Citroen cabrio te koop: tweedehands en nieuw

Citroen cabrio

Citroën cabrio hoort bij Frankrijk

Citroën + Frankrijk = Cabrio. Deze eenvoudige optelsom zorgt voor een lange carrière van cabrio-modellen die tot op de dag van vandaag nog lang niet ten einde is. Het begon natuurlijk met de 7CV, beter bekend als de Traction Avant, maar ook zijn opvolger, de ID/DS zag er in de Citroën cabrio-uitvoering uit als een plaatje. Aan het cabrioletfront werd het even rustiger, maar met de herintroductie van de DS-versies is ook de moderne Citroën cabrio weer in beeld.

'Décapotable'

De Fransen noemen de Citroën cabrio liever een 'décapotable' of natuurlijk gewoon 'cabriolet'. Een versie van de Traction deed het al voor de Tweede Wereldoorlog erg goed. De toenmalige auto's kenden een grote stijfheid van het chassis en dus waren er nauwelijks versterkingen aan de carrosserie nodig om een goede wegligging te garanderen.

Oldtimers

Dit werd bij de décapotable van de ID/DS-serie een probleem. Deze Citroën cabrio was zijn tijd technisch ver vooruit. Niet alleen qua aandrijving en vering, maar ook wat betreft de zelfdragende carrosserie. Toen er een open-koets-versie kwam, moest carrosseriebouwer Henri Chapron aan het werk om dit mogelijk te maken. Zowel de Tractions in cabrioletuitvoering (vooral de versies met de zwaardere motoren: 9CV en 11CV) als de DS-cabrio's zijn op de oldtimer-markten goud waard. Een ton is niets voor een dakloze 'Déesse' (DS).

Afrolbaar dak

De ID/DS serie stopte halverwege de jaren zeventig en toen werd het ook stil aan het cabrioletfront. Natuurlijk was de 2CV (de Eend) ook een soort cabriolet, doordat het stoffen dak over de volle lengte van de auto afgerold kon worden. Een constructie die Citroën later nog eens toepaste bij de eerste uitvoering van de Picasso en de C3. De zijwanden bleven intact. Deze twee typen zijn nog steeds volop te vinden op de tweedehands markt, hoewel de Eend wel schaarser wordt.

Studiemodel C5

Rijders van de C3 moesten goed weten wat ze deden, want om de Citroën cabrio te maken, moesten twee lengte-balken uit het dak worden genomen. In de auto was echter geen plaats om deze carrosserieonderdelen mee te nemen. Citroën probeerde deze ontwerp-denkfout ietwat laf te camoufleren door eigenaren van de C3 cabrio een gratis dashboardhoes bij te leveren. Citroën kwam in 2007 even later met een testmodel van de C5 in cabrioletuitvoering, maar deze is nooit op de markt gekomen. Nu de DS een apart merk in de PSA-stal is geworden, komt ook de décapotable weer in beeld. De DS 3 heeft een halve cabrio-uitvoering (het dak vouwt elektrisch naar achteren), maar de verwachting is dat de DS-serie ook in een volledige cabrioletuitvoering op de markt zal komen.