Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
buick-skylark-side

Buick Skylark

1 / 2

Buick Skylark Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Buick Skylark, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Buick Skylark - een prachtige en unieke oldtimer

De Buick Skylark begon als een jubileummodel in 1953. De verlaagde zijkanten, kenmerkende zwiepende streep aan de zijkant en de ronde voorruit zijn een paar kenmerkende dingen aan deze auto. In de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw werd de Skylark opnieuw uitgebracht in diverse uitvoeringen en met aangepaste V6 en V8-motoren. Een gebruikte Buick Skylark kost vaak meer dan een origineel ooit gekost heeft, maar voor een echte liefhebber maakt dat niet uit. Lees meer

Interesse in een Buick Skylark

Buick Skylark tweedehands auto
Buick Skylark dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

De Buick Skylark als jubileummodel

De sportieve, chique Buick Skylark uit 1953 was een in de fabriek op maat gemaakte cabriolet met Buick's eerste hoge compressie V-8. De Skylark had een beperkte oplage en werd ontworpen ter ere van het 50-jarige jubileum van Buick. De auto was tussen 1953 en 1954 in productie in de GM-fabriek in Detroit. De Buick Skylark kostte destijds 5.000 dollar en was daarmee een dure auto. Het model van de Skylark droeg de handtekening van GM-hoofdstylist Buick-liefhebber Harley Earl.

Buick noemde de nieuwe, ruim 2.000 kilo wegende Skylark een sportwagen. De zijkanten van de Buick waren drastisch verlaagd en er zat een neerwaartse knik in de schouderlijn die langs de portieren liep. De auto had ook een Roadmaster windscherm met een diepte van 10 cm. De auto had gedurfde open rode of witte wielkasten met daarin de Kelsey-Hayes spaakwielen gemaakt naar Buick specificaties. Er zaten met rode, witte en blauwe "50e verjaardag" emblemen in de naven die ook terugkwamen in de knop van de claxon. De Skylark miste Buick's kenmerkende voorspatborden, maar had speciale carrosserie emblemen voor de achterwielen. De Skylark had een stoffen dak dat inklapte onder een metalen kap.

De auto was verder voorzien van een rondlopende voorruit, openingen in het wiel en een in twee richtingen verchroomde streep over de zijkant die begon bij de voorwielen en die naar voor de achterwielen scherp naar beneden knikt en eindigt bij de achterlichten op elk achterspatbord.

Skylark-kopers verwachtten natuurlijk veel luxe - en dat kregen ze. In de auto zaten zachte, bruine tweekleurige lederen stoelen en de naam van de eigenaar was gegraveerd op een goudkleurige embleemplaat op de stuurnaaf. Alle denkbare accessoires uit die tijd zaten er standaard op, d.w.z. getint glas, banden met een witte zijwand, elektrische stoelen, ramen, stuurinrichting, remmen en een dak.

Er was zelfs een "Selectronic" signaalzoekende radio met een stroomantenne en een vloerbediening waarmee je van zender kon veranderden. Met behulp van een "meer / minder" knop stopte de radio bij meer of minder radiostations.

De 2e en 3e generatie Skylarks

Halverwege het modeljaar 1961 maakte de Buick Special Skylark zijn debuut. Deze herintroductie van de Skylark was gebaseerd op een tweedeurs sedan (coupé) en eigenlijk was het een luxe uitrustingsniveau. Dit model bevat unieke Skylark-emblemen, een rond gebogen carrosserie aan de zijkant, achterlichtbehuizingen, turbinewieldoppen en een dak dat met vinyl is bekleed. Verder heeft dit model van de 2e generatie standaard een vinyl interieur, met kuipstoelen als optie en drie Ventiports op elk spatbord. In de cockpit zaten alleen de noodzakelijke instrumenten zoals een snelheidsmeter en brandstofmeter.

Voor het modeljaar 1962 werd de Skylark een zelfstandig model wat nu in twee nieuwe carrosserievarianten verkrijgbaar was: een coupé met twee deuren en een unieke tweedeurs hardtop. In 1963 werd de carrosserie de Special gerestyled en werden kleine wijzigingen aangebracht aan het interieur, met name aan het dashboard en het instrumentenpaneel. De Special uit 1963 was beschikbaar als een coupé met dubbele deur, hardtop, een vierdeurs sedan, een cabriolet en een stationwagon. Men kon kiezen uit verschillende versnellingsbakken, van 2-traps tot 4-traps.

Tussen 1964 en 1967 werd er voor het eerst een vierdeurs sedan aangeboden naast de tweedeurs cabriolet, tweedeurs sedan en hardtop coupé. De Specials en Special Deluxes werden alleen als coupé geleverd. Alle Skylarks hadden een hoog afwerkingsniveau dan de Special en Special Deluxe waarvan ze waren afgeleid. De sedan werd geleverd met standaard stoffen en vinyl zittingen, met als optie een vinyl interieur. Alle vinyl-kuipstoelen zaten standaard op de cabriolet en optioneel op de hardtop-coupé.

In de jaren 1968-1972 onderging de Skylark nog een paar modelwijzigingen en het uiterlijk van de auto was inmiddels veranderd en met de tijd meegegaan. De V8 motor bleef, met een maximaal vermogen variërend van 145 pk tot meer dan 200 pk.

De Cadillac Eldorado & de Buick Skylark

De Cadillac Eldorado werd door GM in dezelfde periode als de Skylark uitgebracht en de auto’s leken dan ook op elkaar. De Eldorado had gekanaliseerd carrosseriewerk, de ronde voorruit, Kelsey-Hayes spaakwielen, volledig lederen interieur en een speciale plaat die het neergelaten cabriodak bedekte. Veel van deze kenmerken werden gedeeld met de Buick Skylark. Onder de motorkap van de Eldorado zat de beproefde Cadillac V8 met een compressieverhouding van 8.25:1 en 210 pk, gekoppeld aan de Hydramatic transmissie. De Skylark had de rode of witte wielkasten die de Cadillac niet had. Verder was de motor ook wat anders, namelijk een V8 van 188 pk dus de motor van de Cadillac was krachtiger dan die van de Buick.

Motoren

De 1e generatie Skylarks werd aangedreven de Fireball V-8 van 322 cc had een viercilinder carburateur en genereerde 188 pk. In 1961 wordt het standaard aluminium blok door een nieuwe 4-cilinder versie met een hogere compressieratio en een vermogen van 155 pk tot 185 pk. In 1962 werd de afstemming van de V8 zodanig dat het vermogen verhoogde tot 190 pk (140 kW) bij 4800 tpm. Daarna kwam er een ijzeren V6 Fireball motor van 135 pk bij 4600 tpm van Buick. Na 1963 was de motorkeuze standaard een 3,2 l V6 met een dubbele cilinder carburateur en een optionele 3,5 liter 2-cilinder V8 met 155 pk of een krachtiger viercilinder van 190 pk (1962) of 200 pk (1963).

Uitrusting en opties

  • dashboard met snelheidsmeter en brandstofmeter
  • ronde voorruit
  • gekleurde wielkasten
  • spaakwielen
  • Skylark emblemen
  • getint glas
  • leren bekleding

Een unieke oldtimer

Doordat met name de Skylarks uit de vijftiger jaren in een beperkte oplage zijn gemaakt, is dit een zeldzame en dure auto om te kopen, maar ook om te onderhouden. Dat maakt deze auto er echt eentje voor liefhebbers van klassiekers.