Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-e-208-front

Peugeot e-208

1 / 3
peugeot-e-208-front
peugeot-e-208-back
peugeot-e-208-side

Sterke punten

  • Dynamisch rijgedrag
  • Mooie basisuitrusting
  • Knap interieurdesign

Zwakke punten

  • Beperkte binnenruimte
  • Zithouding vraagt gewenning
  • Rijbereik daalt sterk bij hoge snelheden

Peugeot 208 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Peugeot 208, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.7 - 16.4s
Maximumsnelheid:162 - 230 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):79 - 149 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3 - 6.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3962 x 1739 x 1430 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:285 - 1076 liter
Aanhangergewicht:370 - 575 kg

Een 208, maar dan puur elektrisch

Peugeot staat altijd al bekend voor zijn competente stadswagens, maar met de tweede generatie van de 208 zetten ze alweer een stap in de juiste richting. De auto krijgt namelijk Peugeots nieuwe designtaal aangemeten, en combineert die met een betaalbaar prijskaartje en competente, naar wens zuiver elektrische motoren.

Interesse in een Peugeot e-208

Peugeot e-208 tweedehands auto
Peugeot e-208 nieuwe auto
Peugeot e-208 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede punten

  • Het platform van de nieuwe 208 ondersteunt niet alleen een gamma aan verbrandingsmotoren, maar laat ook een elektrische aandrijflijn toe. Zo wordt de e-208 de eerste compacte Peugeot op stroom.

  • De nieuwe designtaal van Peugeot staat de compacte 208 perfect. Dat maakt er één van de meest dynamisch ogende hatchbacks in het B-segment van.

  • Dat uiterlijk wordt ook weerspiegeld in het rijgedrag, want ook als elektrische wagen stuurt de e-208 ook zoals het een kleine Peugeot betaamt. Hij heeft duidelijk een sportieve inborst, terwijl het comfort er amper onder lijdt.

  • Ook op het gebied van bouwkwaliteit zetten de Fransen grote stappen. Het interieur ziet er namelijk niet alleen knap uit voor zijn segment, maar de gebruikte materialen zijn ook van hoog niveau.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Peugeot 208 mag dan dezelfde naam als zijn voorganger dragen, maar het model markeert een nieuw begin. Niet alleen het design is namelijk volledig anders, maar de auto staat ook op een volledig nieuw platform onder de noemer CMP. Dit laat niet alleen benzine- en dieselmotoren toe, maar ook een zuiver elektrische aandrijflijn.

Die e-208 vormt in zekere zin de top van het 208-gamma. Hij wordt voorzien van een enkele elektromotor op de vooras met 136 pk, waarmee de kleine stadswagen naar de 100 km/u snelt in 8,1 seconden. De motor haalt zijn stroom uit een accupakket van 50 kWh, goed voor een totaal rijbereik van 362 kilometer (WLTP).

Afmetingen

De Peugeot e-208 zit in het B-segment, en speelt qua buitenafmetingen mooi mee met de concurrentie. Hij meet 4,05 meter in de lengte en 1,75 meter in de breedte, en biedt een wielbasis van 2,54 meter. Daarmee is hij iets compacter dan concurrent Renault Zoe, zo goed als identiek aan concerngenoot Opel Corsa-e en wat groter dan een Mini Electric.

Hoewel de reguliere 208 niet de ruimste auto in zijn segment is, valt dat dus best mee wanneer je de elektrische versie met zijn concurrenten vergelijkt. Zo blijft het koffervolume van 311 liter onveranderd ten opzichte van een exemplaar met verbrandingsmotor dankzij een slimme integratie van de accu. De Mini Electric biedt bijvoorbeeld slechts 211 liter bagageruimte, al doet de Renault Zoe het wel beter met 338 liter. Ook de achterbank is niet zo ruim als die van bijvoorbeeld de Renault Zoe, waardoor het er op langere ritten wel wat oncomfortabel zitten kan worden indien je van grotere gestalte bent. Voor kinderen is het er echter ruim genoeg, en de instap is ook eenvoudig aangezien de nieuwe e-208 enkel als vijfdeurs verkocht wordt.

Uitvoeringen

Peugeot biedt de e-208 aan in de uitrustingsniveaus Active, Style, Allure en GT. Ondanks het feit dat de Active de goedkoopste versie is, krijgt de EV toch al een knappe basisuitrusting mee. Zo zijn 16-inchvelgen, cruise control, een rijstrookassistent en een noodrem, automatische lichten en ruitenwissers en een infotainmentscherm met smartphoneconnectiviteit standaard inbegrepen. De GT is de topversie, die de e-208 een sportieve toets geeft en heel wat toeters en bellen toevoegt. Reken dus op Peugeots i-Cockpit-bestuurdersdisplay met 3D-functie, parkeerhulp voor- en achteraan met achteruitrijcamera en automatische klimaatregeling.

Prijzen

Ga je naar de dealer voor een gloednieuwe Peugeot e-208, dan neem je er eentje mee naar huis vanaf 33.308 euro. Voor die prijs krijg je er eentje in Active-versie maar wil je een knap uitgeruste GT, dan mag je rekenen op tenminste 36.423 euro. Vergelijken we de e-208 met zijn concurrenten, dan staat de basisversie ongeveer op gelijke hoogte als die van de Renault Zoe van 33.575 euro maar is de Peugeot wel aanzienlijk betaalbaarder dan een Mini Electric, waarvoor je minstens 36.500 euro moet neertellen. Ga je tweedehands op zoek naar een Peugeot e-208, dan vind je exemplaren vanaf zo’n 25.000 euro.

Design

Buitenzijde

Peugeot heeft zijn designtaal in de voorbije jaren aanzienlijk bijgeschaafd, en dat valt meteen te zien in de overgang van de eerste naar de tweede generatie van de Peugeot 208. Waar die eerste nog ietwat bol wormgegeven werd, komt de tweede dynamischer dan ooit voor de dag met zijn lange motorkap en zijn hoge gordellijn. Ook de stoere koplampen, die in de topversies vergezeld worden van een setje LED-slagtanden, geven de 208 een sportieve uitstraling. Als e-208 verandert daar niets aan, want op een paar logo’s en een gesloten grille is de elektrische auto identiek aan zijn verbrandingsbroertjes.

Binnenzijde

Als het op interieurs aankomt, mag Peugeot tegenwoordig gerust gezien worden als één van de creatiefste vormgevers. Ze zetten al jaren de toon met hun futuristische dashboards, die gekenmerkt worden door de hoge plaatsing van de tellerpartij en het compacte stuurtje dat er niet voor maar wel onder gemonteerd zit. Dat is in de e-208 niet anders, en ook de bouwkwaliteit is van een verrassend hoog niveau voor een auto in dit segment. Betaal je wat extra, dan monteert de constructeur de zogenaamde i-Cockpit in je auto die de snelheid, het toerental en alle andere ritinformatie weergeven in een dynamische 3D-presentatie.

Veiligheid

De Peugeot e-208 ontleent zijn veiligheidsbeoordeling aan de reguliere 208, en die scoorde niet slecht in zijn Euro NCAP-botsproeven met een score van vier op vijf sterren. Hij verloor één ster omdat zijn botspreventiesysteem enkel gebaseerd is op een camera en niet op een radar, waardoor het vooral ’s nachts moeilijkheden heeft om bijvoorbeeld fietsers te detecteren. Daar hoort echter de kanttekening bij dat deze tests uitgevoerd werden in 2019 en de Euro NCAP-vereisten steeds strenger worden. Op vlak van bescherming van de inzittenden was er dan ook niks op de Peugeot 208 aan te merken: daar beschikt hij over ruim voldoende airbags en structurele kreukelzones.

Alternatieven

Er zijn heel wat hatchbacks in het B-segment op de markt, maar elektrische exemplaren zijn voorlopig nog wat zeldzamer. Naast de Peugeot e-208 staat ook concerngenoot Opel Corsa met een extra ‘-e’ in de catalogus, en vooral Renault is al lang actief in het segment met de Zoe. Daarnaast zijn Honda en Mini nieuwkomers, net als de nieuwe Fiat 500e, maar die laatsten hebben een kleinere actieradius.

Beoordelingen voor Peugeot 208

24 Beoordelingen

4,5