Volkswagen haalt een trucje uit de toveroed. De Tiguan Allspace wordt vervangen door de nieuwe Tayron. De naam verandert, maar de formule blijft dezelfde: meer ruimte, meer comfort en tot 7 zitplaatsen. Nu ja, niet altijd...
In het kort
De Volkswagen Tayron neemt het stokje over van de Tiguan Allspace door dezelfde beproefde formule toe te passen. Gebaseerd op de Tiguan, biedt hij echter een grotere leefruimte, een gigantische kofferbak en plaats voor maximaal 7 personen. Behalve in de plug-in hybride variant...
De SUV heeft definitief de plaats van de MPV ingenomen. Dit is duidelijk te zien in de catalogi van de meeste volumemerken. Bij Volkswagen geeft men zijn SUV met 7 zitplaatsen een eigen naam om het verschil te benadrukken. De Tiguan Allspace is verleden tijd, hier is de Volkswagen Tayron.
Exterieur
Hoewel hij een geheel nieuwe naam heeft gekregen, is de Volkswagen Tayron niets meer dan een verlengde versie van de Tiguan. Wolfsburg verbergt dit dan ook niet en probeert de familiebanden helemaal niet te verbergen. De voorzijde lijkt identiek, met zijn grote, vrij laag geplaatste radiatorrooster en de LED-lichten die worden verbonden door een lichtstrip. Toch is het gedeelte tussen de lichten slanker en het logo is hier verlicht.
Wat verlichting betreft, spelen de achterlichten dezelfde melodie. Een grote LED-strip en een verlicht logo. In tegenstelling tot de Tiguan worden hier 3D LED-ontwerpen aan toegevoegd. Dit geeft de Tayron een zekere uitstraling, zij het niet zoveel als zijn afmetingen. Met zijn lengte van 4,79 m is hij 22 cm langer dan de Tiguan, en met een wielbasis van 2,79 m wint hij 9 cm ten opzichte van zijn kleinere broer. De Tayron staat dus zij aan zij met zijn neef, de Skoda Kodiaq.
Interieur
Gezien de omvang van de auto, zal niemand verbaasd zijn dat hij een royaal interieur biedt. Toch is een kofferbakcapaciteit tot 885 liter een zeer aangename verrassing. Met neerklapbare achterbank is er zelfs tot 2.090 liter ruimte. Onder de vloer kunnen ook twee inklapbare stoelen worden gevonden, waardoor de Tayron een SUV met 7 zitplaatsen wordt. De kofferbakcapaciteit daalt dan tot 850 liter. Met alle stoelen in gebruik blijft er nog steeds 345 liter over achter de 3e zitrij. Dat is net zoveel als in een Golf!
Naast zijn gigantische kofferbak en capaciteit om zeven passagiers te vervoeren, neemt de Tayron het meeste meubilair van de Tiguan over. We (her)ontdekken een horizontaal dashboard, met een soort van twijfelachtig verlicht zwart paneel. Dit dashboard is hier voorzien van een horizontaal element met een metalen of houten effect in de hogere modellen. Goed nieuws, de Tayron is ook voorzien van de praktische grote middenconsole met veel opbergruimte.
Het infotainmentsysteem werkt, zoals altijd, via een groot touchscreen dat in het midden van het dashboard is geplaatst. Standaard is het scherm 12,9 inch, maar optioneel kan dit worden vergroot tot 15 inch. Dit alles functioneert vrij goed, mede dankzij de reeks personaliseerbare snelkoppelingen en de configureerbare draaiknop op de middenconsole.
Motoren
Omdat hij zijn stijl en interieur met de Tiguan deelt, is het niet verwonderlijk dat de Tayron ook diens motoren overneemt. We vinden een 1,5-liter lichte hybride benzinemotor met 150 pk als instapmodel, evenals twee dieselmotoren (150 of 193 pk) en twee andere benzinemotoren (204 of 265 pk). Alle motoren zijn uitgerust met de 7-traps DSG-automaat en vierwielaandrijving 4MOTION is standaard op alle modellen, behalve op de instapversie.
Het is tegenwoordig onmogelijk om een crossover, SUV of zelfs een stationwagen te lanceren zonder een plug-inhybride-variant aan te bieden. Volkswagen doet er nog een schepje bovenop, aangezien de Tayron twee varianten aanbiedt. Ze maken beide gebruik van dezelfde 1,5-liter viercilinder benzinemotor, maar hun vermogens variëren van 150 tot 177 pk. Het resultaat: gecombineerd met de elektromotor in de DSG-transmissie variëren hun totale vermogens van 204 tot 272 pk. Beide versies zijn uitgerust met een batterij van 19,7 kWh (netto) die een indrukwekkende elektrische actieradius van 126 km biedt... in theorie.
Op de weg
Deze elektrische actieradius is uiteraard een theoretisch cijfer. In het geval van 'onze' Tayron eHybrid in de test moeten we echter zeggen dat de batterij na 85 kilometer leeg was. Laten we eerlijk zijn: ook al is het minder dan op papier, het blijft zeer respectabel voor dagelijkse ritten.
Deze ritten worden trouwens in het grootste comfort afgelegd, vooral wanneer de Tayron is uitgerust met de adaptieve DCC-ophanging. Hoewel deze de veerpoten niet al te veel onder controle houdt in zijn soepelste modus (er zijn 15 instelniveaus!), beheerst de grote Duitse SUV zijn carrosseriebewegingen goed terwijl hij een hoogwaardige demping biedt.
De geluidsisolatie is ook zeer goed verzorgd. Ruis van de banden lijkt bijna stil, terwijl aerodynamische geluiden tot een minimum zijn teruggebracht. Dit wordt uiteraard mede mogelijk gemaakt door de stille hybride aandrijving. Op dit punt is de Tayron eHybrid van 272 pk merkbaar capabeler dan de 204 pk versie, die we eerder uitgeprobeerd hebben op zijn neef, de Skoda Kodiaq . Zodra de batterij leeg is, blijken de 177 pk veel beter in staat om het bijna 2,0 ton wegende voertuig te verplaatsen. Het lijkt erop dat het verbruik van de 1,5-liter motor ook beter in toom wordt gehouden, aangezien we een gemiddelde van 7,9 l/100 km registreerden na 800 km zonder de batterij op te laden.
Prijs
Aangezien hij groter is, is het logisch dat de nieuwe Volkswagen Tayron iets duurder is dan de Tiguan. Wel begint de instapversie van de grote Volkswagen bij 48.860 €. Vergeleken met zijn kleinere broer met hetzelfde uitrustingsniveau, vraagt de Tayron een toeslag van...8.000 €! Dat is veel geld voor die 22 cm. De Tayron eHybrid begint op 55.030 €. Vergeleken met zijn Tsjechische neef Kodiaq is de grote Volkswagen ongeveer 2.000 € duurder.
Besluit
De nieuwe Volkswagen Tayron neemt de plaats van de Tiguan Allspace in, maar blijft profiteren van de voordelen van zijn kleinere broer. Hier is een grote SUV, comfortabel, ruim en met een gigantische kofferbak. Je moet echter concessies doen aan de prijs en kiezen tussen 7 zitplaatsen of plug-in hybride.