Ga naar hoofdinhoud
bmw-e34-l-01

BMW E34

1 / 4
bmw-e34-l-01
bmw-e34-l-02
bmw-e34-l-03
bmw-e34-l-04

Sterke punten

  • 50-50% gewichtsverdeling
  • Vinnige motorisaties
  • Degelijke uitvoering interieur

Zwakke punten

  • Populaire kilometervreters

Sportief rijden in een luxueus jasje

In 1986 lanceert BMW de eerste 7-serie onder de code E32. Deze romige luxesedan wordt ook geleverd met een 12-cilinder en al snel wordt de link gemaakt met die andere luxe-sedan de Mercedes S-klasse, die tot dan zijn gelijke nog moest vinden. In januari 1988 volgt de opvolger van de E28, de tweede generatie 5-serie. Net als de E32 werd de E34 ontworpen door Claus Luthe. De weg die werd ingeslagen met de E32 wordt vervolgd, en de luxe van de 7-serie heeft zijn doorgang gevonden in deze zeer gestileerde en veel meer aerodynamische 5.

Interesse in een BMW E34

BMW E34 tweedehands auto
BMW E34 nieuwe auto

Goede redenen

  • De E34 was nog te krijgen met een echte V8, plezier gegarandeerd.

  • Dit was de eerste 5-serie uitgerust die je kan uitrusten met vierwielaandrijving. Dat maakt hem redelijk uniek.

  • De E34 is tegenover zijn voorganger, de E28 een enorme stap vooruit. Hij is dan ook een stuk moderner dan de E28, maar blijft even zeldzaam.

Belangrijke gegevens

Motoren

Benzinemotoren

De lauwe reacties op de ingelepelde viercilinders en het succes van de zescilinder in de E28 (voorganger en eerste 5-serie) maakten dat BMW opnieuw koos voor de zescilinder in quasi de ganse nieuwe 5-lijn, enkel de 518i, 530i en 540i niet. Deze werden voorzien van de nieuwste elektronische injectiesystemen en de vermogens varieerden tussen 129 tot 286 pk. De 5 was te krijgen als 518i, 520i, 525i, 525ix, 530i, 535i en 540i. De 535i werd overgenomen uit de E28, de 530i en 540i krijgen een nieuw achtcilinderblok.

Enkel de legendarische M5 deed er nog een schepje op met zijn 315pk sterke S38 B36-motor.

Dieselmotoren

Het dieselgamma bleef karig met een 524td, 525td en 525tds. De tds had, door de toevoeging van een intercooler, 143 paarden (in vergelijk met 115 voor haar andere dieselzusjes) en 260Nm toch al een best pittige diesel voor de tijd.

Alternatieve aandrijfconcepten

Als eerste Europese autofabrikant, kwam BMW in het najaar van 1995 met de 518g op de proppen. Deze enkel als break geleverde bolide had een bivalente benzine- en aardgasaandrijving. Slechts 298 exemplaren werden verkocht.

BMW experimenteerde ook met een hybride 518i. De elektrische aandrijving kon worden ingeschakeld via een automatisch schakelende koppeling die met de motor en standaardkoppeling was verbonden. Wanneer de wagen puur elektrisch reed kon zo de verbrandingsmotor afgekoppeld worden van de aandrijving. De 370kg die de elektrische aandrijving toevoegde aan de wagen beïnvloedde het rijgedrag niet ten goede, maar de hybride versie moest niet onder doen voor diens benzinevariant. De radius was puur elektrisch 30km.

Afmetingen

Sedan en Touring waren exact even groot 4720mm lang, 1750mm breed en 1420mm hoog.

Varianten

Enkele jaren nadat BMW met de E30 het breaksegment (even de 2002 Touring buiten beschouwing gelaten) had aangeboord, werd dezelfde strategie gebruikt voor de E34. Het duurde echter 4 jaar voordat BMW met de eerste 5-serie break uitkwam. Slechts 124.656 stuks van de 1.333.438 waren Tourings, maar de Touring liep wel tot juni ’96, de sedan was dan al anderhalf jaar uit productie genomen.

Een andere nieuwigheid voor de 5-serie was vierwielaandrijving in zowel sedan als touring. Van beiden werden respectievelijk 4.783 en 4.583 stuks gebouwd. Pas in de E60 zou BMW terug met een vierwielaangedreven 5-reeks uitpakken. Als concept car ontwierp BMW Individual nog de BMW 530iX Enduro Touring die wat Fiat Multipla-trekjes had en bijgevolg nooit werd voorgesteld aan het grote publiek.

In september 1988 lanceert BMW M GmbH de 2de M5 (na de E28), trouwens de laatste M5 die handgebouwd is door BMW M zelf. De eerste generatie M5 E34 heeft als motor een doorontwikkelde 3,5l zes-in-lijn zoals deze in de E28 gelepeld werd. En alhoewel de M5 200kg zwaarder is dan zijn voorganger, trekt hij toch naar de 100km/u in 6,3 seconden en beschikt hij over 311pk en 360Nm. Wat zelfs vandaag nog indrukwekkend is. Vanaf ’92 krijgt de M5 een opgeboord blok met 3795cc, dit resulteert in 335pk, 400Nm en 5,9 tot de honderd. De M5’s werden begrensd op 250km/u. Leuke feature op de M5 zijn de peddelwielen die door een turbinewerking 25% meer koeling van de schijven verzorgen. Van deze velgen zijn er ook 2 verschillende varianten. Optioneel werd de M ook met een zesbak geleverd die de prestaties nog iets scherper stelde. Van de M5 werd 1 cabrio gebouwd, en enkele limited editions, zoals de M5 Touring Nurburgring Edition.

Prijzen

Bij de aankoop van een E34 zal men weinig roest treffen op de dragende delen omwille van de gedeeltelijke verzinking van het chassis. Afhankelijk van het bouwjaar verschillen de wagens wat, maar klassieke roestplekken zijn de uitsparing van de tankdop (werd verlijmd), de onderkant van de deuren, de voorspatborden, de krikpunten, achterbumper en klassiek bij de Touring is roest op de achterklep.

De meest gewilde modellen zijn de modellen na de tweede facelift, met name de 525i met Executive-uitvoering en de 540i met zijn handgeschakelde V8 (liefst met zesversnellingsbak). In de liefhebbersmarkt kosten deze respectievelijk €8.000 à €11.000 en €14.000 à 18.000. De Touring kost je telkens nog enkele duizendjes meer.

Door de mythische status van de M5 E34 kost deze je al gauw €33.000 à €45.000. Je krijgt in ruil wel de laatste door BMW M GmbH gebouwd 5-serie voor terug. De M5 Touring valt iets goedkoper uit en strandt op €30.000 à €40.000. Een Alpina B10 zal je ongeveer evenveel kosten.

Design

Buitenzijde

De E34 kende** twee facelifts**, in ’92 een kleine optische aanpassing die zich laat opmerken in de montage van E36-spiegels en kwalitatief betere binnenbekleding. In mei ’94 volgt de tweede facelift, die de voorgrille voorziet van bredere nieren, de motorkap zoals die reeds op de V8-modellen (530i en 540i) werd gemonteerd en kunststof dorpels die gespoten worden in de koetswerkkleur.

Binnenzijde

De E34 werd standaard geleverd met getinte ruiten, elektrische spiegels, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling en verstelbare voorzetels. Vanaf de 525i kreeg je ook nog ABS aan dit lijstje toegevoegd. Hierboven kan je nog kiezen van de ellenlange optielijst die BMW eigen is. Na ’92 kon je nog een Executive-uitvoering kiezen.

Alternatieven

De E34 was zijn tijd vooruit, en daarom is een gepaste variant vinden niet gemakkelijk. Wanneer we in een vergelijkbare klasse kijken, dan komen we uit bij een Audi 100, maar die was al quasi 10 jaar uit in 1990 en allesbehalve sexy en sportief. De W124 van Mercedes werd in navolging van de M-divisie onder handen gepakt door AMG. Dit ging niet ongemerkt en Stuttgart pikte hier op in door de lancering van de 500E, die een leuke uitdager was voor de M5.

FAQ

Welke BMW E34 moet ik kiezen?
Net zoals de E30 blijft de Touring tot de verbeelding spreken. Qua motor kijk je best voor enige fun vanaf de 525i, maar gezien de kilometerstatus van deze auto’s, is eender welke model met lage kilometrage en een intact interieur altijd een goede keuze.
Is een E34 een goede eerste oldtimer?
De E34 is één van de laatste modellen die nog vrij eenvoudig werden uitgevoerd. Qua elektronica beperkt het geheel zich nog tot aansturingen van ramen en dergelijke. Hierdoor is de mechaniek nog vrij simpel en toegankelijk. Mocht je de handen uit de mouwen willen steken dan is dat alvast een plus.
Hoeveel kost de E34 nu?
Oude BMW’s zijn gewild. Ook deze, minder bekende, E34 trekt de nodige aandacht. Je gaat toch al snel 10.000 euro moeten rekenen voor een deftig exemplaar. De low-mileage exemplaren gaan makkelijk naar de 20.000 euro.