Suzuki GSX-R 1000 motoren te koop: tweedehands en nieuw

Suzuki GSX-R 1000

De Suzuki GSX-R 1000 werd in 2001 door Suzuki op de markt gebracht. De motor moest de GSX-R 1100 vervangen. De Suzuki GSX-R 1000 is een sportmotor met een cilinderinhoud van 999 cc.

Kenmerken van de Suzuki GSX-R 1000

De Suzuki GSX-R 1000 heeft een 999 cc motor met vier cilinders en vier kleppen per cilinder. De motor is vloeistof gekoeld en heeft een dubbele bovenliggende nokkenas. De motor heeft zes versnellingen en een droog gewicht van 205 kg bij de nieuwste modellen. Oudere modellen hebben een droog gewicht tussen de 166 en 172 kg. Het maximale vermogen van de Suzuki GSX-R 1000 is 120,9 kW (162,1 pk)bij 11.500 toeren per minuut en het maximale koppel is 108,3 Nm bij 8500 toeren per minuut. Het maximale toerental is ingesteld op 12.000 toeren per minuut. De motor haalt en topsnelheid van 288 km per uur en kan in 3 seconden optrekken van 0 tot 100 km per uur.

Veranderingen door de tijd heen

De Suzuki GSX-R 1000 is in de loop der jaren meerdere malen aangepast. Het eerste model werd in 2001 geïntroduceerd en verving de grootste en krachtigste motor uit de GSX-R serie; de GSX-R 1100. De GSX-R 1000 had 100 cc minder dan zijn voorganger en werd het grote broertje van de GSX-R 750. Beide motorfietsen hadden veel overeenkomsten, hoewel de R 1000 niet simpelweg een grotere versie van de R 750 was. De modellen hadden hetzelfde frame, maar dit was in de R 1000 van dikker materiaal gemaakt. Volgens Suzuki was de rigiditeit van het frame met 10% toegenomen ten opzichte van de R 750. De motor was een aangepaste R 750 motor en woog 59 kg, iets zwaarder dan de motor van de R 750. In 2002 werd de Suzuki GSX-R 1000 licht aangepast. In 2003 kwam een vernieuwd model op de markt, een lichtere, krachtigere motor die beter te besturen was. In 2005 werd het motorblok en het chassis aangepast. In 2007 kwam de motor opnieuw met een aangepast motorblok en chassis.