Suzuki GSF 600 motoren te koop: tweedehands en nieuw

Suzuki GSF 600

De Suzuki GSF 600, ook wel de Suzuki Bandit 600 genoemd, werd tussen 1995 en 2004 geproduceerd door Suzuki. De motor werd na de introductie in 1995 een aantal jaar nauwelijks aangepast, hoewel er vanaf 1996 wel twee modellen verkrijgbaar waren. Een naked versie en een gekuipte versie. In 2000 kwam er een nieuwe versie van de 600 uit met dubbele koplampen en een golvend windscherm. De Suzuki GSF 600 is een middelzware sport- en toermotor die ondanks zijn geringe vermogen voor een 600 cc motor, altijd erg populair is geweest.

Kenmerken van de Suzuki GSF 600

De Suzuki GSF 600 heeft een olie- en luchtgekoelde motor met een cilinderinhoud van 600 cc. De motor heeft een DOHC (Double Overhead Camshaft), oftewel een dubbele bovenliggende nokkenas. De vier cilinders hebben allen vier kleppen, wat in totaal neerkomt op 16 kleppen. Het maximale vermogen van de Suzuki GSF 600 is 58,7 kW (80 pk) bij 10.500 toeren per minuut. Het maximale koppel is 55,2 Nm bij 9500 toeren per minuut. Het leeggewicht van de motor is 204 kg.

Het succes van de Suzuki GSF 600

Op het moment dat de Suzuki GSF 600 geïntroduceerd werd, was al duidelijk dat het niet de snelste, lichtste of modernste motor was. De kracht van de GSF 600 ligt in de prijs kwaliteit verhouding. De 600 is een zeer goedkope motor, die desondanks zeer degelijk is. Bovendien ziet de motor er goed uit, en is hij comfortabel om op te rijden. Het model is zo populair dat verschillende fabrikanten motoren uitbrachten die duidelijk geïnspireerd waren op de Suzuki GSF 600. Zo bracht Honda de Hornet 600 uit, kwam Yamaha met de Fazer 600 en ook Suzuki kwam met een geüpgradede versie van de 600; de SV650. Al deze motoren waren geavanceerder dan de Suzuki GSF 600, maar de GSF 600 bleef goed verkopen en was bovendien nog steeds de zwaarste en meest comfortabele motor van al deze modellen. De motor is tot op de dag van vandaag populair en wordt veel tweedehands aangeschaft. Een groot voordeel van deze motor is dat hij makkelijk te repareren en te onderhouden is. De motor bestaat voornamelijk uit standaard onderdelen die makkelijk te verkrijgen en te vervangen zijn.