Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Volvo V60 D3 – Meer ambitie

De V60 is voor Volvo redelijk revolutionair. Dit is namelijk de eerste keer dat een break van het Zweedse merk wat sportiever mag zijn en wat minder volumineus. We legden de D3 op de proefbank.

De V60 mag dan wel afgeleid zijn van de S60 berline, hij deelt heel wat onderdelen met zijn grotere V70 en S80 broers. Maar uiterlijk behoudt hij de afmetingen van de S60. En meteen wordt duidelijk dat met een lengte van 4,63 meter de V60 niet de steun en toeverlaat van verhuizers zal worden, die andere Volvo breaks wel zijn. Hij beschikt over slechts 430 liter aan kofferruimte, wat met de achterbank plat (in 3 delen) kan aangroeien tot 1.241 liter.

Innerlijke schoonheid

Het interieur komt rechtstreeks over van de S60. We krijgen dus opnieuw de zwevende middenconsole te zien, die Volvo sinds enige jaren zo typeert. Ze biedt een duidelijke leesbaarheid van display en knoppen, terwijl het geheel het woord ergonomie invulling geeft. Helaas, datzelfde kan niet gezegd worden van het navigatiesysteem, waar het enige moeite kost om de bediening te doorgronden. En nu we toch over minpunten bezig zijn, ook de tellerpartij is voor verbetering vatbaar, met zijn plastic aluminiumimitatie rond de wijzerplaten. Het doet afbreuk aan een anders hoog kwaliteitsaanvoelen.

Zowel vooraan als achteraan beschik je over voldoende ruimte, terwijl het comfort en de steun van de stoelen gewoonweg perfect is.

Zoals elke Volvo is ook de V60 een absolute meester in veiligheid. Voor vele snufjes dien je wel bij te betalen. Zo vinden we een achteruitrijcamera terug, een dodehoeksensor en de nieuwe voetgangerswaarschuwing.

Dynamisch talent

Voor onze test namen we de D3 motor onder handen. Deze 2.0 vijfcilinder telt 163 pk en 400 Nm. Hij lijkt de meest geschikte motor voor de V60, ook al zal de DRIVe-versie (115 pk, 4,5 l/100 km) misschien we de populairste zijn. Die laatste scoort beter met zijn CO2-uitstoot van 119 gr/km in bedrijfsvloten.

Onze V60 komt bovendien met een zestraps automaat. Die onderscheidt zich door zijn zachte gangwissels, zijn intelligente sturing en zijn snelle respons op input van de bestuurder. Het is wel jammer dat hij niet over schakelflippers aan het stuur beschikt, wat je verplicht om manueel te schakelen via de pook (indien je dat wil). Bovendien kiest ook Volvo voor de onnatuurlijke schakelmethode: tegen de pook duwen om op te schakelen, trekken om terug te schakelen.

Het is een gemiste kans, omdat de automaat in D niet volop de dynamische kwaliteiten van het onderstel weet te benutten. En die zijn er. Je kan als bestuurder heel wat plezier beleven achter het stuur. Bovendien kan dat zonder de passagiers ziek te maken, want het comfort blijft in het merendeel van de omstandigheden gewaarborgd.

6,7 l/100 km

Met een prijs van 34.400 euro valt de V60 minder duur uit dan de meeste van zijn directe concurrenten. Maar wie echt van luxe wil genieten, zal fors moeten investeren in opties. Het verbruik ten slotte, valt goed mee. Volvo geeft zelf 6 l/100 km op, wij kwamen met 6,7 l/100 km aardig in de buurt tijdens onze test.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Volvo C40 Recharge Twin (2022) banner

Volvo C40 Recharge Twin: hetzelfde, maar dan anders

Autotests · Volvo
AS24 Volvo C40 Recharge 2021 banner

Volvo C40 Recharge: copy-paste

Autotests · Volvo
AS24 Volvo S60 Polestar Engineered 2021 banner

Volvo S60 T8 AWD Polestar Engineered: op zoek naar de meerwaarde

Autotests · Volvo
Ontdek meer