Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
15Y91_03.jpg

(Citroën) DS 3

1 / 4
15Y91_03.jpg
67256_0.jpg
67285_0.jpg
Citroen-DS3-2011-1600-1f.jpg

Sterke punten

  • Rijplezier en comfort
  • Originele look en veel personalisatiemogelijkheden
  • Uitrusting voor zijn klasse

Zwakke punten

  • Krappe achterbank
  • Flauwe basismotoren
  • Geluidsdemping cabrio

De hippe Franse hatchback

De Citroën DS3 was het eerste model van het nieuwe luxesubmerk van Citroën. Het moest een hippe stadswagen worden die het kon opnemen met de Mini en de Alfa Romeo MiTo. Ondanks de bescheiden basis van het model, de Citroën C3, werd de DS3 vrij succesvol en droeg het zijn steentje bij in de emancipatie van het merk DS, waarna het model als DS 3 door het leven ging. Uiteindelijk werd hij vervangen door de crossover DS 3 Crossback, die inmiddels ook gewoon DS 3 heet… Qua duidelijk naamgeving hebben de Fransen wel nog wat te leren.

Goede redenen

  • Ondanks het feit dat de DS 3 gebaseerd was op de Citroën C3, had het model een heel eigen look en kon hij zich ook qua rijgedrag, aankleding en comfort onderscheiden van zijn goedkopere zustermodel.

  • Sterker nog: de DS 3 was gewoon een fijne auto om mee te rijden, met een goede balans tussen dynamiek en comfort. Zeker met de krachtigere turbobenzinemotoren zoals in de DS 3 Racing kon je heel wat lol beleven achter het stuur.

  • Zijn wat hogere nieuwprijs kon de DS 3 goed compenseren met een completere aankleding dan zijn concurrenten. Ook qua personalisatiemogelijkheden zat je goed bij de kleine DS.

  • De DS 3 was ook als Cabrio verkrijgbaar, al ging het slechts om een stoffen schuifdak, vergelijkbaar met dat van de Fiat 500C.

Alle belangrijke gegevens over de (Citroën) DS 3

Motoren

Het motorenaanbod van de DS 3 was vrij uitgebreid, je had zowel futloze basismotoren als pittige turbomotoren. Bij zijn lancering was de Citroën DS3 beschikbaar met een 1.4 VTi van 95 pk, een 1.6 VTi van 120 pk en iets later ook met een 1.6 THP van 207 pk, die als DS3 Racing door het leven ging en een zwart-oranje kleurstelling kreeg.

Op diesel bestond het motorengamma aanvankelijk uit de 1.6 HDi van 90 of 110 pk. Iets later kwam er ook een e-HDi met amper 90 pk.

Later werd het motorengamma nog aangevuld met een nieuwe instapmotor, de 1.2 VTi-driecilinder van 82 pk, en meer turbomotoren: de 1.2 PureTech 110 en 130 die de atmosferische 1.6 vervingen, de 1.6 THP 155 en de 1.6 THP 210 als topmotor. Op diesel kwam er ook nog een 1.6 BlueHDi van 120 pk.

Afmetingen

De (Citroën) DS 3 is 3,96 meter lang, 1,72 meter breed en 1,46 meter hoog. Hij heeft altijd 3 deuren en 5 zitplaatsen, al is de achterbank vrij moeilijk toegankelijk en is de middelste zitplaats achterin ook niet erg bruikbaar. De koffer is 285 tot 980 liter groot. Het gewicht van de DS 3 schommelt tussen de 950 en 1.150 kilo. Je kon ook een trekhaak monteren op de DS 3, het maximale trekgewicht bedraagt 1.150 kilo.

Uitvoeringen

De (Citroën) DS 3 was uitgebreid personaliseerbaar en kreeg bovendien talloze speciale reeksen, maar het gamma zag er in de basis ongeveer uit als volgt: Chic, Business, So Chic, Performance Line en Performance voor de versies met de 208 pk sterke turbobenzine. Voor de facelift en de naamsverandering heette deze snelle versie de ‘Racing’, die ook in een beperkte reeks als Cabrio werd uitgebracht.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Dankzij de populariteit van het model is er een relatief groot tweedehandsaanbod van de (Citroën) DS 3. De goedkoopste modellen zijn te vinden vanaf 4.000 euro, maar hebben een heel hoge kilometerstand en/of technische gebreken. Vanaf ongeveer 6.000 euro vind je frissere exemplaren met een basismotor en wat minder opties. De beter uitgevoerde wagens met een benzinemotor, die dus nog wat langer binnen de LEZ mogen rijden, zijn te vinden vanaf 8.000-9.000 euro. Voor nog een klein beetje meer geld heb je een faceliftversie.

Design-highlights en interieur

Visueel leek de Citroën DS 3 amper nog op de Citroën C3 waarop hij was gebaseerd, enkel de koplampen verwezen naar het basismodel. Hij kreeg een volledig eigen koetswerk, met de opvallende ‘haaienvin’ aan de B-stijl en altijd 3 deuren. Er was heel wat personalisatie mogelijk dankzij diverse stickerpacks en het contrasterende dak. De DS3 Racing was dan weer te herkennen aan zijn zwart-oranje kleurstelling. In 2016 kwam de faceliftversie die niet langer als Citroën door het leven ging. Die kreeg een nieuwe neus met meer chroom en ook zeer licht gewijzigde achterlichten.

Luxe stadswagentje

Ook aan boord was er een groot verschil met de Citroën C3, met veel meer luxe en opnieuw veel personalisatiemogelijkheden: het dashboard kon in dezelfde lakkleur als het koetswerk worden gespoten. Niet elk materiaal was even hoogwaardig en het ruimteaanbod en het zicht rondom waren niet geweldig, maar wel beter dan bij voornaamste concurrent Mini en bovendien kon je bij de DS 3 op een pak meer comfort rekenen. De facelift ruimde de knoppenzee op de middenconsole een beetje op en bracht ook nieuwe materialen met zich mee, maar aan het basisontwerp van het dashboard werd niet geraakt. In de Cabrio had je wel last van meer windgeruis.

Rijhulp en veiligheid

In 2009 kreeg de Citroën DS3 de maximale 5 sterren van Euro NCAP, in 2017 bleven daar nog maar 3 sterren van over door de strenger geworden tests. De Franse luxestadswagen had dan ook niet de nieuwste veiligheidssystemen aan boord.

Alternatieven

De grootste concurrenten voor de (Citroën) DS 3 waren de Mini, de Alfa Romeo MiTo en de Audi A1. Vergeleken met zijn concurrenten kon de DS 3 een beter comfort bieden en ook wat meer binnenruimte dan in de Mini of MiTo, al is de achterbank moeilijk bereikbaar in de DS 3. De Fiat 500 is een stukje kleiner dan de DS 3, maar past ook binnen het rijtje van hippe stadswagens.

FAQ

Wat is het verschil tussen de Citroën DS3, DS 3 en de DS 3 Crossback?
De Citroën DS3 was de originele naam van de hippe stadswagen die in 2010 werd uitgebracht. Dat model veranderde in 2016 van naam naar DS 3 toen DS een apart merk werd. In 2018 kwam dan zijn opvolger uit, de crossover DS 3 Crossback, die in 2022 ook de naam DS 3 kreeg, aangezien het originele model uit productie was.
Hoeveel kost de (Citroën) DS 3?
De goedkoopste modellen zijn te vinden vanaf 4.000 euro, maar hebben een heel hoge kilometerstand en/of technische gebreken. Vanaf ongeveer 6.000 euro vind je frissere exemplaren met een basismotor en wat minder opties. De beter uitgevoerde wagens met een benzinemotor zijn te vinden vanaf 8.000-9.000 euro.
Hoe snel is de Citroën DS3 Racing?
De Citroën DS3 Racing heeft een 207 pk sterke turbobenzinemotor en kan in 6,5 seconden van 0 tot 100 km/u sprinten, met een topsnelheid van 235 km/u.