
Volkswagen Polo très bon état
€ 6.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 193.000 km
- 06/2012
- 63 kW (86 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
5,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
134 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-4651 Herve -
Volkswagen T-Cross T-Cross 1.0 TSI Life OPF
€ 15.490,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 42.220 km
- 04/2019
- 70 kW (95 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-5100 Naninne (Namur) -
Volkswagen Jetta 2.0 TDI BlueMotion
€ 10.399,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 102.117 km
- 02/2017
- 81 kW (110 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Diesel
-
4,1 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
107 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-1000 Brussel -
Volkswagen T6 Transporter MHD DSG Lang 4 PLACE C/T
€ 14.450,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 170.000 km
- 10/2016
- 150 kW (204 PK)
- Tweedehands
- 5 vorige eigenaren
- Automatisch
- Diesel
-
6,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-1390 Grez-Doiceau -
Volkswagen Golf 1.9 SDi * GARANTIE 12 MOIS *
€ 3.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 105.509 km
- 12/2000
- 50 kW (68 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
5,1 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-6180 Courcelles -
Volkswagen Passat Passat 1.5 TSI Elegance garantie 12 mois
€ 15.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 134.000 km
- 04/2021
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
5,1 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-7350 Thulin -
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Sport * GPS * TOIT OUVRANT * CLIM-BIZONE
€ 8.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 132.000 km
- 04/2013
- 90 kW (122 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
6,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
116 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-4460 Grâce-Hollogne (Liège) -
Volkswagen Golf GTE Golf 1.4 eHybrid OPF DSG GTE
€ 21.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 33.602 km
- 02/2020
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch/Benzine
-
1,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
47 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-3650 Dilsen


