Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Volkswagen Sharan 2.0 TDI Bluemotion Technology – Reuzepraktisch

Goed 10 jaar heeft de Sharan moeten wachten op aflossing. De oorzaak? Grote monovolumes hebben enorm aan populariteit ingeboet. Met de nieuwe Sharan waagt Volkswagen zich toch nog eens aan het avontuur.

De nieuwe Sharan slaagt erin ruim te zijn, maar compact aan te voelen achter het stuur. Hoewel 1,9 meter breed, 1,7 meter hoog en 4,85 meter lang, heb je in een parkeergarage niet het gevoel met een enorm vehikel onderweg te zijn. Let wel, parkeersensoren zijn een welkome optie.

Schuifdeuren

Over volume heb je in elk geval niet te klagen in deze volumewagen. Standaard zijn alle Sharans vijfzitters. Hierdoor beschik je over een koffer van 809 liter, uitbreidbaar tot 2.430 liter. Een Chrysler Grand Voyager doet beter (4.072 liter), maar met zijn lengte van 5 meter catalogeert die meer onder ‘containerschepen’. Volkswagen biedt twee extra zetelopties aan: een derde bank (7-zitter, op Comfortline), of als zeszitter (op Highline). Niet alleen zorgen beide schuifdeuren voor een comfortabele instap, ook het kantelsysteem naar de achterste plaatsen is kinderlijk eenvoudig. Dankzij zijn schuifdeuren valt zo’n Sharan in de praktijk stukken handiger uit dan een Ford Galaxy of een Renault Espace, met hun klassieke achterdeuren.

De Sharan kwijt zich voortreffelijk van zijn taak. Natuurlijk, een dergelijke doosvorm met schuifdeuren maakt een stijve carrosserie onmogelijk. Tel daarbij zijn leeggewicht van 1,7 ton, en je weet onmiddellijk dat je de lat niet te hoog moet leggen in de bocht. Toch is de Sharan ook hierin een echte VW: niet de allerbeste, maar wel competent. Alleen bij drempels bij lage snelheid kon de demping iets beter. Een detail.

Lange reis

Een lange reis is een aangenaam vooruitzicht in zo’n Sharan, en dan weet je dat het eigenlijk allemaal snor zit. De 2.0 TDI is goed gedempt, de stoelen bieden het comfort dat je mag verwachten voor deze prijs, en zeker in de Highline-uitvoering die we testten word je flink in de watten gelegd.

Zuinig

Met 136 pk voelt hij krachtig genoeg aan, terwijl de manuele zesbak zich vlot en precies laat bedienen. Hij haalt 100 km/u in een aardige 10,9 seconden en topt bij 194 km/u, maar bovenal is hij zeer zuinig. VW geeft zelf 5,5 l/100 km (CO2: 143 gr/km), en tijdens een rit op gemengd parcours gaf de boordcomputer 5,8 l/100 km aan. Dit geeft hem een rijbereik van vlot 1.200 km. Dit verbruik haalt de Sharan dankzij zijn Bluemotion-maatregelen, waarbij een schakelassistent, maar ook een start/stop. Die laatste is overigens intussen geëvolueerd, want hij werkt ook bij vriestemperaturen.

Een geslaagde kennismaking dus, maar dat mag ook wel voor een auto die begint bij 32.930 euro. Maar dat is minder dan Ford vraagt voor een gelijkaardige Galaxy, minder dan Renault wil voor een Grand Espace en zelfs minder dan Chrysler op de Grand Voyager kleeft. Alleen de Seat Alhambra – een neef – komt goedkoper uit. Goed gedaan VW, dus.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer