Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
caterham-l.jpg

Caterham

caterham-super-7-m-02.jpg
caterham-super-7-m-03.jpg
caterham-super-7-m-04.jpg

Overzicht van de populairste Caterham modellen

Aktuelle Topmodelle

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Een Caterham is op veel gebieden de ultieme tweedehands auto. Dat heeft alles te maken met de wereldbekende spil van het fabrieksaanbod: de Seven (7). Die 7 is de directe erfgenaam van de derde generatie Lotus Seven (Series 3), een legendarische en iconisch geworden roadster, ontworpen door Colin Chapman. Sinds 1973 is hij onafgebroken verkrijgbaar bij deze bouwer, als fabrieksmodel of in een zelfbouwpakket.

Caterham Cars

Deze Britse fabrikant specialiseert zich in lichte sportvoertuigen en is gevestigd in Caterham, Surrey. Het administratief hoofdkwartier bevindt zich in Crawley, Sussex. De 7 (hier gebouwd vanaf 1973) is lange tijd de enige auto in het aanbod. Pas in 1994 verschijnt een eerste opvolger, de 21. Dat is een tweezitter met zacht dak en een alternatief voor de Lotus MGF en de Lotus Elise (waarvan echter veel meer exemplaren worden verkocht). Toch start men zo aan een (beperkte, maar stelselmatige) verbreding van het aanbod. Sinds 2006 wordt het bedrijf geleid door een team van ex-Lotus managers. CEO is Ansar Ali, COO is Mark Edwards. In juni 2012 kondigt Ansar Ali zijn vertrek aan en wordt Graham Mcdonald (de vroegere CFO) de nieuwe CEO.

Lotus 7

De eerste Lotus 7 (Series 1) verschijnt in 1957. Hij wordt meteen omarmd door enthousiastelingen als een betaalbaar en licht sportvoertuig. Bovendien blijkt het al snel een succesvolle racewagen te zijn. Er verschijnen nog 3 generaties: Series 2 (1960), Series 3 (1968) en Series 4 (1970).

Caterham 7

In de jaren 1960 is Graham Nearn een Lotus dealer. In 1973, wanneer Lotus de stopzetting van de 7 aankondigt, koopt hij de rechten van ontwerper Chapman om de auto te blijven bouwen. Daarbij wordt eerst een poging ondernomen om op basis van de vierde generatie te bouwen (Series 4), maar die kent geen succes. In 1974 verschuift men naar de reproductie van de derde generaties (Series 3). Dat jaar, als Seven Cars Limited, bouwt het bedrijf zo 20 productiemodellen met chassisnummers 1 tot 20. Er bestaat hiervan ook 1 prototype met chassisnummer 0 (CS3 3550 - CS3 3570). Al deze voertuigen gebruiken de Ford Lotus Twin Cam motor van 1557 cc. De enige uitzondering is de zevende 7, een racer. Hij is voorzien van een Alfa Romeo twin cam van 1962 cc. Dit zijn ondertussen uitzonderlijke tweedehands auto's. Tegenwoordig is de Seven zodanig doorontwikkeld dat hij geen originele Lotus onderdelen meer bevat. Tussentijds zijn bovendien nog verschillende andere fabrikanten aan de slag gegaan met dit specifiek voertuigtype. Toch behoudt Caterham verschillende unieke rechten met betrekking tot de naam en het ontwerp van de Lotus Seven. In 2007 wordt het 50ste jaar van onafgebroken productie gevierd.

Constructie

Net zoals de Lotus 7 wordt deze 7 gebouwd met aluminium bladen, vastgemaakt aan een stalen chassis. De neus en de vleugels zijn van GRP of koolstofvezels, afhankelijk van de specificaties. Alle Zevens hebben 2 zitplaatsen, een voormotor en achterwielaandrijving. Ze zijn extreem licht. Sommige versies wegen minder dan 500 kg. Dat is meteen ook de voornaamste reden waarom ze zo goed presteren. Meer nog dan de krachtige motor. Verder hebben met name de Caterhams een uiterst lage massa. Dat komt dan weer vooral door het totaal gebrek aan comfort en veiligheidskenmerken. Er is geen dak, er zijn geen deuren, radio, air-conditioning, airbags, tractie- of stabiliteitscontrole, ABS, navigatie of cruise control. Hierdoor is de Seven uiteraard ook minder geschikt voor dagelijks gebruik, maar voor enthousiastelingen en liefhebbers is het nog steeds een geliefde tweedehands auto. Hij is ideaal voor nostalgische racers of als 'zondagswagen'.

Caterham 21

In 1994 wordt het aanbod voor het eerst aangevuld, met de 21. Mechanisch lijkt hij erg op de 7. Hij maakt onder andere gebruik van hetzelfde spaceframe, zij het aangepast aan een nieuwe carrosserie, type roadster. Bovendien krijgt hij een cabriolet dak, gebouwd door de Oxted Trimming Company. Op veel gebieden profiteert het voertuig verder van een betere rigiditeit dan de 7. Het chassis is hiervoor bewerkt en aangepast aan een 'volle' carrosserie. De 21 neemt uiteindelijk te veel bouwtijd in beslag, of de fabrikant onderschat de impact ervan. Veel geïnteresseerde kopers en geldschieters nemen uiteindelijk de vlucht naar de Lotus Elise en andere voertuigen, nog voor het eerste productiemodel van de 21 is samengesteld. Het wordt nooit nog een verkoopsucces, behalve dan als tweedehands. Er bestaan slechts 48 exemplaren.

Caterham Roadsport: Superlight en CSR

Het huidige (tweedehands) aanbod van deze bouwer omvat een mix van chassis, waaronder het Series 3 chassis van de 7. Daarnaast is er ook nog een breder SV chassis en het CSR chassis. De motors zijn van Ford, waarbij de Duratec gebruikt wordt voor krachtigere en de Sigma voor minder krachtige voertuigen. Tot de modellen behoren (van instapmodel naar topmodel): Roadsport, Superlight en CSR varianten. Alle voertuigen zijn beschikbaar als fabrieksmodel of als zelfbouwpakket.