Dit factuur is een voorbeeld - u kunt uw voorkeurstarief met de dealer bespreken en een individueel leaseaanbod afsluiten.
Kilometerstand
222.000 km
Transmissie
Manueel
Bouwjaar
11/2003
Brandstof
Benzine
Vermogen
170 kW (231 PK)
Verkoper
Particulier
Basisgegevens
- Carrosserietype
- Cabriolet
- Categorie
- Tweedehands
- Aandrijving
- Achter
- Aantal stoelen
- 2
- Deuren
- 2
Voertuiggeschiedenis
- Kilometerstand
- 222.000 km
- Bouwjaar
- 11/2003
- Vorige eigenaren
- 3
- Onderhoudhistoriek
- Ja
- Niet-rokers auto
- Ja
Technische Gegevens
- Vermogen
- 170 kW (231 PK)
- Transmissie
- Manueel
- Cilinderinhoud
- 2.979 cm³
- Versnellingen
- 6
- Cilinders
- 6
- Gewicht
- 1.365 kg
Energieverbruik
- Emissieklasse
- Euro 4
- Brandstof
- Benzine
- Brandstofverbruik
9,1 l/100 km (comb.)
- CO2-emissie
- 221 g/km (comb.)
Uitrusting
Kleur en Bekleding
- Koetswerkkleur
- Grijs
- Soort lak
- Metallic
- Kleur interieur
- Zwart
- Interieur
- Volledig leder
Beschrijving
Verkoop van BMW Z4 E85 3.0i door particulier (met volledige onderhoudshistoriek ondertussen).
1. Wat kan ik van de auto zeggen dat je niet uit de cijfers kunt opmaken?
Je kan met de auto ook rustig "dieselen" in lage toeren (tss 1500-2000tpm). Dus als je wat wil hypermilen, dan gaat dit ook vrij goed met deze auto. Met een 52 liter tank kan je 650-700km bereiken als je het rustiger aan doet, bvb. ± 110km/h op autostrade. Kortom, allemaal maar om te zeggen dat BMW met de Z4 M54(B30) motor terecht in de prijzen is gevallen. Voldoende koppel in de lager toeren en veel vermogen in de hoge toeren, dankzij het VANOS systeem en een lineaire opbouw. Geen issues met het VANOS systeem. Nooit gehad.
2. Wat nog? Natuurlijk kan je er ook mee knallen. Hoog in de toeren gaan, is dan het advies met deze atmosferische motor (tot max 6500 tpm). Max pk's zijn bij 5800-5900 tpm. Max koppel van 300Nm is bij 3500 tpm.
3. Auto is door de eerste (Duitse) eigenaar reeds met BBS velgen (BMW embleem) in koetswerkkleur uitgerust. De velgen hebben wel lichte beschadigingen opgelopen, maar dit valt te herstellen. Deze 19 inch maat zijn geen probleem op de keuring: het wordt wel aangeduid als tuning op het keuringsdocument.
4. Ik ben de derde eigenaar. Ik heb de auto in maart 2015 gekocht toen hij 11 jaar en 4 maanden oud was. De auto had ±68.000 km op de teller. De tweede eigenaar heeft hem voor persoonlijke redenen snel moeten doorverkopen. Hij heeft er geen 2000 km mee kunnen rijden. Dus je zou kunnen stellen dat de auto maar 2x eigenaren heeft gehad, als dat belangrijk voor jou zou zijn. Misschien koopt de tweede eigenaar hem wel terug ... wie weet!?
5. Leuk uitlaatgeluid, mag ik ook niet vergeten te vermelden. Geen enkel irritant uitlaatgedreun in de cabine bij autostrade snelheden tussen 110-140 km/h of bij eender welke andere snelheid, wat niet gezegd kon worden voor de M2 die ik ooit gehad heb. Alles is persoonlijk uiteraard, maar ik kan de Z4 niet beter ophemelen door te zeggen dat ik hem veel liever had dan de M2. De Z4 was op zoveel vlakken beter die er toe deden: de beleving. Lees verder wat ik precies bedoel. Uiteraard was de M2 beter op een aantal vlakken, maar die hebben de M2 nooit gered van een vroegtijdige verkoop. Ik dacht altijd dat de M2 deze Z4 zou gaan opvolgen, maar het is helemaal anders uitgedraaid, door de kwaliteiten van de Z4.
De Z4 klinkt lekker diep bij lage toeren en ik zou niet weten hoe ik het geluid bij hoge toeren zou moeten noemen: luid en goed voor mij :-). Als je het dak opent, wordt het geluid nog beter. Als je met de Z4 leert rev-matchen (en daar zijn de pedalen goed voor geplaatst) dan kan je jezelf ook nog wat extra trakteren op van die lichte plofgeluiden bij het terugschakelen. Maar het is subtiel, het is geen geknal. De Sport knop in de auto maakt - in mijn ervaring - het gaspedaal nog directer, wat nergens nodig voor is. Het gaspedaal is standaard al zeer direct, wat een leuk vinnig rijgevoel geeft. De M2 had dit directe gaspedaalgevoel pas in de Sport+ stand (maar dan was de ESP uitgeschakeld, wat ik geen slimme ontwerpkeuze vond voor een auto met 370pk op een leuke hobbelige secundaire weg)
6. Ik apprecieerde ook de sportieve zithouding in de Z4, niet alleen omdat je laag bij de grond zit. maar vooral omdat je horizontaler in de auto zit dan veel andere sportieve wagens. Je zit veel minder "op een bankje" met je benen naar beneden hangend. Dit was nog een belangrijke reden om de Z4 te houden en de M2 te verkopen.
7. Nog een reden waarom deze auto sportiever aanvoelde dan de M2: de Z4 heeft een klein (driespakig) stuur. Ik zou het nooit geweten hebben, moest ik het niet zelf ervaren hebben, maar een kleiner stuur geeft dus meer het gevoel dat je in een sportieve auto zit en een auto beter in de hand doet voelen. Het is ook ergens comfortabeler dat je handen niet zo ver uit mekaar staan.
8. Nog een reden waarom de Z4 sportiever aanvoelde dan de M2: de minder comfortabele ophanging. Jawohl. Klinkt misschien niet positief, maar die stijvere ophanging geeft je sneller een gevoel dat je snel gaat. Maar uiteraard is dit minder comfortabel maar aan de ophanging kan je altijd zelf iets doen, zou je dat willen. Ik heb de Z4 nooit te stijf gevonden.
9. Wie weet is het volgende nog een pluspuntje voor je: ik ben 1m90 en kon een racehelm in de Z4 dragen. Geen probleem dus qua dakhoogte. Er zijn niet zoveel cabrio's in het normale prijssegment waar je goed inpast als je groot bent, is mijn ervaring. De Z4 is dus geschikt voor grote personen.
10. Over het dak gesproken, het dak gaat (elektrisch) snel open en dicht, maar je moet er wel stil voor staan. Dus al rijdend kan je het dak niet openen of sluiten. Maar rijden in de regen kan, als het niet te hard regent uiteraard. Dit is een licht magische ervaring, door hoe de wind de overgrote meerderheid van de regen over de auto afbuigt.
11. De koffer is 230 liter groot (zie foto) als ik me niet vergis en dat is voor mij/ons altijd ruim genoeg gebleken. Zelfs recent met de vrouw 12 dagen op zomervakantie geweest en we hadden de vakantie gerust één week langer kunnen laten duren. Langer had ook nog gekund, maar dan ga je misschien minder fraaie dingen van ons denken :-). In de winter kan je een klep in het koffer verzetten zodat er 20 liter meer bagageruimte is. Ik ben niet zeker of je dan 230 of 250 liter stockageruimte hebt.
12. Ik heb in alle seizoenen met de auto gereden: altijd comfortabel dankzij de automatische airco. Ik vind dat de auto drie karakters heeft: 1) dak dicht, 2) dak open en 3) dak dicht maar beide ramen helemaal open. Ik noem dit de parasol modus. Dit is ook leuk rijden als je je op een zonnige dag wat wil beschermen tegen de zon. De wind waait dan lekker aangenaam door de cabine en zorgt voor verfrissing.
13. Niet te vergeten dat je ook een set van 4x winterbanden (Continental WinterContact) erbij krijgt, die volgens mij zeker nog 2x seizoenen meegaan afh van het aantal km dat je maakt (zie twee foto's). Twee nieuwe zomerbanden zijn dit jaar gelegd: Michelin Pilot Sport 4S. De andere twee banden zijn straatlegale Yokohama AD08R (semi-slick band, geschikt voor regen). En dan zijn ook nog 14 augustus (2025) de remschijven, de remblokken en klauwen vooraan vervangen (kostprijs 830 Euro: zie foto's). Bandenmaat is 225/35/R19.
14. De auto voldoet aan de EURO4 norm. Dit wil in de praktijk zeggen dat dit voor de paar Belgische steden die een Low Emission Zone hebben, pas de laagste toegelaten norm is in 2028. Dus nog na 2028, kan je nog in elke Belgische stad ermee rondrijden. Misschien zelfs tot het een oldtimer is in 2033? Voor landen als Duitsland of Frankrijk koop je voor een paar euro's een milieuvignet. Of je gebruikt hem als circuitwagen en geniet er van op trackdays. De motor kan het zonder problemen aan.
15. De 2de eigenaar heeft er een modernere radio ingeplaatst die Bluetooth ondersteunt en een externe microfoon heeft (zie foto's). Ik heb het altijd een zeer welkome aanpassing gevonden, want nu kan je handsfree bellen en stream je je eigen muziek. De originele radio wordt uiteraard meegeleverd. De luidsprekers in de Z4 zijn prima voor zowel muziek als voor een verstaanbaar gesprek te voeren.
16. Ook had de tweede eigenaar er een Brodit gsm houder in geplaatst. Dit blijft ook in de auto zitten. Als je gsm niet past in de huidige clip, dan kan je gewoon een nieuwe clip kopen en de standhouder kan je blijven gebruiken.
17. Ik heb zelf tussen de bestuurder en passagier een Go Pro mount geplaatst. Dit blijft ook zitten. (zie foto)
18. Waarom verkoop ik de auto dan als ik hem zelf zo leuk vind/vond? Het is gewoon tijd voor iets anders voor mij, iets elektrisch. Ik heb 10 jaar serieus van de auto genoten. Ik heb er alles mee beleefd wat ik wilde doen. Ik vind het nog altijd de knapste Z4 die er is (en die er te koop staat). Ik weet dat "schoonheid" een persoonlijke kwestie is. Het was in 2015 liefde op het eerste gezicht toen ik de advertentie zag. Ik vond geen enkele E85 die mijn (esthetische) goesting was, tot ik deze zag. De latere Z4 modellen hadden esthetisch voor mij niet wat de E85 had qua looks. Toen ik hem in maart 2015 kocht, stond hij ook te koop met een ± 1500-2000 Euro premium tov vergelijkbare modellen. Ik vind hem dat nu nog waard. De BBS velgen alleen al zijn 2000 Euro waard, volgens kenners. En je krijgt er dus nog die set van 4 winterbanden bij en een auto die altijd goed onderhouden is, denk maar aan de volledige nieuw remset vooraan voor 830 Euro. De onderhoudshistoriek kan ik opsturen naar geïnteresseerden.
19. Ik heb nog wat foto's toegevoegd om de praktische kant van de Z4 wat te belichten. Achter beide zetels vind je zowel netjes als een extra opbergruimte. Tussen de zetels, is er nog een compartiment waar de klep een handige pennenhouder is. Er is nog een nuttig netje aan de passagierstoel. En BMW heeft zelfs twee bekerhouders in het dashboard weten te plaatsen. Elk hoekje of kantje heeft BMW benut. Ik heb een paar keer in een E89 gezeten, de E85 heeft een ruimere cabine, met meer beenruimte. Twijfel niet tussen een E85 of E89. Met dit stoffen dak heb ik nooit enige issue gehad. Kom deze Z4 gerust eens bezoeken.
20. Als je na dit allemaal gelezen te willen hebben nog vragen zou hebben, dan hoor ik het wel. Ik zal proberen op je vragen te antwoorden.
Ik rij maandelijks gemiddeld nog iets van een 500 km met de Z4, dus de km-stand zal nog iets kunnen verhogen tegen dat je de auto koopt. Ik ben op het moment van schrijven nog een paar 100-km verwijderd van de 222.000 km.
1. Wat kan ik van de auto zeggen dat je niet uit de cijfers kunt opmaken?
Je kan met de auto ook rustig "dieselen" in lage toeren (tss 1500-2000tpm). Dus als je wat wil hypermilen, dan gaat dit ook vrij goed met deze auto. Met een 52 liter tank kan je 650-700km bereiken als je het rustiger aan doet, bvb. ± 110km/h op autostrade. Kortom, allemaal maar om te zeggen dat BMW met de Z4 M54(B30) motor terecht in de prijzen is gevallen. Voldoende koppel in de lager toeren en veel vermogen in de hoge toeren, dankzij het VANOS systeem en een lineaire opbouw. Geen issues met het VANOS systeem. Nooit gehad.
2. Wat nog? Natuurlijk kan je er ook mee knallen. Hoog in de toeren gaan, is dan het advies met deze atmosferische motor (tot max 6500 tpm). Max pk's zijn bij 5800-5900 tpm. Max koppel van 300Nm is bij 3500 tpm.
3. Auto is door de eerste (Duitse) eigenaar reeds met BBS velgen (BMW embleem) in koetswerkkleur uitgerust. De velgen hebben wel lichte beschadigingen opgelopen, maar dit valt te herstellen. Deze 19 inch maat zijn geen probleem op de keuring: het wordt wel aangeduid als tuning op het keuringsdocument.
4. Ik ben de derde eigenaar. Ik heb de auto in maart 2015 gekocht toen hij 11 jaar en 4 maanden oud was. De auto had ±68.000 km op de teller. De tweede eigenaar heeft hem voor persoonlijke redenen snel moeten doorverkopen. Hij heeft er geen 2000 km mee kunnen rijden. Dus je zou kunnen stellen dat de auto maar 2x eigenaren heeft gehad, als dat belangrijk voor jou zou zijn. Misschien koopt de tweede eigenaar hem wel terug ... wie weet!?
5. Leuk uitlaatgeluid, mag ik ook niet vergeten te vermelden. Geen enkel irritant uitlaatgedreun in de cabine bij autostrade snelheden tussen 110-140 km/h of bij eender welke andere snelheid, wat niet gezegd kon worden voor de M2 die ik ooit gehad heb. Alles is persoonlijk uiteraard, maar ik kan de Z4 niet beter ophemelen door te zeggen dat ik hem veel liever had dan de M2. De Z4 was op zoveel vlakken beter die er toe deden: de beleving. Lees verder wat ik precies bedoel. Uiteraard was de M2 beter op een aantal vlakken, maar die hebben de M2 nooit gered van een vroegtijdige verkoop. Ik dacht altijd dat de M2 deze Z4 zou gaan opvolgen, maar het is helemaal anders uitgedraaid, door de kwaliteiten van de Z4.
De Z4 klinkt lekker diep bij lage toeren en ik zou niet weten hoe ik het geluid bij hoge toeren zou moeten noemen: luid en goed voor mij :-). Als je het dak opent, wordt het geluid nog beter. Als je met de Z4 leert rev-matchen (en daar zijn de pedalen goed voor geplaatst) dan kan je jezelf ook nog wat extra trakteren op van die lichte plofgeluiden bij het terugschakelen. Maar het is subtiel, het is geen geknal. De Sport knop in de auto maakt - in mijn ervaring - het gaspedaal nog directer, wat nergens nodig voor is. Het gaspedaal is standaard al zeer direct, wat een leuk vinnig rijgevoel geeft. De M2 had dit directe gaspedaalgevoel pas in de Sport+ stand (maar dan was de ESP uitgeschakeld, wat ik geen slimme ontwerpkeuze vond voor een auto met 370pk op een leuke hobbelige secundaire weg)
6. Ik apprecieerde ook de sportieve zithouding in de Z4, niet alleen omdat je laag bij de grond zit. maar vooral omdat je horizontaler in de auto zit dan veel andere sportieve wagens. Je zit veel minder "op een bankje" met je benen naar beneden hangend. Dit was nog een belangrijke reden om de Z4 te houden en de M2 te verkopen.
7. Nog een reden waarom deze auto sportiever aanvoelde dan de M2: de Z4 heeft een klein (driespakig) stuur. Ik zou het nooit geweten hebben, moest ik het niet zelf ervaren hebben, maar een kleiner stuur geeft dus meer het gevoel dat je in een sportieve auto zit en een auto beter in de hand doet voelen. Het is ook ergens comfortabeler dat je handen niet zo ver uit mekaar staan.
8. Nog een reden waarom de Z4 sportiever aanvoelde dan de M2: de minder comfortabele ophanging. Jawohl. Klinkt misschien niet positief, maar die stijvere ophanging geeft je sneller een gevoel dat je snel gaat. Maar uiteraard is dit minder comfortabel maar aan de ophanging kan je altijd zelf iets doen, zou je dat willen. Ik heb de Z4 nooit te stijf gevonden.
9. Wie weet is het volgende nog een pluspuntje voor je: ik ben 1m90 en kon een racehelm in de Z4 dragen. Geen probleem dus qua dakhoogte. Er zijn niet zoveel cabrio's in het normale prijssegment waar je goed inpast als je groot bent, is mijn ervaring. De Z4 is dus geschikt voor grote personen.
10. Over het dak gesproken, het dak gaat (elektrisch) snel open en dicht, maar je moet er wel stil voor staan. Dus al rijdend kan je het dak niet openen of sluiten. Maar rijden in de regen kan, als het niet te hard regent uiteraard. Dit is een licht magische ervaring, door hoe de wind de overgrote meerderheid van de regen over de auto afbuigt.
11. De koffer is 230 liter groot (zie foto) als ik me niet vergis en dat is voor mij/ons altijd ruim genoeg gebleken. Zelfs recent met de vrouw 12 dagen op zomervakantie geweest en we hadden de vakantie gerust één week langer kunnen laten duren. Langer had ook nog gekund, maar dan ga je misschien minder fraaie dingen van ons denken :-). In de winter kan je een klep in het koffer verzetten zodat er 20 liter meer bagageruimte is. Ik ben niet zeker of je dan 230 of 250 liter stockageruimte hebt.
12. Ik heb in alle seizoenen met de auto gereden: altijd comfortabel dankzij de automatische airco. Ik vind dat de auto drie karakters heeft: 1) dak dicht, 2) dak open en 3) dak dicht maar beide ramen helemaal open. Ik noem dit de parasol modus. Dit is ook leuk rijden als je je op een zonnige dag wat wil beschermen tegen de zon. De wind waait dan lekker aangenaam door de cabine en zorgt voor verfrissing.
13. Niet te vergeten dat je ook een set van 4x winterbanden (Continental WinterContact) erbij krijgt, die volgens mij zeker nog 2x seizoenen meegaan afh van het aantal km dat je maakt (zie twee foto's). Twee nieuwe zomerbanden zijn dit jaar gelegd: Michelin Pilot Sport 4S. De andere twee banden zijn straatlegale Yokohama AD08R (semi-slick band, geschikt voor regen). En dan zijn ook nog 14 augustus (2025) de remschijven, de remblokken en klauwen vooraan vervangen (kostprijs 830 Euro: zie foto's). Bandenmaat is 225/35/R19.
14. De auto voldoet aan de EURO4 norm. Dit wil in de praktijk zeggen dat dit voor de paar Belgische steden die een Low Emission Zone hebben, pas de laagste toegelaten norm is in 2028. Dus nog na 2028, kan je nog in elke Belgische stad ermee rondrijden. Misschien zelfs tot het een oldtimer is in 2033? Voor landen als Duitsland of Frankrijk koop je voor een paar euro's een milieuvignet. Of je gebruikt hem als circuitwagen en geniet er van op trackdays. De motor kan het zonder problemen aan.
15. De 2de eigenaar heeft er een modernere radio ingeplaatst die Bluetooth ondersteunt en een externe microfoon heeft (zie foto's). Ik heb het altijd een zeer welkome aanpassing gevonden, want nu kan je handsfree bellen en stream je je eigen muziek. De originele radio wordt uiteraard meegeleverd. De luidsprekers in de Z4 zijn prima voor zowel muziek als voor een verstaanbaar gesprek te voeren.
16. Ook had de tweede eigenaar er een Brodit gsm houder in geplaatst. Dit blijft ook in de auto zitten. Als je gsm niet past in de huidige clip, dan kan je gewoon een nieuwe clip kopen en de standhouder kan je blijven gebruiken.
17. Ik heb zelf tussen de bestuurder en passagier een Go Pro mount geplaatst. Dit blijft ook zitten. (zie foto)
18. Waarom verkoop ik de auto dan als ik hem zelf zo leuk vind/vond? Het is gewoon tijd voor iets anders voor mij, iets elektrisch. Ik heb 10 jaar serieus van de auto genoten. Ik heb er alles mee beleefd wat ik wilde doen. Ik vind het nog altijd de knapste Z4 die er is (en die er te koop staat). Ik weet dat "schoonheid" een persoonlijke kwestie is. Het was in 2015 liefde op het eerste gezicht toen ik de advertentie zag. Ik vond geen enkele E85 die mijn (esthetische) goesting was, tot ik deze zag. De latere Z4 modellen hadden esthetisch voor mij niet wat de E85 had qua looks. Toen ik hem in maart 2015 kocht, stond hij ook te koop met een ± 1500-2000 Euro premium tov vergelijkbare modellen. Ik vind hem dat nu nog waard. De BBS velgen alleen al zijn 2000 Euro waard, volgens kenners. En je krijgt er dus nog die set van 4 winterbanden bij en een auto die altijd goed onderhouden is, denk maar aan de volledige nieuw remset vooraan voor 830 Euro. De onderhoudshistoriek kan ik opsturen naar geïnteresseerden.
19. Ik heb nog wat foto's toegevoegd om de praktische kant van de Z4 wat te belichten. Achter beide zetels vind je zowel netjes als een extra opbergruimte. Tussen de zetels, is er nog een compartiment waar de klep een handige pennenhouder is. Er is nog een nuttig netje aan de passagierstoel. En BMW heeft zelfs twee bekerhouders in het dashboard weten te plaatsen. Elk hoekje of kantje heeft BMW benut. Ik heb een paar keer in een E89 gezeten, de E85 heeft een ruimere cabine, met meer beenruimte. Twijfel niet tussen een E85 of E89. Met dit stoffen dak heb ik nooit enige issue gehad. Kom deze Z4 gerust eens bezoeken.
20. Als je na dit allemaal gelezen te willen hebben nog vragen zou hebben, dan hoor ik het wel. Ik zal proberen op je vragen te antwoorden.
Ik rij maandelijks gemiddeld nog iets van een 500 km met de Z4, dus de km-stand zal nog iets kunnen verhogen tegen dat je de auto koopt. Ik ben op het moment van schrijven nog een paar 100-km verwijderd van de 222.000 km.
Prijsevaluatie
Leasing
Verkoper
Particulier- BTW verrekenbaar
- Lijst gebaseerd op informatie aangegeven door de producent.
- Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen.
- Specificatie van de fabrikant voor nieuwe voertuigen. Afhankelijk van de kilometerstand, het rijgedrag, de leeftijd van de batterij en het laadgedrag, kan de radius van occasies aanzienlijk variëren.