Bentley Arnage te koop: tweedehands en nieuw

}
Bentley Arnage

Bentley Arnage

De Bentley Arnage is het laatste door Rolls-Royce ontwikkelde model

De vele decennia onder één dak verenigde luxe Britse automerken Rolls-Royce en Bentley stonden lange tijd voor een modelpolitiek die in de autogeschiedenis tamelijk uniek is. De exclusieve sedans, coupés en cabriolets uit de hoofdfabriek in het Engelse Crewe werden parallel onder beide merknamen verkocht. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

De Bentley Arnage is het laatste door Rolls-Royce ontwikkelde model

De vele decennia onder één dak verenigde luxe Britse automerken Rolls-Royce en Bentley stonden lange tijd voor een modelpolitiek die in de autogeschiedenis tamelijk uniek is. De exclusieve sedans, coupés en cabriolets uit de hoofdfabriek in het Engelse Crewe werden parallel onder beide merknamen verkocht. Alleen het logo en het radiatorrooster onderscheidden een Rolls-Royce qua uiterlijk van het Bentley-zustermodel. Maar onder de immense motorkap had een Bentley echter traditioneel iets anders te bieden dan een Rolls-Royce: een betere prestatie, meer acceleratievermogen en meer sportiviteit. Toen de Britten in 1998 met de Rolls-Royce Silver Seraph hun eerste echt nieuwe ontwikkeling sinds de jaren ’80 presenteerden, werd vastgehouden aan de vertrouwde modelpolitiek. Er werd met de Bentley Arnage ook weer een sportsedan op basis van de Rolls-Royce in de collectie opgenomen. Dit zouden de laatste zustermodellen van de traditionele autofabrikant worden. Want in hetzelfde jaar werd het bedrijf opgesplitst en werden de merkrechten aan de Duitse autofabrikanten VW en BMW verkocht. Op deze manier kwam het erfgoed van Bentley in handen van het Volkswagen concern. Totdat opvolger Bentley Mulsanne in 2009 klaar was behielden de Wolfsburgers de Bentley Arnage in de collectie.

De eerste Bentley Arnage modellen waren uitgerust met V8-motoren van BMW

Toen in het voorjaar van 1998 de Bentley Arnage van de band rolde, konden de Britten zichzelf loven om het feit dat zij één van de snelst optrekkende luxe sedans ter wereld aanboden. Deze eretitel was te danken aan een technische vernieuwing die brak met oude tradities. Voor de opsplitsing van Rolls-Royce koos de oude eigenaar ervoor om de tot nu toe gebruikte V8-motoren uit eigen productie in de nieuwe Bentley Arnage te vervangen door een motor die moderner en zuiniger zou zijn. Ze keken rond bij de in aanmerking komende leveranciers en vonden in Mí¼nchen wat ze zochten. BMW kreeg de opdracht om de nieuwe V8-motoren te leveren. De bij Rolls-Royce horende motorenfabrikant Cosworth paste de motoren aansluitend voor de Bentley Arnage aan.

De Bentley Arnage Green Label

De eerste motorengeneratie van de Bentley Arnage had zijn sportieve dynamiek te danken aan de twee ingebouwde turboladers. Hiermee had de Bentley Arnage een prestatievermogen van 260 kW (353 pk). Met de 4,4 liter motor accelereerde de bijna 2,5 ton zware en bijna 5,40 meter lange sedan in zo’n 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De maximumsnelheid viel met 240 km/u echter wat gemiddeld uit. Hij lag hiermee tien kilometer per uur lager dan de maximumsnelheid van de zware voorganger Bentley Turbo R. De Bentley Arnage werd tot 2000 net een groen vleugellogo van het merk Bentley onder de naam Green Label aangeboden.

De Bentley Arnage Red Label

Een tweede variant van de Bentley Arnage met een grotere cilinderinhoud was vanaf 1999 onder de naam Red Label in de collectie opgenomen. De nieuwe merkeigenaar Volkswagen koos voor deze versie voor de 6,8 liter motor die eerder al in de Bentley Turbo R gebruikt werd. De Bentley Arnage Red Label had een prestatievermogen van 336 kW (456 pk). De sedan accelereerde in 5,5 seconden van 0 naar 100 km/u en haalde een topsnelheid van 270 km/u. Het nadeel: met de traditionele V8-motor, geproduceerd door Cosworth, verbruikte de Bentley Arnage met 19,5 liter drie liter meer dan de Bentley Arnage Green Label. Wat in deze prijsklasse echter voor slechts weinig consumenten bepalend was bij de aankoop. 

De Bentley Arnage R en de lange versie Bentley Arnage RL

Vanaf 2001 werd met de beëindiging van de productie van de Green Label Bentley Arnage de Label-benaming laten vallen. Het 6,8 liter model werd vanaf 2002 als Bentley Arnage R op de markt gebracht. Tegelijkertijd werd het modelpalet uitgebreid met lange versies van de Bentley Arnage. De Bentley Arnage RL werd tot in 2006 met drie verschillende wielbasissen (waarvan de grootste 3,80 meter is) aangeboden. Ter vergelijking: de normale Bentley Arnage had een wielbasis van 3,11 meter.

De Bentley Arnage T en gewijzigde twinturbomotoren vanaf 2002

Met de introductie van de lange versies kreeg de Bentley Arnage een gewijzigde V8-motor met een cilinderinhoud van 6,8 liter. Net als de eerder uit de collectie gehaalde 4,4 liter motor had deze motor nu twee turboladers die de prestatie van de 298 kW (405 pk) motor moesten verbeteren. De motor werd in gewijzigde versie gebruikt in het in 2002 geïntroduceerde topmodel Bentely Arnage T. Deze had een prestatievermogen van 340 kW (462 pk). Na een modelonderhoud in 2005 stegen de motorprestaties naar 373 kW (507 pk) voor de Arnage T en naar 335 kW (456 pk) voor de Arnage R. Vanaf 2009 stond vervolgens met de Bentley Mulsanne de opvolger van de Bentley Arnage klaar.

Technische gegevens van de Bentley Arnage

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens