Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
cadillac-seville-l-01.jpg

Cadillac Seville

1 / 4
cadillac-seville-l-01.jpg
cadillac-seville-l-02.jpg
cadillac-seville-l-03.jpg
cadillac-seville-l-04.jpg

Cadillac Seville Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Cadillac Seville, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.8 - 7.8s
Maximumsnelheid:203 - 241 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):315 - 330 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):13.3 - 14.2 0
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4997 x 1840 x 1385 mm
Portieren:4
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:427

De Cadillac Seville is veel luxe in een praktische verpakking

‘’Cadillacs eerste kleine auto’’, zo werd de Seville door Cadillac op de markt gezet in 1976. De Seville moest het luxe model van Cadillac worden. Met een strak uiterlijk, een 5.7 V8 onder de motorkap en een lange lijst aan standaardopties kon je ook eigenlijk niet om deze 4-deurs sedan heen. Mede hierdoor is deze Amerikaanse sedan ook bijna 30 jaar in productie geweest. Benieuwd wat een gebruikte Cadillac Seville jou te bieden heeft? Lees dan snel even verder! Lees meer

Interesse in een Cadillac Seville

Cadillac Seville tweedehands auto
Cadillac Seville dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Het topmodel van Cadillac

Het Amerikaanse vasteland kreeg de Cadillac Seville voor het eerst te zien in mei 1975. In het begin van 1976 rolde de eerste Seville’s ook daadwerkelijk van de productieband af. Dit gebeurde in de thuisstad van Cadillac: Detroit, Michigan.

De Seville werd oorspronkelijk gebouwd om de positie van Cadillac als luxemerk te behouden. In het midden van de jaren 70 waren Duitse automerken namelijk aardig aan het inlopen. Vooral BMW en Mercedes hadden voet aan de grond weten te zetten in de Verenigde Staten.

Daarnaast kampte Cadillac met een klein imagoprobleem. Cadillacs waren namelijk vooral populair bij een doelgroep van 50 jaar en ouder. Dat was zonde want het geld viel vooral te verdienen bij de steeds groter wordende groep jongvolwassenen. Met een frisse styling, een grote V8 en een flitsende marketingcampagne moest de Seville het stoffige imago van Cadillac weten op te frissen.

De Cadillac Seville was uiteindelijk redelijk succesvol. In de eerste 5 jaar van zijn productie werden er ruim 215.000 van verkocht. Het aantrekken van een jongere doelgroep lukte uiteindelijk niet echt. De nieuwprijs van $ 13.359 was voor hen te hoog gegrepen. Marktonderzoek van Cadillac wees uiteindelijk zelfs uit dat de Seville populair was onder een oudere doelgroep die ‘’een praktischere’’ Cadillac zocht.

Een gevecht tussen luxe sedans

Als je kijkt naar de eigen collectie van Cadillac uit de jaren 70 en 80 dan is de Cadillac DeVille goed vergelijkingsmateriaal. De DeVille was simpelweg een grotere auto. Hij bood daardoor wel wat meer ruimte. Nadelen kleefde er echter ook zeker aan de DeVille. Zo woog hij 450 kg meer dan een Seville. De Seville was hierdoor ook een stuk makkelijker hanteerbaar en had daarnaast precies dezelfde standaard en extra opties als de DeVille had. Deze combinatie van een lager gewicht, makkelijker rijgedrag en grote mate van comfort maakt de Seville een succesvollere sedan.

Concurrentie was er natuurlijk ook. In de jaren 70 en 80 waren vooral de Ford Granada en de Chrysler LeBaron grote rivalen. Allemaal probeerde ze in de vijver van de luxe 4-deurs sedans te vissen. Verschillen zijn er vanzelfsprekend ook.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar het aantal paardenkrachten valt er al gelijk op dat de Seville hier de overhand in heeft. De V8 produceert namelijk een aantal van 180 pk. Dat was zeker in die tijd heel indrukwekkend. De eerste generatie van de LeBaron had verschillende motoren welke 100 - 146 pk leveren. Dat is dus ruim onder wat de Seville standaard levert. Voor de Granada geldt eigenlijk hetzelfde verhaal. Hier kon je kiezen uit 63 of 69 pk voor een diesel, of maximaal 150 pk met een benzinemotor.

Als het gaat om acceleratie dan liggen deze grote sedans nog redelijk dicht bij elkaar. Zo weet de Seville een 0-100 km/u tijd neer te zetten van 12 seconden. De auto is vanzelfsprekend volgeladen met opties, waardoor hij 1970 kg weegt. De 0-100 km/u tijd is daardoor gewoon goed te noemen. De LeBaron is iets lichter, maar ook minder krachtig. Die noteert een 0-100 km/u tijd van 12,1 seconden net achter de Seville. De Granada is in deze categorie net het snelst. Die noteert 0-100 km/u in 11,8 seconden.

De motor

Tussen 1975 en 2004 heeft Cadillac maar liefst 5 generaties van de Seville geproduceerd. Vanzelfsprekend heeft dit ook een ruim motoraanbod opgeleverd. In een ding zijn ze dan wel weer consequent geweest. Als je een Seville koopt kan je er namelijk zeker van zijn dat er een V8 in ligt.

De beschikbare V8’s die Cadillac uiteindelijk heeft geleverd:

  • 4.1 V8 benzinemotor 135 pk
  • 4.6 V8 benzinemotor 279 - 305 pk
  • 4.9 V8 benzine- of dieselmotor 200pk
  • 5.7 V8 benzinemotor 180 pk
  • 6.0 V8 benzinemotor 145pk

Uitrusting en opties

Vanzelfsprekend betekenen 5 generaties ook dat de optielijst door de jaren heen nogal is veranderd. Dat betekend echter niet dat de eerste modellen niet al een ontzettend grote lijst aan opties hadden. Niet zo gek als je bedenkt dat juist dit gevoel van luxe en comfort een sterk punt is van Cadillac. In 1976 zag de lijst met standaardopties er daardoor als volgt uit:

  • Stuurbekrachtiging
  • Automatische climate control
  • AM/FM radio
  • Elektrische ramen
  • Centrale deurvergrendeling
  • Individuele armleuningen (voor)
  • Elektrisch verstelbare stoelen (voor)
  • Stalen spaakwielen
  • In hoogte en afstand verstelbaar stuur
  • Elektrisch verstelbare buitenspiegels
  • Individuele leeslampen (achter)
  • Verlichting van het instrumentenpaneel

Het kan zijn dat je niet compleet tevreden bent met alleen de standaardopties. Dan biedt de eerste generatie van de Seville je ook nog de volgende aanvullende opties aan:

  • Panoramadak
  • Instapverlichting
  • Spaakwielen
  • Cruise control
  • AM/FM radio met cassettespeler
  • Lederen bekleding
  • Elektrische achterruitverwarming
  • 3-punts riemen (achter)

De laatste generatie van de Seville werd geleverd tussen 1998 - 2004. Tegen die tijd was de Seville opgedeeld in 2 categorieën: de Seville Luxury Sedan (SLS) en de Seville Touring Sedan (STS). Het verschil tussen deze 2 modellen zat hem vooral in de afstelling van de motor en vering. De STS was hierdoor krachtiger. Als het gaat om opties dan bieden beide auto’s dezelfde standaardopties:

  • ABS
  • Startonderbreker
  • Zij airbags (voor)
  • Anti-diefstal alarm
  • Bandenspanningcontrolesysteem
  • Traction control
  • AM/FM radio
  • 8 speakers
  • Cruise control
  • Lederen stuurwiel
  • In hoogte verstelbaar stuur
  • Climate control
  • Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
  • Elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels
  • Elektrische ramen
  • Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening

Daarnaast was de laatste generatie van de Cadillac Seville uit te breiden met de volgende aanvullende opties:

  • Mistlampen (voor)
  • Bose Sound systeem
  • Verwarmd stuurwiel
  • Houtafwerking van dashboard en deuren
  • In afstand verstelbaar stuur
  • Lederen/houten bekleding stuurwiel
  • Elektrisch verstelbare en geventileerde stoelen (voor)

Voor wie zoekt naar een luxe en hanteerbare Amerikaan

Een gebruikte Cadillac Seville is een ideale 4-deurs sedan voor als je zoekt naar ruimte en comfort. Door zijn compacte afmeting is de auto zeer hanteerbaar. Daarnaast hebben 5 generaties van productie ervoor gezorgd dat er altijd een motor en optiepakket te vinden is wat bij je past.

Beoordelingen voor Cadillac Seville

1 Beoordelingen

5,0