Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Volkswagen Touareg R: je kunt niet voor iedereen goed doen

Volkswagen voorziet zijn grote Touareg van een plug-inhybride aandrijflijn en maakt hem sportiever. Geslaagde gok of gemiste kans?

Met de nieuwe Touareg R wil Volkswagen voor iedereen goed doen. De markt wil een SUV, dus de basis van de Touareg is perfect. Maar we zijn 2021, dus die moet elektrisch of op zijn minst plug-inhybride zijn. Geen probleem. En waarom geen sportieve variant? Vooruit, waarom niet eigenlijk? De onderdelencatalogus van Volkswagen is toch groot genoeg om iets te vinden waardoor dat allemaal wel lukt.

AS24 Touareg rijdend voor

Stevige stroomstoot

Die nieuwe aandrijflijn heeft Volkswagen gevonden bij... Porsche. Als je het nog niet wist: de Touareg deelt zijn platform met de Porsche Cayenne. Enkele aanpassingen en hop, de grote SUV uit Wolfsburg beschikt over de plug-inhybride aandrijflijn uit Stuttgart. Die bestaat uit een 3.0 V6 van 340 pk en 450 Nm, die is gekoppeld aan een elektromotor van 136 pk in de achttrapsautomaat. Het resultaat: 462 pk en 700 Nm, voldoende om deze 2,5 ton zware gigant naar 100 km/u te laten sprinten in 5,1 seconden. Deze eerste R met stekker krijgt eveneens een lithium-ionbatterij van 14,1 kWh. Volgens de WLTP-cyclus zou dat hem een elektrisch rijbereik van 46 kilometer moeten opleveren. Het gemiddelde verbruik ligt op 2,9 l/100 km, de CO2-uitstoot op 63 g/km (NEDC).

AS24 Touareg rijdend profiel

Electric blue

Die batterij levert trouwens het grootste verschil op met de andere Touareg-varianten: ze neemt zo’n 200 liter van de kofferruimte weg. En omdat de subwoofer van de geluidsinstallatie in de weinige ruimte wordt gestopt die er onder de koffervloer nog overblijft, zitten de laadkabels en de krik... in een aparte zak.

Voor de rest neemt deze Touareg R de exterieurkenmerken van de R-Line over. Hij krijgt dus sportievere bumpers en vervangt zijn chroom door zwart. Oh ja, en dan zijn er nog de R-logo's. In het interieur zorgt de uitgebreide standaarduitrusting voor zetelbekleding in zwart leder met blauwe accenten. Daarnaast is er nog steeds een enorm scherm van 15 duim centraal op het dashboard om het infotainment en de klimaatregeling te bedienen. Maar vergis je niet: op vlak van ergonomie kan hij niet mee met Tesla of zelfs de Ford Mustang Mach-E. De grootte is dus duidelijk niet alles.

AS24 Touareg dashboard

Sportiviteit op papier

Deze nieuwe Touareg R maakt meteen indruk door zijn werkingsstilte. Dat is uiteraard een kwaliteit die wel meer plug-inhybrides en elektrische auto’s delen, maar de grote VW kan dat ook als de batterij leeg is. En dat gebeurt sneller dan voorzien. Wij konden bijvoorbeeld maar 22 kilometer volledig elektrisch afleggen. Eens daar voorbij en zonder de volgende 500 kilometer aan een laadpunt te geraken, kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 8,7 l/100 km. Correct voor een grote benzine-SUV, maar zoals steeds bij stekkerhybrides hangt dat cijfer sterk af van hoe vaak je laadt.

Wat de sportiviteit betreft die met het R-logo gepaard gaat, daar zijn we nog steeds naar op zoek. De 462 pk en 700 Nm laten zich uiteraard opmerken, vooral in rechte lijn. Maar het chassis blijft dat van een zware, hoogpotige SUV. Deze stekkerversie stelt het bovendien zonder actieve antirolstangen of meesturende achteras. Om dat te compenseren lijkt Volkswagen de luchtvering wat steviger afgesteld te hebben, waarodor de filtering afbreuk doet aan het dagelijkse rijcomfort.

AS24 Touareg rijdend achter

Gepeperd

Dan rest er alleen nog de rekening. Op dat vlak is deze nieuwe Touareg R niet alleen de krachtigste en snelste Touareg ooit geproduceerd, maar ook de duurste. Met een prijskaartje van 99.350 euro is hij zo’n 16.000 euro duurder dan de Audi Q7 60 TFSI e. Hij is zelfs 2.500 euro duurder dan de Porsche Cayenne E-Hybrid, waarmee hij zijn aandrijflijn deelt.

Toch maakt de grootste Volkswagen-SUV dat verschil enigszins goed met zijn genereuze standaarduitrusting, die onder meer verwarmde en gekoelde elektrische lederen zetels omvat, matrix-ledkoplampen, navigatie via een scherm van 15 duim, luchtvering en airco met vier zones. Je moet het wel met een iets minder goed afgewerkt interieur stellen.

Conclusie

Wie kan het Volkswagen kwalijk nemen om voor iedereen goed te doen? Niemand. Dat neemt niet weg dat de nieuwe Touareg R wat tussen twee vuren zit. Te zwaar om echt sportief te zijn, te stevig gedempt om echt comfortabel te zijn, en te duur om concurrentieel te zijn. Er zijn bovendien markten die recht hebben op een Touareg eHybrid, die minder krachtig is (381 pk), minder duur, en geen vals sportieve ambities heeft.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer